Hoi Inmiddels bijna 33 weken zwanger en het wordt een ziekenhuisbevalling. Dat is geen enkel probleem, de gyn kondigde echter aan dat een ruggenprik zette bij binnenkomst wel handig is. Ik zit nu op 2 gedachtes: 1. waarom iets zetten als achteraf blijkt dat niet nodig is (met t risico op allerlei complicaties) 2. wel zetten voor het geval dat het nood wordt en met spoed keizersnee krijg. Dan zit t er al in en kunnen ze sneller aan de slag. Ik heb al een gesprek gehad met anesthesie wat een gehele aanfluiting was, doordat de arts als antwoord gaf op mijn vraag over complicaties: zelfs van een paracetamol kun je complicaties krijgen. Daar kan ik dus echt niets mee. Verzoek voor nog een gesprek is al de deur uit, maar heb daar nog geen reactie op ontvangen. buiten het gesprek met anesthesie, wat zijn jullie ervaringen?
Wat is de reden dat ze op voorhand al een ruggenprik willen geven? Heb je verhoogde kans op een (spoed)keizersnede ofzo? Of krijg je een speciale bevalling/verhoogd risico? Als er geen speciale reden voor is vind ik het nogal voorbarig, Misschien heb je het wel helemaal niet nodig, er zijn zat vrouwen die het zonder doen.. Ervaring met ruggenprik zelf: Ik wilde het altijd zonder enige pijnbestrijding doen maar dit is helaas niet gelukt. Ik ben ingeleid met 40+6 en kreeg na 15 minuten weeën al persweeën. Op zich niet zo erg, als de rest ook zo snel zou gaan maar ik had nog maar 4cm ontsluiting. Ze rekenen ongeveer 1cm per uur dus 6 uur persweeën wegpuffen zag ik niet zo zitten dus om een ruggenprik gevraagd. Deze werkte om onverklaarbare reden niet 100% maar alleen aan 1 kant van mijn lichaam. op zich geen ramp want de randjes waren eraf en ik kon toch de weeën voelen wanneer ik mocht gaan persen. Ik heb trouwens wel nog tot 6 weken na mn bevalling een doof gevoel in 'één been gehad. Ook hier hadden ze geen verklaring voor maar kon geen kwaad.. Ik moest direct na mn bevalling geopereerd worden dus toen was het wel fijn dat ik al een ruggenprik had.. maar ja dat weet je nooit van tevoren. Dus mijn ervaring met een ruggenprik was eigenlijk prima! Zou bij de volgende er meteen weer om vragen. ik hoop dat je hier iets mee kunt in ieder geval succes en lees je van te voren gewoon goed in in wat ze allemaal hebben qua pijnbestrijding. Is veel op internet te vinden.
Ik zou zeker vragen waarom hun bij voorbaat al een ruggeprik willen geven. Ikzelf wilde absoluut natuurlijk bevallen, zonder pijnbestrijding. Dit is niet gelukt. Ik ben ingeleid met 38 weken en kwam in een weeenstorm terecht. De ruggeprik werkte maar half, van rechtsboven naar links onder. de rest voelde ik nog steeds. Mijn zoontje is nu 9 maanden en die plek om mijn rug is nog steeds gevoelloos ( gebeurt bij veel vrouwen). Na de bevalling ben ik op onderzoek uitgegaan en blijkt dat bij het zetten van een ruggenprik een hele grote kans is dat je meer interventies nodig hebt. Dat kan alles zijn van het breken van je vliezen tot inknippen en zelfs een verhoogde kans op een keizersnede. Het is wel belangrijk dat jouw keuze voorop gesteld wordt. of dat nou bevallen met of zonder pijnbestrijding is.
