Ook ik vind de hoogte van de hyp erg hoot ten opzichte van het inkomen. Als je werkeloos raakt, hoe los je dit dan op? Als je 500 euro overhoudt per maand om van te leven, is niet veel. Heb je dan ook rekening gehouden met de WOZ belasting e.d.? Wij betalen netto 1100 euro en bruto 1480. Ons inkomen was ten tijde van de hyp aanvraag wel 4500 euro netto. Er zijn nu 2 kinderen bijgekomen en er is er 1 onderweg. We kunnen dat ook maar net ondervangen nu. Heb je wel spaargeld ingebracht?
Tsja, qua hoogte kun je er denk ik niet heel veel aan doen. Ik neem aan dat jullie hypotheekadviseur al heeft gekeken hoe hij de rente zo laag mogelijk kan krijgen. Maar op basis van jullie inkomen vind ik het een erg hoog hypotheekbedrag hoor! Dat is meer dan de 4 keer bruto jaarinkomen norm en ik vraag me af of jullie de hypotheek uberhaupt wel zullen krijgen. Heb je daar al uitsluitsel over? Wij betalen netto 570 euro per maand voor een hypotheekbedrag van 230.000 euro. Maaaaar... een groot deel van de hypotheek is bij mijn schoonmoeder waardoor we een voordelig rentetarief hebben. We betalen echter ook 200 euro servicekosten, dus die moet je daar wel bij optellen. Maar ons inkomen is wat hoger (scheelt niet veel) en ik vind dit eigenlijk voor nu een max hoor... Dus ja, ik vind het best wel veel.
Wij hebben inderdaad een lage rente. Nog net in de "goede" periode een huis gekocht. En de rente staat ook nog eens vast voor 30 jaar, dus da's helemaal gunstig. Als jullie denken dat je het kan redden dan moet je het inderdaad gewoon doen.
Oh ja, ik zou niet te veel rekening houden met "kindergeld" etc. De kans dat dat in de toekomst minder gaat worden en dergelijke is redelijk aanwezig... Zou zonde zijn als je daardoor straks opeens niet meer rond kunt komen.
ze gaan er meestal van uit dat inderdaad 1/3 van je loon max aan woonkosten zou moeten worden besteed... maarja.... het is nogal een verschil of je dan een gezin van 4 bent of met z,n tweeen dus ook dat is maar relatief... hoe ik het nu zie lijkt het erop dat jullie zonder nationale hypotheek garantie kopen?? houd er rekening mee dat je nu onder een vve valt en in je nieuwe huis onderhoud ( alles) zelf moet betalen. maar aan de andere kant geef je dit nu ook al uit dus je zou zelf goed moeten kunnen inschatten of het haalbaar is... ik zou verschillende offertes aanvragen en ook een bij een assurantienkantoor kijken... die doen vaak zaken met een dertigtal hypotheekverstrekkers ipv een bank die je perse zijn product wil verkopen, gr jose
@ merijn, hoe is dat geregeld dan, betaald je schoonmoeder ook maandelijks een stuk hypotheek voor jullie? Ik heb wel zoiets van dit is onze kans, we zijn 23 en 27 en zullen vast nog meer gaan verdienen, en onze lasten blijven dan nog heel wat jaren hetzelfde, dus misschien in het begin wat lastig, maar het wordt alleen maar makkelijker toch?
ohwwww sorrie ik had niet goed verder gelezen... laat mijn stukje maar ... ik hoop dat jullie een goede keuze kunnen maken gr Jose
@ happygirl: nee wij lenen het bedrag bij haar en betalen haar daar rente voor. Dus zij is onze bank zeg maar Verder hebben we gewoon hetzelfde hypotheekcontract met haar als wat we ook met de bank hebben (voor het resterende bedrag). Het heeft ook wel nadelen hoor (zeker omdat we nu 2 verschillende hypotheekverstrekkers hebben... dat is met een verhuizing nogal een gedoe) en wanneer de rente lager staat dan haar rente, sluiten we de boel direct over. Al kan dat nog wel even duren Het is wel waar dat vaak het geval is dat je in de toekomst meer gaat verdienen. Maar... hoe zeker zijn jullie van je baan? De kans dat mijn man zijn baan verliest is nihil dus dan zou ik wel een risico durven nemen... Als je je baan verliest, zit de kans er ook wel redelijk in dat je bij een volgende werkgever er qua inkomen op achteruit gaat (want ja, de positie van de werkzoekende is niet zo goed).
