Wat zijn mijn "rechten"? (verplichte ziekenhuis be

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ylana, Nov 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ylana

Ylana Actief lid

Jun 6, 2007
    174
    0
    0
    Huisvrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb vanochtend van mijn VK te horen gekregen dat ik niet thuis mag bevallen vanwege teveel bloedverlies bij mijn eerste bevalling. Hier komen ze pas mee nu ik al ruim 26 weken zwanger ben en ik bij de eerste afspraak die ik met hun had al aangegeven had hoe mijn eerste bevalling verlopen was en wat het eind resultaat was.
    Mijn vorige bevalling was één en al ellende.
    Door toe doen van het ziekenhuis ben ik aan het einde van mijn bevalling 1000cc bloed verloren.
    Dit komt in mijn ogen doordat mijn moederkoek er door de gynaecoloog nogal hardhandig uit werd getrokken en daarna zich niemand meer om mijn bekommerde. Het is dat mijn man na ongeveer 10 minuten voor langs liep en zag dat ik enorm bloedde. Daarop vroeg hij of dat normaal was, waarop toen pas iedereen in actie kwam.
    Mijn vraag is:
    Kan mijn VK echt besluiten dat ik niet thuis mag bevallen?
    Moet ik me daar bij neer leggen of kan ik er nog iets tegen in brengen?
    Heeft het nut om een andere VK te zoeken of zal die het zelfde zeggen?
    Ik begrijp hun heel goed, maar zoals mijn VK vanochtend al zei is het wel raar dat er op mijn bevallings papieren geen uitleg staat hoe ik die 1000cc ben verloren of door wat. Ze gaan dus bij voorbaat al uit van het ergste terwijl dat misschien helemaal niet nodig is...
    Ik wil dit keer héél graag thuis bevallen. Ik voor mijn dochtertje, voor mijn dieren, maar vooral voor mij zelf.

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hi Ylana,

Officieel is het zo je vanaf 1000cc bloedverlies je in het ziekenhuis moet bevallen, je krijgt dan een infuus met een medicijn om te voorkomen dat dit werderom gebeurt. Het lastige is is dat het een medische indicatie is. Wij zijn juridisch fout als wij je thuis houden en je verliest weer veel bloed. Het zal deze keer waarschijnlijk meevallen omdat er nu heel goed opgelet zal worden.
    Je moet dit goed overleggen met de verloskundige of zij met jou thuis wil blijven.

Groetjes Imke

3. Ylana

Ylana Actief lid

Jun 6, 2007
    174
    0
    0
    Huisvrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik ben al iets meer tot rust gekomen, al sta ik nog steeds niet 100% achter hun besluit.

Share This Page