Haaks schuin achter ons woont een gezin met 2 zwakbegaafde ouders (nou ja, de zoon is al ruim volwassen). De laatste tijd is het steeds raak met enorme ruzies. Vannacht was het ook weer pet ze waren gisteravond al bezig en hebben tot vanmorgen half 6 alleen maar lopen schreeuwen! Een gesprek met ze aanknopen is bijna niet mogelijk en ze hebben niet de verstandelijke vermogens om te snappen dat andere mensen last kunnen hebben van hun ruzies. Soms gaan ze ook in de tuin staan schreeuwen en dan rennen mijn kinderen naar binnen en de kat rent er achteraan (net een tekenfilm ). Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Oh men zo erg.. Eigenlijk vind ik vooral dat laatste heel erg. Mijn buren maken ook regelmatig ruzie (in het chinees) en die vrouw schreeuwt dan ook de boel bij elkaar naast de slaapkamers van onze kinderen. Heb weleens gehad dat mijn dochter bang uit bed kwam.. zou nou dat was toen voor mij de druppel.
contact opnemen met de wijkagent? die kan misschien een gesprek met ze aanknopen. Als hij doorheeft dat dat niet werkt, kan hij andere maatregelen nemen, of instanties raadplegen?
Chebu, tijdens de ruzie? Wij hebben zelf geen ruzie met ze en dat willen we uiteraard ook niet, je woont tenslotte toch met veel mensen op een klein oppervlak, dan heb je wel eens overlast. Maar het lijkt mij niet goed dat ze steeds vaker ruzie hebben en dat ze dan uit hun plaat gaan.
Pff herken het onze buren zijn ook zo. Nou ja vooral die vrouw die begint s morgens met schreeuwen en gaat hele dag door vreselijk.Als ik met mijn vriend in tuin zit versta je elkaar soms niet eens.Nu hebben we op dit moment nog geen kinderen in dec komt ons eerste kindje en als deze er last van krijgt ga ik het toch aankaarten.Weet niet of die helpt wat ze zijn ook niet helemaal 100%.Moest wel lachen dat je kinderen en kat dan naar binnen komen rennen zie het al voor me haha.Maar blijft erg vervelend.Hoop voor je dat er toch een soort van oplossing komt
Jeetje, dat is niet fijn zeg........ik denk dat je idd het beste even contact op kunt nemen met de wijkagent.
GGZ heeft vaak een soort van wijkdienst. Die gaan polshoogte nemen en praten met de personen. Ook kunnen ze daarna de juiste hulp inschakelen.
Ik vind de wijkagent zeker en optie. Die kan er vast achterkomen wie hen begeleidt/ familie inschakelen. Als je in een niet al te grote plaats woont kan je ook misschien wel de hulpstichting vinden die hen vermoedelijk zal begeleiden?
We hebben wel een wijkagent dus ik zal hem vragen. Ik woon in Groningen dus niet echt klein, wel veel instanties maar die werken vaak langs elkaar heen.
Hoezo is een gesprek aanknopen bijna niet mogelijk? En ook zwakbegaafde begrijpt wel ze de buren tot last zijn met hun geschreeuw, als hun dat uitgelegd wordt. Als ze dat niet begrijpen dan is hun niveau wel heel laag! Ik zou het gesprek aan gaan en ze vragen of ze zich er bewust van zijn dat ze zo'n overlast bezorgen, ze uitleggen dat jullie er last van hebben. Anders de wijkagent inschakelen. Als ze al begeleiding krijgen dan kan de wijkagent dit met de begeleidende instantie oppakken.
je moet ergens beginnen, het is helaas niet 123 opgelost, kan je frustraties goed begrijpen.. je zou haast de tuinslang op ze zetten om ze af te koelen op zo'n moment.. ik hoop dat hij snel in actie komt, laat vooral weten als je belt dat het geschreeuw direct invloed heeft op de gemoedsrust van je kinderen misschien dat hij dan sneller in actie komt... vooral met de zomervakantie in aantocht gaat alles vaak wat langzamer sterkte!!
@antje, je kan wel met ze praten maar het gespreksniveau ligt rond de 3/4 jaar. Ze kunnen wel koken, boodschappen doen, hondjes uitlaten. Probleem is ook meer dat ze an sich best snappen dat schreeuwen vervelend is voor anderen maar zij hebben zichzelf niet in de hand. Vorig jaar was er wel eens een ruzietje, maar nu is het om de haverklap raak. Dat baart mij zorgen.
Even voor het plaatje compleet. Hebben de ouders onderling zo'n ruzie of is het ouders tegen de kinderen? Zijn de kinderen ook beperkt? Mijn tante heeft verstandelijk vermogen van een 6 jarige, die kan echt niet zelfstandig wonen, laat staan kindjes opvoeden.Hebben ze nu dan geen begeleiding, dat lijkt me bij 4/5 jr nl bijna niet mogelijk om zonder zelfstandig te kunnen wonen. Afhankelijk van wie er ruzie heeft en hoe kinderen zijn zou ik misschien eerst met hun begeleider en kinderen praten. Misschien hebben de kinderen wel hulp nodig en weten niet de juiste weg te vinden.
Volgens mij is hun zoon volwassen en gaat het erom dat die twee ouders altijd ruzie hebben met elkaar..
Oei dit gaat lastig worden denk ik. Ik weet niet waar je woont, maar wij hebben hier zoiets als MEE. Is niet alleen voor mensen met beperkingen maar ook voor omstanden en familie etc die tegen dingen aanlopen.
Als ze zwakbegaafd zijn, is de kans groot dat ze al ergens begeleiding krijgen. Wijkagent/politie neemt dan contact met die instantie op en met de persoonlijk begeleider, en die pakt het verder met hen op. Zo heb ik dat ook eens gehad met een client van mij...