Laag ijzergehalte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door shk, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shk

shk Actief lid

4 aug 2012
    257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dames, mijn verloskundige belde me zojuist nav mijn bloedonderzoek en alles zag er heel goed uit, behalve dat mijn ijzer heel laag is. Nou schijn je bij 20 weken zwangerschap nog meer ijzer te verliezen dus wilde ze het wel even melden.

Ik neem overigens wel al vanaf 1 maand voor mijn zwangerschap elke dag een mama totaal pil van VSM.

Iemand tips hoe ik dit kan opkrikken nu biefstuk is uitgesloten (behalve doorbakken maar dat vindt niemand lekker).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. sjoeke

sjoeke Lid

29 jun 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hoi,

Appelstroop!!!! Heerlijk en boordevol ijzer. Ik at bij mijn vorige zwangerschap meer dan 1 pot per week. Ik at het op brood, cracker en beschuit endanflink dik erop smeren. Héérlijk!!!
    Ik zou zeggen gewoon proberen je kunt er iig van naar de wc en dat kon ik met staaltabletten veel minder goed.

Groetjes Sjoeke.

3. shk

shk Actief lid

4 aug 2012
    257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks.

Ik hoor net dat mijn hb waarden 6.9 is.

4. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

roosvicee ferro. Groene groente zoals brocoli, volkorenbrood, . Daarbij ijzerrijk produkten niet tegelijk eten of drinken met melkprodukten, want dan word de ijzer minder goed opgenomen. Beste is om het tegelijk te nemen met vitamine C, dat verbeterd de opname van ijzer.

IJzerrijke voeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    iedere ochtend roosvicee ferro!
    En appelstroop is ook een goede

6. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Een heeeeeeeel dikke laag appelstroop op je boterhammen en heeeeeeeeel veel gekookte/gebakken/opgewarmde tomaten eten! Of tomatenblokjes, puree uit blik. In bewerkte tomaten zit veel meer ijzer en zo'n ander stofje, lycopeen, en dat is ook errug goed voor je nu.

Inderdaad zit er in biefstuk veel ijzer, maar ook in garnalen, kalkoen en varkensvlees.

Vergis je niet in spinazie, daarvan neemt je lichaam nauwelijks wat op, zeker niet in combinatie met zuivel.

Sowieso moet je plantaardig ijzer niet mengen met zuivel, dierlijk ijzer wordt makkelijker opgenomen. Beste is, zoals ik al las, om het in combinatie met een glas sinaasappelsap te eten.

7. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    wow 6,9! Is nog redelijk hoog :) Ruilen? Die van mij is 5,9 (ook met 20 weken) en slik al een aantal maanden van die heerlijke staalpillen ;) (ach alles voor je wondertje :D)

Ik drink iedere dag 0,5 L roosvicee ferro,
    eet 1 a 2 boterhammen per dag appelstroop... Slik extra vitamine C (bevorderd ijzeropnamen uit eten! Tip: Drink verse jus of eet sinasappels bij je lunch of ander fruit)
    Drink geen melk of eet geen melkproducten vlak voor, tijdens of na het eten! Maar eet het als tussendoortje.. Melk bevordert de afbraak van ijzer, waardoor je lichaam het niet goed opneemt..

Spinazie is ook een goede vitamine C bron.. alleen de gewone dus niet de a la creme (omdat hier weer melk in zit.. ;)) Eigenlijk zijn alle groene bladgroentes goede vitamine C bronnen..

ehm... gedroogde rozijnen, krenten, abrikozen, pruimen... ehhh...

verder weet ik het verder even niet meer :)

Komt allemaal goed, wel fijn dat je VK je dit liet weten zodat je er rekening mee kunt houden :)

8. beccie

beccie Niet meer actief

mijn ijzergehalte was 6,6 en ik moest ook aan de staalpillen,
    ik eet nu ook wat extra appelstroop, spinazie enzo,
    maar in het begin heb ik zoveel overgegeven dat ik denk dat er niet veel bleef zitten, ook niet van die pillen.

maar goed, ik heb vorige week weer bloedgeprikt en heb morgen weer een afspraak ben ook benieuwd wat de uitslag nu is

9. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Cashew noten, rozijntjes.
    Bij Prenatal hebben ze pillen en flesjes Floradix, zit ook veel ijzer in.

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik ben heel erg gevoelig voor ijzer tekort, bij mijn 1ste dochter had ik er heel heel erg last van ook.
    Maar toen wist ik nogniet van Floradix af, nu wel..
    Koop een flesje zou ik zeggen, het is goed voor je en het houd je ijzer gehalte op een heel mooi niveau!
    Elke dag 1 dopje is genoeg door je limonade of met een beetje water.
    Die staalpillen wil je echtniet aan beginnen, stoelgang gaat al vrij moeilijk tijdens de zwangerschap en dan word het nog ff 10x erger.. ;)

11. shk

shk Actief lid

4 aug 2012
    257
    0
    0
    NULL
    NULL
    @kiewie, ik ben dus nu 8w+5 vandaag dat mijn VK me belde aangezien het nu al laag was en waarschijnlijk nog verder door zal zakken des te verder ik kom in mijn zwangerschap.

We hebben afgesproken met 20 weken nog eens te testen en dat ik dus nu inderdaad aan de floradix ga om het op pijl te houden.

Ik was wel meer moe dan normaal en dat komt dus waarschijnlijk door mijn lage ijzerwaarde..

12. shk

shk Actief lid

4 aug 2012
    257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn suikerwaarde was overigens na mijn ontbijt 4.8. Zij vond dit netjes, maar mijn zus vond dit weer extreem laag. Wat weten jullie hierover?

13. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

hier bij de eerste zwangerschap ook ijzer te kort ik kreeg pilletjes waar alleen maar ijzer in zat.. en heb dit bij de huisarts gevraag...

14. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier staaltabletten en floradix.
    Staaltabletten vind ik niet prettig (maarja wat moet dat moet) vanwege het effect op mijn darmen. Als floradix afdoende zou zijn zou ik dat alleen gebruiken.

Deel Deze Pagina