mensen die hier ervaring mee hebben? en zou je het juist wel of niet doen, ik hoor hier tegenstrijdige verhalen over....
Sowieso wel! Bij de oudste gedaan en bij deze sowieso opnieuw. Heeft enorm veel voordelen voor baby en het duurt maar 1 of 2 minuten (dus echt niet de moeite om het niet te doen) Hier al een link met voordelen : Vrije Geboorte: Het laten uitkloppen van de navelstreng
Volgens mij zijn er geen 'tegens' voor het laten uitkloppen van de navelstreng. Waar wel voor en tegens aan zitten is het doneren van dit bloed....
Hier bij de eerste wel maar de 2e niet volledig maar dat was omdat ik bij de eerste veel bloedverlies had en bij de 2e ging het ook die kant op dus is op dat moment de beslissing genomen om de navelstreng door te knippen. Bij de 3e gaan we gewoon weer kijken hoe het gaat.lukt het en gaan alles goed dan uit laten kloppen en anders pech gehad.
Ja hier ook laten doen! Het kan overigens geen kwaad (tenzij je veel bloedverlies hebt bijv.). Ik denk dat je in de war bent met doneren van navelstreng bloed. Je kunt dit trouwens niet allebei doen.
Ik wilde het wel maar de gyn heeft hem toch door laten knippen na 2 min. Achteraf was dat niet nodig geweest. Ik zou het zeker doen als de mogelijkheid er is. Je kindje krijgt meer bloed in zijn lijfje en dat heeft best wel wat voordelen.
Dit kan beide hoor, er blijft namelijk altijd nog bloed achter in de navelstreng wat ze af kunnen nemen en daarvoor kunnen gebruiken. Verder is het protocol over het algemeen dat men het altijd uit laat kloppen behalve als er nood is bijv bij moeder of kind waarvoor de navelstreng eerder doorgeknipt moet worden.
Bij de oudste is het wel gebeurd, toen was het in ons ZH nog niet mogelijk navelstrengbloed te doneren. Bij de geboorte van de jongste was die mogelijkheid er wel. Dan laten ze hem ook wel even kloppen hoor, maar iets minder lang. Ik vind het een fijn idee dat het navelstrengbloed van onze jongste gedoneerd is en dus iets heeft kunnen betekenen (of nog kam gaan betekenen) voor iemand die ernstig ziek is. Onze kerngezonde zoon heeft er geen nadeel aan ondervonden.
Ik wilde dit echt heel graag. Liefst zelfs de navelstreng pas doorknippen als de placenta ook is geboren. Helaas en spoedkeizersnede en heeft mijn kleine meisje zelf veel bloed verloren, dus een transfusie gehad. Zo balen!
Hier bij de eerste gedaan en bij de 2e wilde ik het ook. Helaas scheurde de navelstreng tijdens de geboorte en stonden er 12 witte jassen in mijn kamer alleen had ik geen idee wat er aan de hand was dus ik vroeg of ze de navelstreng wel even wilden uit laten kloppen. Kreeg een heleboel verbouwereerde blikken en daarna een keiharde lachsalvo