Dag dames, Ik zit hier met een vraag die misschien al wel eens eerder gesteld kan zijn...maar het zit me toch niet echt lekker. Bij mijn eerste bevalling lag mijn dochtertje niet ingedaald en is de bevallen begonnen op de uitgerekende datum. De weeen kwamen niet echt op gang en kreeg ik weeopwekkers. Ik had 8 cm ontsluiting en toen nog daalde de baby niet in. Doordat de hartslag heel erg laag werd, is er toen besloten om een spoedkeizersnede te doen. Nu denk ik dat het heeft gelegen een mijn bekken die te smal zijn, want het hoofdje was een normale grote. Nu is mijn vraag of de tweede bevalling ook met een keizersnede moet....?? Denk zelf eigenlijk wel dat ik dat fijner vindt, want wil niet weer in die spanning zitten zoals bij de eerste bevalling. Alvast bedankt voor jullie reacties!
In principe kun je na een spoedks er voor kiezen bij een volgende zwangerschap natuurlijk te bevallen. Volgens mij is dat het streven ook, afhankelijk van de omstandigheden. Maar waarschijnlijk kun je altijd in overleg met je gyn weer voor een ks kiezen. Is het niet mogelijk na te laten kijken of je bekken idd te smal zijn? Als dat het geval is is de keuze natuurlijk al gauw gemaakt... Ik heb bij m'n eerste zwangerschap een spoedks gehad vanwege de conditie van m'n zoontje. Zijn hartslag halveerde bij elke wee die ik had terwijl de bevalling amper was begonnen. Deze zwangerschap had ik de keuze. Moet wel zeggen dat ik niet in NL woon en dus niet weet hoe het daar gaat. Maar ik heb, voor mij eigen gevoel dan, voor de 'easy way out' gekozen en ben weer voor een ks gegaan. Had ook weinig zin in de stress vanwege 'wat als'. Geen moment spijt van gehad overigens.
Heb op het internet gelezen dat ze tegenwoordig de bekken niet opmeten en ze er met de bevalling wel tegenaan lopen als het bekken toch te smal blijkt te zijn. Kan het donderdag nog even aan de verloskundige vragen. Ik zit me nu namelijk al veel zorgen te maken over als de bevalling op een normale manier moet gaan...wat als het weer mis gaat en het weer op een spoedkeizersnede uitloopt....dan kan er ook nog een hoop mis gaan. Ik wil zelf daardoor dus graag dat het met een keizersnede geboren wordt, maar weet niet precies wat je daarover zelf in te brengen hebt....en wil me hierop goed kunnen voorbereiden en het niet pas met 36 weken te horen te krijgen.
Je hebt de keus of je weer een ks wil of vaginaal wil bevallen. Uiteraard in overleg met je gyn en ahankelijk van de omstandigheden. Ik heb toen gekozen voor een vaginale bevalling en dat is supergoed verlopen. Maar ik had ook voor een ks dus kunnen gaan.
Bedankt voor je reactie. Ik ben namelijk bang dat je geen keuze hebt, en dat de gyn voor je bepaald wat je moet doen, en daar zit ik niet echt op te wachten namelijk. Wat fijn dat je bevalling goed is verlopen.
Voor zover ik weet heb je inderdaad de keuze, tenzij er omstandigheden zijn waarbij een ks wordt aangeraden, zullen ze je adviseren om voor een vaginale bevalling te gaan. De eerdere ks is natuurlijk altijd een risico bij een vaginale bevalling en als jij echt graag een ks wil, zullen ze daar zich bij neerleggen. Althans, zo is het mij verteld in het ziekenhuis.
Dochter werd ook geboren door een ks omdat de ontsluiting niet vorderde. Bevalling was ingeleid met 42 weken omdat er niets gebeurde, ik ben van donderdagmorgen 8:00 tot vrijdagavond 21;00 uur bezig geweest, ook aan het infuus met weeeopwekkers (constant weeenstorm). Toen een ks. Maar bij zoonlief moest ik het weer gewoon proberen, ik moet eerlijk zeggen dat ik hoopte dat hij bleef zitten tot 41 weken want ik zag het niet zitten om gewoon te bevallen. Echter zoonlief begon zelf met 39.3, maar het is weer uitgedraaid op een ks. Ontsluiting kwam wederom niet verder dan 4 /5 cm. Hier had ik dus echt geen keuze! Ook al was ik er zeker van dat het niet vaginaal ging lukken.En dat bleek dus ook zo te zijn.
