Ik heb een vraag: Mijn tweeling van 12 dgn oud hebben de eerste 4 dagen BV gehad met bijvoeding Friso Hypo-Allergeen. Toen borstvoeding niet lukte, zijn we volledig overgestapt op Hypo-Allergeen. Dit hebben ze ongeveer 3 dagen gedronken. Toen zei de kraamverzorgster dat ik nu net zo goed kon overstappen op Friso Standaard. Dit hebben we toen ook gedaan. De ontlasting werd wat harder, maar ze groeien er goed op (ong. 120 gram per week). Om de ontlasting wat zachter te krijgen kreeg ik als tip van de kraamverzorgster om wat extra water toe te voegen aan de voeding (10 cc extra per fles). Dit doe ik al een week maar het helpt tot op heden niks. Sterker nog, het kost steeds meer moeite om te poepen. Ze lopen soms zelfs paars aan en een van de twee heeft nu al meer dan 24 uur geen ontlasting gehad, terwijl ik zie dat ze ligt te persen en het pijnlijk is. Hierdoor slapen ze onrustig, veel huilen en doordat ze het volle gevoel niet kwijtraken willen ze ook niet meer goed eten (tenminste, ik denk dat dit de reden is?). Flesjes van 60cc gaan er niet meer in, terwijl eerst 80 geen probleem was... Het gaat dus eigenlijk steeds slechter. Nu heb ik op het CB gevraagd wat te doen, en zij zeiden dat het misschien verstandig was om weer terug te gaan naar Hypo-Allergeen. Maar ik wil niet constant blijven switchen (nu dan al voor de derde keer), dat lijkt me ook niet goed voor de baby's. Een andere optie was Comfort-voeding toevoegen om te kijken hoe dat zou gaan (1 schepje door het flesje). Ook zag ik op Internet iets over Lactulose, is dit misschien aan te raden? Ik zou graag willen weten wat nu te doen.
Hallo, Bij een voedingswisseling hebben de darmpjes vaak wel 2 weken nodig om te wennen. Het beste is om nu niets te veranderen en het 2 weken de tijd te geven. Extra water kan geen kwaad, maar dan moeten je kindjes de fles wel goed leegdrinken. De huisarts kan lactulose voorschrijven bij klachten. het is niet uitzonderlijk dat een kindje een paar dagen geen ontlasting heeft, maar een kindje moet er geen klachten van hebben. Groeten Eveline