Vind het sowieso raar dat ze hem direct willen zetten.. Waarom niet wachten tot jij of zij het nodig vinden (jij vanwege te veel pijn, zij omdat er een ks nodig is). Preventief krijg ik een beetje het amerika gevoel bij Ben absoluut niet tegen de ruggenprik, heb m zelf ook gehad.. Maar wel pas op een punt dat het mij (en de artsen) beter leek en niet omdat het zo nodig vanaf het begin al moest
Snap er niks van mag je toch zelf weten? Heb ik nog nooit van gehoord Zou t risico zeker niet nemen als t niet nodig is Kon de bevalling prima doen zonder enige pijnstilling Ook in t zh Had ook geen infuus of niks Geen polonaise aan mijn lijf
Ik heb geen pijnstilling gehad, was eigenlijk best te doen. Als je echt zoo veel pijn hebt, dat je niet meer wil ofzo, zit je eigenlijks al rond de 10cm. En daarna gaat het normaal gesproken zo lang niet meer duren. Ik zou het een volgende keer weer zonder doen! Was echt trots op mezelf
Denk dat dit voor iedereen anders is aangezien een bevalling bij iedereen ook anders verloopt ( en lang niet overal evenlang duurt )
Hier ingeleid geweest rond 17u begon de inleiding, rond 24u 3 cm ontsluiting. Om 13.30 nog steeds 3cm ontsluiting en ik ging kapot van de pijn, had nooit gedacht dat weeën zo erg konden zijn. Toen een ruggeprik gekregen rond 13.45 en doordat ik zo ontspannen werd van die ruggenprik had ik 2u later 10cm opening en om 16.30 werd hij geboren
Gaat denk ook niet echt om wie m wel of niet heeft gehad maar meer omdat deze gyn hem bij voorbaat al wil zetten Dat is toch wel vreemd
Ik vind het vreemd dat ze hem al direct willen zetten. Ik heb op een gegeven moment zelf aangegeven dat ik er een wilde en dat was geen probleem. Uiteindelijk niet door gegaan maar dat is een ander verhaal. Ik ga straks ook weer met een open mond naar het zh zeg niet van te voren of ik er wel of geen wil maar zie dat op dat moment wel. En er zijn ook nog andere mogelijkheden dan een ruggeprik, heeft de gyn het daar niet over gehad?
Dat een gynaecoloog dat voorstelt is inderdaad wel wat apart te noemen.... De rest zijn toch wel heel erg van het "pijn is goed voor je" standpunt. Wat je moet doen? Tja ik heb toen alle voor en nadelen bekeken er van en ik had het zeker gedaan als ik het kreeg aangeboden. In een hoop andere landen is het standaard. En daar gaat het ( zo ver ik weet ) ook gewoon goed. Je kunt natuurlijk ook afspreken dat je de prik pas krijgt als het echt niet meer gaat. Onthoudt dan wel dat je vaak al laat bent en je de prik waarschijnlijk niet meer krijgt. Dat was bij mij helaas het geval. En daar baalde ik behoorlijk van!
Ik heb KS gehad 8 stuks lukte niet, omdat ik door hellp vocht vast hield. Uiteindelijk gelukt ik had veel.pijn maar ik vond ruggenprik fantastisch geen pijn rust.
Ik zou 'm niet bij voorbaat al nemen ivm het risico op koorts en natuurlijk ook op andere complicaties. Toen ik (hoge) koorts kreeg werd het meteen een ks en moet je kindje AB-iv. Natuurlijk hoeft dat helemaal niet te gebeuren. Verder was ik ontzettend blij met de ruggenprik! Weet niet hoe ik het zonder had gedaan. Maar ik wil 'm pas op het moment dat ik 'm nodig heb. Hoe korter die erin zit, hoe lager de kans op infectie.
Ik had bij de oudste eeb ruggeprik. Achteraf heb ik spijt dst ik daarvoor Gekozen heb. Het deed nog steds pijn en ik lag vastgebonden op bed. Uiteindelijk werd het een sectio en toen moesten ze toch weer een nieuwe zetten. Ook achteraf nog veel last gehad. De tweede kwam gewoon en dat beviel beter. Het deed pijn maar was te doen en vooral na de bevalling hsd ik echt veel meer enrrgie.