Volgens mij ligt het heel erg aan je gyneacoloog, maar ik heb iig een keuze. Wij hopen binnenkort ook weer voor een 2e te gaan. Mijn zoontje is geboren met een spoedks, omdat de ontsluiting niet vorderde. Hoogstwaarschijnlijk ligt de oorzaak bij mij bij te sterke bekkenbodemspieren (jarenlang paardrijden), waardoor hij niet goed indaalde. Z'n hoofdje duwde er wel tegenaan, maar kwam er niet doorheen. Mijn gyneacoloog heeft al aangegeven dat de tweede hoogstwaarschijnlijk een geplande ks wordt, tenzij ik zelf heel graag vaginaal wil bevallen. Gezien de vorige ervaring en de hele grote kans dat het dan alsnog een spoedks wordt, ga ik dan voor de geplande ks. Ik hoop voor je dat je de keuze van je gyneacoloog krijgt, zou het iig aangeven met je motivatie. Per slot ben jij degene die het moet ondergaan. Mijn gyneacoloog laat mij de keuze, maar geeft wel advies, en dat voelt erg fijn.
Ik denk dat het heel erg te maken heeft hoe je gyn. erover denkt. Ik ben 31 januari bevallen d.m.v. een geplande keizersnee omdat ons mannetje in stuit lag. Een stuitbevalling zag ik niet zitten en mijn gyn. kon dat helemaal begrijpen en raadde dat ook af. Hij vertelde dat idd sommige gynaecologen besluiten om altijd eerst een vaginale bevalling te proberen, maar dat hij altijd zogezegd naar de natuur kijkt. Als een kindje anders ligt dan zou moeten, is er meestal een reden voor, ook al zijn er genoeg vrouwen die beslist een natuurlijke bevalling willen proberen. Dus het is ook heel persoonlijk. Ik zou het goed aangeven aan je gyn. wat je bezwaren zijn en hoe je erover denkt en vragen hoe hij er tegenover staat. Ik heb geboft met een fantastische gyn. die heel goed luisterde, maar soms moet je iets verder gaan om je eigen wensen kenbaar te maken. Succes!
Bedankt voor alle reacties. Ben nu iets meer gerust gesteld. Alleen heeft het inderdaad te maken met wat voor gyn je hebt, en hoe die het allemaal vindt en wat hij adviseert. Ik zal het dus toch nog moeten afwachten. Vindt het ook niet fijn dat je pas met 36 weken naar de gyn gaat, dan heb je zo weinig de tijd om je goed erop voor te bereiden. Zal donderdag ook wel weer even overleggen met mijn verloskundige....misschien kan ik ook eerder al een gesprek aangaan met de gyn.
Toen ik op nacontrole moest bij de gyn kreeg ik gelijk de mededeling: als je weer zwanger wordt gelijk naar het zh bellen voor een afspraak want je krijgt automatisch een medische indicatie omdat de vorige bevalling met een ks eindigde... Ik zal dus ook nooit meer bij een 'normale' verloskundige terecht komen, alleen die van het zh!
Dat is wat je zelf wilt! Bij dochter een ks, maar ik heb tot 34 weken bij de vk gelopen. Ik vond het wel fijn, want daar kon ik ook `s avonds heen terwijl het zk altijd overdag zou moeten. De laatste weken zk was niet erg, want toen was het vakantie. Als er een nummer 3 komt wordt het automatisch ks, maar ik mag wel bij de vk blijven tot 34 weken. Wel een gesprek met 12 weken en af en toe een groeiecho gehad omdat dochter zo klein was.
Hier zijn de oudste twee met een spoedkeizersnede geboren. Nr 3 werd als keizersnede ingepland met 38 weken maar mocht hij zich eerder aandienen dan mocht ik het ook zelf proberen, meneer diende zich niet aan dus is ook gehaald met een ks. Nu bij nr 4 heb ik het er niet eens meer over gehad, we plannen een ks met 38 weken en de placenta ligt nu (nog) voor de uitgang dus keuze is er niet maar anders zou ze denk ik hetzelfde zeggen (mijn gyn) we kijken wel hoe ver we komen als het spontaan komt. Iedere gyn is anders inderdaad.
