Dag, Ik ben deze week volledige voedingen gaan kolven omdat ik weer aan het werk ben. Nu had ik in het verleden hyperlactatie, en dacht ik, omdat ik van de erge stuwing, lekkages en pijn af was, dat dat wel minder was geworden. Ik geef 1 borst per voeding, en dus kolf ik 1 borst rond de tijd dat ze die gedronken zou hebben (een om 11 uur en een om 15 uur). Per borst haal ik er tussen de 180 en 200 cc uit. Twee vragen: - is dit niet erg veel melk per borst, oftewel, heb ik misschien toch nogsteeds hyperlactatie? - is het niet teveel voor haar, ze drinkt 6 keer per dag? Ze geeft soms best veel mondjes op na een voeding, maar spuugt nooit enorm (het zijn meer stroompjes die er een beetje uitlopen). Ze groeit heel rap, maar ik weet natuurlijk niet of ze de hele borst leegt... ?
Ik ben een beetje onzeker door de opmerking van het CB na het wegen. Zo van: Borstvoeding zeker? Dan mogen wij er niks van zeggen. Ze is mollig... lekker Hollands welvaren, een baby kan toch niet snel te dik zijn? Of ongezond worden door teveel melk? Ik haal me nu wel fratsen in het hoofd zeker
laat je niet gek maken hoor meis.. Mijn zoon krijgt ook bv.. die is nu 6,5 kilo, mijn zusje heeft een zoontje die 11 dagen ouder is en ook bv.. die weegt over de 8 kilo.. en beide zelfde gewicht geboren.. Beide geen comemtaar van cb! dus cb ... doeidoei.. niet naar luisteren.
Toen ik kolfde voor Eva, kolfde ik eigenlijk altijd tussen de 400 en 500ml per dag (in 2 keer). Wel 2 borsten tegelijk telkens. Ik moest soms een flesje (de kleine van medela) tijdens het kolven omwisselen omdat ie vol zat . Lisa krijgt nu 2 keer per week een flesje en dan kolf ik alleen de borst die ze anders zou krijgen. Ik kolf dan tussen de 150 en 200ml, ligt eraan hoe lang ik doorga, meestal stop ik als er nog maar 2 straaltjes uitkomen. Maar goed, ik heb ook wel veel melk, bij Eva ook altijd gehad. Makkelijk met kolven moet je maar denken, was hier nooit een probleem. Lastig voor je kindje in het begin en irritant dat je altijd spuugdoeken nodig zal hebben met voeden. Maar het is verder geen probleem. Voor Eva werd altijd een fles van 180 a 200 ml klaargemaakt, maar dat dronk ze nooit op. Ze drinken wat ze nodig hebben.
Eva is trouwens ook altijd Hollands welvaren geweest, maar daar is niets meer van over hoor . Het is eigenlijk wel prettig als een baby wat reserves heeft, voor als ze een griepje te pakken krijgen, dan kunnen ze het makkelijk hebben.
Oh gelukkig ik ben niet de enige En idd, ze kan wel wat lijden zeg maar, als ze een keertje ziek zou worden. Daar maak ik me ook echt geen zorgen om. Voeden is helaas nogsteeds vaak rommelig, die toeschietreflex komt soms al als ze er maar naar kijkt en dan zit ze er helemaal onder. Soms wordt ze daar weigerig van heb ik het idee, maar ja, ook dat kan ze wel hebben haha.
in het zh hebben we mijn zoon een keer gewogen voor en na de voeding en toen had ie 240!!! gedronken (8wk oud). Je baby drinkt zelf uit de borst altijd meer dan je kunt kolven (aldus mijn lactatiekundige) en regelt t idd zelf. Niets aan doen hoor daar krijg je alleen maar een ontevreden kindje van.
Wat een stomme opmerking weer van je CB... Even voor de duidelijkheid: BV-kids groeien de eerste 4 mnd harder dan KV-kids en daarna draait dat om. Overgewicht ontstaat alleen bij KV-kids die teveel krijgen, van BV kan dat bijna niet, (het KAN wel, maar dat zijn echt uitzonderingen. De hoeveelheden die jij noemt, klinken me zeker bij 'maar' 6 voedingen per dag, heel normaal in de oren). Je CB klinkt nu een beetje alsof deze groei door zal gaan zolang je BV geeft. Dat is naar alle waarschijnlijkheid niet het geval: de meeste BV-kids gaan vanaf 4 mnd langzamer groeien, (op de CB-curve ziet dat eruit als een dip, als je de curve op BV.com invult, zul je zien dat ze lekker met de lijn meegaan...)
Oh, in die curve is ze heel mooi! (via borstvoeding.com). Prachtig tegen de bovenste lijn, maar niet zoals op het CB zo extreem erboven. Ik vroeg het juist omdat ik ook gehoord heb dat een kindje nog meer uit een borst krijgt dan een kolf... en de meeste voedingen drinkt ze echt tot ik haar niet meer hoor slikken (ik heb een keer een borst gekolfd na een voeding en daar kwam idd niks uit). Ik zal het CB voortaan gewoon als handige weegschaal gebruiken en verder de curves elders bekijken. Ze zijn overigens hier wel heel aardig en blij dat ik bv geef. Maar ze hebben er niet enorm veel verstand van... beetje jammer van die curves.
Tja, dat verschilt idd nogal per CB. Mijn CB gebruikt wel de curve uit het groeiboekje, maar zei dus bij 4 mnd wel: ah, de bekende BV-dip... Zij wisten het dus wel
Toen Sem nog bv kreeg woog hij veel meer dan de gemiddelde kindjes van zijn leeftijd. Dat kwam door de bv. Nu krijgt hij geen bv meer en zit hij mooi op het gemiddelde als de rest van de kindjes... Sem was net zo'n mini boeddha toen hij nog bv kreeg
Wow 200ml van een borst????? Dat is toch geweldig!!!!! Dit doe je dan in een fles en je baby drinkt totdat hij/zij niet meer wil. Het restje weggooien. Als je na elke voeding steeds een restje moet weggooien kan je op een gegeven moment dat invriezen. Super toch!!!!
Ik kolf hier 2 borsten (ze drinkt er ook 2) en heb dan ook 180-200 ml, ze drinkt uit de fles 140-160 ml. Hier morgen naar 't cb, ze zal een kleine 7 kg wegen en een cm of 61 zijn denk ik.
Ja, op zich wel. Haha, al ben ik wel bang dat ik NA de borstvoedingsperiode slappe theezakjes over ga houden, ik had voor de zwschap cup AA (nu C). Ik heb wel es het idee dat het volume alleen melk is Wat bedoel je met restjes invriezen? Ik geef live bv en als ze het uit een fles krijgt is dat ontdooide bv, die kan je niet opnieuw invriezen. Ik kolf alleen op werk
Ik denk dat ze bedoelt dat als je bv 200ml telkens in een fles doet en Renske laat altijd 20 staan, dat je de keren erna die 20 telkens kan invriezen (dus de dag van het kolven). Zo bouw je langzaamaan een voorraadje op.