Ik vind het ook vreemd om bij voorbaat al een ruggenprik te zetten. Ik ben bij m'n oudste ingeleid maar ben begonnen zonder. Uiteindelijk heb ik er wel eentje gekregen omdat het zo lang duurde en we de nacht ingingen maar om zoiets nu van te voren al te beslissen... Nee dat zou ik niet doen.
Hoi dames dank voor jullie antwoord. De gyn wil op voorhand de ruggenprik zetten, al of niet met medicatie. Dat is een keus die ik dan mag maken. De reden dat ik in het ziekenhuis beval heeft een medische oorzaak, ik ben zwanger geworden via een icsi, heb een schildklierafwijking en ben te zwaar. (3 dingen dus). Ze had aangegeven dat als het ineens nood werd, dan zat t er al in en hoefden ze alleen nog de medicatie te geven voor de keizersnee. Anders zou het erg moeilijk of zelfs onmogelijk worden om een ruggenprik te zetten als je heftige weeën hebt en dan kan het ineens een volledige narcose worden. Ik weet niet of dat ook echt zo is of dat ze het overdrijft om me tot een ruggenprik aan te zetten om dat stuk relaxter te laten verlopen, mocht het nodig zijn. Ik kan er ook voor kiezen om alleen de prik te laten zetten zonder medicatie, maar ben dan ook beperkter in mijn beweging vanwege t slangetje. dan heb ik het ook nog niet eens over de mogelijke complicaties daarvan. Ik heb zelf ook zoiets van: waarom op voorhand zetten als het niet medisch noodzakelijk is. Of het wel of niet fijn is om medicatie te krijgen is voor mij nog eigenlijk niet van belang. De pijn die je voelt van een punctie (ondanks het roesje) is voor mij vele malen pijnlijker geweest dan een wee vermoedelijk zal zijn (ik weet t niet, dit is mijn eerste kindje).
Als het even kan, beval ik zonder ruggenprik of andere vorm van medicinale medicatie. Dit gezien mijn gevoeligheid voor medicijnen in het algemeen. Krijg altijd sterke reacties op medicijnen dus wil het risico niet lopen dat er complicaties optreden. Wel wil ik TENS proberen en als ze dat hier niet hebben, dan moet ik maar even kijken wat de andere mogelijkheden zijn.
Daarom is in 10 jaar tijd het percentage dus van 9% naar 18% gegaan het wordt veel makkelijker gezet. Bij de eerste ook gehad toen ik met 2-3 cm in een weeenstorm terecht kwam en ik ook totaal niet wist wat ik kon verwachten raakte ik vreselijk in paniek. We hebben beide koorts gehad en moesten een nacht blijven wat ik echt vreselijk vond ! Nu ga ik voor een badbevalling en een zo natuurlijk mogelijke bevalling. Ik vind het een rare reden dat als je midden in weeen zit je geen ruggenprik meer kan krijgen, dat was namelijk bij mij zo gepiept wel onder remifentanil dus dat is ook nog een optie. Ik zou nooit van te voren voor een ruggenprik kiezen ook al eerst zonder medicatie, je wordt ontzettend beperkt in je bewegingsvrijheid kan niet douchen enzovoort. Ook denk ik dat je dan wat makkelijker om de medicatie vraagt ipv het nog even wat langer uit te zingen..
Ja juist! Door de ervaringen van anderen en inzichten is voor mij nu wel meer duidelijk dat ik niet op voorhand iets ga doen, waar ik eigenlijk helemaal niet achter sta. Fijn voor je toevoeging qua bewegingsvrijheid, douchen enzo. Ik vermoedde al dat dit zo was, maar krijg in ziekenhuis dingen niet helder. Maar goed, volgende week maar eens aangeven.