Bij mijn oudste een spoedkeizersnee, nadat ik al meer dan 36 uur gebroken vliezen had, aan de wee-opwekkers lag en uiteindelijk persdrang kreeg maar de ontsluiting op 9 cm bleef hangen. Dochter bleek te groot voor mijn bekken! Bij de 2e eerst op controle geweest bij gyn, daarna tot 35 weken bij vk, vervolgens terug bij gyn. Had overigens ook wel bij de gyn mogen blijven, maar vond dit fijner. Gyn wilde een vaginale bevalling en er werd zeker niet uit gegaan van een nieuwe keizersnee! Met groeiecho;s werd ik in de gaten gehouden. Toen na een aantal echo's mijn 2e dochter weer erg groot bleek te worden, werd een geplande ks aangeraden. Als ik voor de geplande tijd zou bevallen, zouden we het eerst gewoon proberen. Praat er over met je gyn
Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad. Bleef op 8 cm steken. Bij de tweede had ik geen keuze, ik moest gewoon vaginaal bevallen. Ik wou zelf heel erg graag een ks omdat ik echt bang was voor de bevalling maar kreeg hem niet. Achteraf ben ik blij dat ik van de 2de via de natuurlijke weg ben bevallen. Had het niet willen missen
Ik denk dat het ligt aan je gynaecoloog en wat de reden van de ks was. Wellicht dat je toch kan vragen om te onderzoeken of je een smal bekken hebt. Mijn zoontje is ook geboren dmv spoedks. Ik werd ingeleid, maar was na 6 uur, met weeënstorm amper 2 cm ontsluiting verder. Ik kreeg toen direct de ks. Volgens mijn gyn heb ik een smal bekken en hebben ze dit al gevoeld voordat de bevalling begon. Het was namelijk heel moeilijk om mijn vliezen te breken, door mijn bekkenstand. Ik kom in aanmerking voor weer een ks, maar mag ook eerst zelf proberen, is mij toen gezegd. Alleen kan zij mij niet vertellen of een heel klein kindje misschien wel zal passen. Zelf wil ik toch echt helemaal overtuigd zijn dat mijn bekken echt te smal zijn. Ik hoor en lees dat een kindje dan meestal niet indaalt. Echter was mijn zoontje al vrij vroeg ingedaald.
Dan nog mag je gewoon op controle bij een vk en met 35 weken moet je dan naar de gyn. Mij werd gezegd dat ik gewoon op controle in het zh kon komen, maar ook gewoon bij de vk, wat ik zelf wilde. Ik heb voor de vk gekozen, vind ik net wat persoonlijk dat het zh waar je vaak een nummer bent. Met 35 weken maakt mijn vk een afspraak bij een leuke gyn (hopelijk diezelfde als bij mijn zoontje)
Dg Antje, Bedankt voor je reactie. Zat toevallig even mijn zwangerschapslijst te bekijken van de vorige zwangerschap en hier stond op ( NVO ) dat wil zeggen niet vorderende ontsluiting. Dus dat was dus wel het geval. Wel lag ze ook niet ingedaald bij mijn zwangerschap en daalde ook niet in toen ik 8 cm ontsluiting had. Dus denk dat ik ook te smalle bekken heb, maar heb niemand erover gehoord voor zover ik me dat kan herinneren. Of mijn bekkenbodemspieren zijn te sterk omdat ik altijd heb paard gereden. Ik moet donderdag gelukkig weer naar de verloskundige en zal dit dan ook even met haar bespreken, ben er toch niet echt gerust over want wil zo graag weten waar ik aan toe ben. Dat heb ik namelijk altijd, haha. Dan kan ik weer lekker genieten van de rest van mijn zwangerschap. De rest van de dames..harstikke bedankt voor de reacties. Je hoort toch zeker verschillende verhalen, maar dat ik juist zo fijn van dit forum. Lekker je ervaringen en adviezen met elkaar delen.
Dag dames, Ben gisteren bij de verloskundige geweest en heb even voorgelegd dat ik me nogal zorgen maak over de bevalling. En om nu nog 17 weken te lopen stressen erover schiet niet echt op Ik kan een afspraak gaan maken met de gyn voor een informatief gesprek over mijn bevalling. Of het met een keizersnede wordt of toch vaginaal. Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om tot 38 weken als het begint zelf te proberen maar gaat het niet snel genoeg dat er wordt overgegaan tot een keizersnede. En als het niet vanzelf is begonnen dat we dan overgaan tot een keizersnede. Dit had de verloskundige voorgesteld. Ik ga dus lekker een afspraak maken met de gyn en hoop dat we meer duidelijkheid te krijgen.