Is dit nog autisme of is hij nu slechthorend?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamabri, 11 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik weet niet of dit topic nou echt op de goede plek staat, maar onder pubers of gezondheid moet staan, als het niet goed staat verplaats hem dan maar modjes!

Mijn zoon van ruim 16 is autistisch, hierbij heeft hij ook ADHD. Hierdoor is hij ook in de communicatie snel afgeleid en luistert hij slecht, altijd al gedaan.

Maar de laatste paar maanden lijkt het wel erger te worden. Bijna alles wat ik van hem vraag moet ik 3x of vaker herhalen.

Een voorbeeld: (wij zijn nu op vakantie) En ik vraag hem vanavond of hij even een stapeltje vaatdoekjes uit het keukenkastje onderin in de caravan te pakken. Hij gaat er heen, komt terug: ik kan ze niet vinden. Ik opnieuw gezegd: onderin het keukenkastje en pak er een paar. Komt hij terug met 1 doekje. Dus ik vraag hem waar die andere zijn? Oh heb ik niet gehoord mam. Dus gaat hij weer terug om de rest te pakken.

Nu is dit even 1 voorbeeld, maar de hele dag door moet ik dingen 3-5x herhalen. Ik ben altijd kort in de opdrachten, praat duidelijk, (ondanks mijn eigen slechthorendheid) maar ik hoor de hele dag: ik heb het niet gehoord, mam......

Moe wordt ik ervan, al ben ik me er van bewust dat het door zijn autisme kan komen, of misschien dat zijn gehoor minder is, of zou het ook de pubertijd kunnen zijn?

Even advies gevraagd, al ben ik wel van plan om van de week een verwijzing te vragen bij het audiologisch centrum. Maar vroeg me af of hier mensen die met autisme bekend zijn dit weten?

2. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Het zal wellicht ook een stukje desinteresse zijn. Autisme of niet,het blijft een puber van 16 die op die leeftijd allemaal oostindisch doof zijn voor de taken die ze moeten doen van hun moeder :D

Sowieso kan navragen nooit kwijt,al is het voor je eigen gemoedsrust.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja het zal me ergens ook niet verbazen als het dat is hoor, maar ik vroeg het me af. Of dat hij met zijn hoofd ergens anders zit (hij schijnt verliefd te zijn, nl ;)) Want ik kan hem als hij op zijn kamer zit ook wel een keer of 5 roepen eer hij eens reageert :(

4. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je schrijft dat je nu op vakantie bent....

Veranderingen, gebrek aan rust en regelmaat... "Verergeren" autisme.....

(Beetje krom gezegd, maar weet niet hoe ik het moet omschrijven)

Misschien. Eens terugdenken wanneer het is begonnen....

5. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Ik denk ook een combi van verwerkingssnelheid, (des)interesse en andere (puber)gedachten..

Ik herken het wel..
    Ik zeg vaak ook hé.. dan pak ik het (te weinig/verkeerde) en vervolgens denk ik nog zelf.. huh, ik weet het eigenlijk wel..

(heb ook Autisme en ben orthopedagoog, dus wel beetje ervaringsdeskundige)..

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ik denk ook een combi.

Daarintegen kan het natuurlijk nooit kwaad om toch even zn gehoor te laten testen. Gewoon om zeker te zijn ;)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja je zou niet de eerste zijn die denkt dat zoonlief gewoon geen zin heeft.. En dat daarna blijkt dat het toch z'n oren zijn :)

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je zelf slechthorend bent, kan het wel dat hij het gedeeltelijk geërfd heeft. En dan zou ik het toch laten nakijken. Doe je niks mis mee en ben je tenminste zeker dat het daar wel / niet aan ligt.

Maar het is inderdaad ook een puber. Plus als hij afgeleid is, of er is tegelijk iets anders te horen, kan het ook wel zijn dat hij het niet hoort door afleiding (licht gelinkt aan autisme) en desinteresse door de leeftijd.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Klopt hoor, maar het valt me de laatste 3-5 mnd of zo op en het is gewoon zooooo vervelend om dingen 5 keer te moeten herhalen. Ik weet best dat dat zo is met autisme natuurlijk, maar het is de laatste tijd ECHT extreem, want echt ALLES kunnen we hier 5 keer zeggen.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou precies, zo zie ik het ook: Het zou slechthorendheid kunnen zijn (al is hij goedhorend geboren en zijn de testen vroeger altijd prima geweest, maar dat zegt niets over nu natuurlijk)

En idd, een puber, misschien verliefd (als ik zijn kameraden moet geloven) en autistisch en misschien desinteresse. Eigenlijk kan het bij hem van alles zijn. Ik bel van de week de huisarts wel even voor een afspraak met de vraag of hij doorverwezen kan worden.

Deel Deze Pagina