Onze hypotheek is 310.000 en wij betalen dezelfde lasten. Waarschijnlijk een gunstigere rente. Ik vind de lasten in vergelijking met je inkomen wel heel erg hoog. Wij hebben met dezelfde lasten een inkomen van 4300 euro. 500 euro per maand overhouden is echt heel wienig. Dat is zo op! Heb je ook rekening gehouden met sparen? Met een eigen huis kom je nog weleens voorkosten te staan.
@ merijn, ik heb een contract voor onbepaalde tijd en zit er in januari alweer 3 jaar, heb het erg naar mn zin en kan ook zo 40uur werken of weer terug naar 36, mijn baas is erg makkelijk. En mijn vriend heeft nu een jaarcontract vanaf 1 september, dus we zouden ruim de tijd hebben om iets nieuws te zoeken als dat nodig is, maar dit is eindelijk na 3 banen de juiste baan voor hem, bij het Rembrandt college, is openbare school, dus hij wordt aangesteld als ambtenaar haha nu alleen nog iets meer uren krijgen
Ik vind het zowel voor het huis als jullie inkomen erg hoog. Het nettobedrag is 40% van je inkomen! Heb je daarin ook de kosten voor een levensverzekering gerekend? Die zit meestal verplicht bij een hypotheek (en bij een nieuwbouwhuis moet je die meteen gaan betalen). Waar je daarnaast nog rekening mee moet houden (gezien je banner ) is dat je in de nabije toekomst mogelijk een kindje krijgt. Daar gaat ook weer een hap van je inkomen naar toe.
wij hebben ook een hypotheek van 825 euro voor een huis van 149000, het is wel in belgie en daar heb je bijna geen aflossings vrije hypotheken. Als je maar iets meer hoeft te betalen voor het huis zou ik het denk ik wel doen ps wij verdienen ook rond de 2300 netto
ja dat klopt, alleen de hypotheken niet helaas. het enigste voordeel is dat het over 30 jaar is afbetaald. In nl zou niemand voor een huis van 149.000 , 825 euro per maand betalen hahah
Ik vind het ook vrij veel voor jullie inkomen. Maar als je zeker weet dat jullie het kunnen trekken... Ben wel benieuwd of ze in deze tijd zo happig zijn om zo'n grote hypotheek aan jullie te verstrekken, ik meende dat ze aardig streng waren geworden. Succes in ieder geval!!
ik heb een even grote hypotheek voor ons nieuwe huis en betaal ook net zoveel. Het is wel een aardig bedrag ja, maar als het goed is krijg je er iets heel moois voor terug. Je moet alleen goed kijken of je er ook in kunt blijven wonen als 1 van de 2 geen werk meer heeft. Wij hebben hiervoor een verzekering afgesloten en ook voor als mijn man arbeidsongeschikt wordt. Hij brengt nu eenmaal het meeste geld binnen en werkt toch in een onveilige omgeving. nu moet ik er wel bijzeggen dat ons gezamenlijk inkomen 4000,- netto ongeveer zla zijn, als de kindje straks izijn geboren . Is dus wel een veel kleiner percentage van onze inkomsten. Liefs, Marye
ik vraag me serieus af hoe je deze hypotheek voor elkaar gaat krijgen... vooral omdat je vriend een jaarcontract heeft (of heeft hij een onvoorwaardelijke verklaring tot omzetting naar vast dienstverband?) Van de afm mogen banken niet meer zo veel verstrekken...
Dat denk ik dus inderdaad ook... @ marye: dat is nogal een verschil he, jullie inkomen of het inkomen van TS @ elif: ja maar zoals je zelf al zegt, jullie hebben je huis straks wel afbetaald. Dat komt in Nederland niet zoveel meer voor... Ik heb liever een lagere huisprijs en een duurdere (maar uiteindelijk dus net zo hoge) hypotheek. Dat is ook een situatie die de Nederlandse overheid ook het liefste zou willen, maar we zitten er nu aan vast. Want in 1 klap de hypotheekrenteaftrek afschaffen, betekent veel gedwongen verkopen, grote crisis maar op de lange termijn wel een daling in huizenprijzen (wat voor de mensen die nu hebben gekocht een hele grote tegenslag zal betekenen).