Dit is misschien een hele rare vraag hoor, maar ik vroeg het me ineens af. Wat zorgt er nou eigenlijk voor dat je bevalling begint. Is het de baby die het besluit maakt dat het tijd is (kan ik me eigenlijk niet echt voorstellen) of wordt er een hormoon aangemaakt wat er voor zorgt dat het begint? Ik heb helemaal geen idee eigenlijk...wie wel?
Ik heb weleens gehoord dat de placenta een singaaltje geeft,of een soort stofje afgeeft,waardoor het begint!
Volgens mij zijn ze daar nog niet helemaal over uit wetenschappelijk gezien. Er staat me zoiets van bij dat ze laatst nog onderzochten of de baby zelf niet het signaal geeft.
mijn verloskundige vertelde mij toen ik haar deze vraag stelde, dat de baby een stofje afscheidt wat er voor zorgt dat de bevalling begint..
Volgens mij is het de baby die aangeeft klaar te zijn door het afscheiden van een bepaald hormoontje waar door je hersenen aan je baarmoeder weer een sein geeft om samen te gaan trekken. Altans zo is het mij uitgelegt Groet Joos
Ik ben ook wel benieuwd, het lijkt me nl niet vanuit de baby te komen. Een baby van 34 weken is nog niet klaar om geboren te worden maar waarom bestaan er dan vroeggeboortes? De verloskundige kan aan het eind voelen of een bevalling eraan komt, weke baarmoedermond enzo. Het kan dan ook nog gerust een paar dagen duren, maar dan is het in principe al wel an ahet werken in je lichaam. Ik vind het vreemd dat een kindje aan zou geven klaar te zijn om geboren te worden en dan bijvoorbeeld nog 1 week in je buik zit tot de daadwerkelijke weeen beginnen.
Ik geloof wél dat het vanuit het kindje komt, ook bij een vroeggeboorte. Blijkbaar is het voor het kindje op dat moment beter om buiten de baarmoeder te zijn, dan er in, om welke reden dan ook. (bijv. loslatende placenta, zuurstoftekort, whatever). Soms weet je die reden niet en zul je die ook niet weten. Uiteraard zijn er ook situaties waarin de keuze gemaakt wordt vóórdat het kindje er echt aan toe is, bijv. i.g.v. gevaar voor de moeder of bijv. bij inledien wegens pre-eclampsie ofzo... Maar goed... ik weet natuurlijk ook niet zeker dat dit de waarheid is, maar zo geloof ik het wel, de baby geeft het aan!
Ik vroeg het me eigenlijk af omdat ik ineens helemaal onder de pukkels zit en ik altijd nogal gevoelig ben voor hormoonveranderingen. Dat zie je altijd aan mn huid. Dus ik dacht als het nou door een hormoon komt...dan begint mn bevalling misschien al wel snel. Maar heb liever dat ie nog een paar weekjes blijft zitten eigenlijk. Ga het de volgende keer ook nog eens aan de verloskundige vragen. Ben wel benieuwd eigenlijk.