Eetschema 1 jaar, wil wel eens weten wat jullie ervan vinden :)

Discussie in 'Voeding' gestart door Flynnie11, 27 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Wil wel eens weten wat jullie ervan vinden. Het cb vindt mijn schema niet goed natuurlijk maar die gaan uit van het gemiddelde dus dat is niet zo interessant vind ik altijd :)

8.00 fles pap 210

10.00 2 stuks fruit + water

14.30 1 boterham met smeerkaas en 2 kleine rijstwafeltjes + fles 120

16.00 koekje + diksap

17.30 avondeten met de pot mee (meer dan voldoende) + yogurt

19.30 fles pap 150

Mijn zoon zit qua lengte op plus1 en gewicht op min 1, lang en slank altijd al. Groeit goed op zijn lijn. Heel bewegelijk en snel qua ontwikkeling. Slaapt bijna altijd geweldig. Hij is geen geweldige eter. Ik krijg er bvb 's morgens echt geen boterham in en 's middags met veel afleiding 1. Hij wil gewoon veel liever spelen. Ook drinken is niet interessant, alleen zijn melk, vandaar nog 3 flessen. Daar naast drinkt hij namelijk maar 100/150 water en diksap. Avondeten vindt hij heerlijk en eet meer dan genoeg. Wat vinden jullie? Mijn zoon volgen of toch proberen flessen te minderen en meer vast voedsel aan te bieden? (Heb ik eerder een week geprobeerd maar hij at niets meer en dronk ook niet meer water) Stel deze vraag omdat hij toch wat licht is en ik daardoor heel soms wat onzeker wordt over zijn eetgedrag..

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.615
    1.156
    113
    opzich krijgt ie binnen wat ie binne moet krijgen denk ik....
    ik ben mijn zoon op een gegeven moment ook minder melk gaan geven, toen ging hij meer eten. poeder melk vult ook goed namelijk

neem aan dat ie tussen 10 en 14.30 slaapt? anders kun je " gewoon" rond 12 uur eten. en s middags nog een rijstwafel ipv bij de boterham.

de avondfles mag er ook af in princiepe hoor, als hij dan de nacht rond slaapt...

die week dat je geprobeerd hebt om minder melk en meer eten te geven, is dat lang geleden? anders zou je het nog eens kunnen proberen??
    of half volle melk geven, evt warm?

hij krijgt namelijk wel veel melk nu... geeft niets, maar mag minder....

3. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Ik heb dit al een paar keer een week lang geprobeerd. Laatste keer was bij 10,5 maand geloof ik. Maar ik zou idd eens halfvolle melk kunnen proberen in de middag. De avondfles vindt hij nog zo lekker dus heb ik gewoon nog gegeven maar hij slaapt al vanaf 9 weken door :) Bedankt voor je reactie! Nog meer ideeën?

4. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Officieel ;) mag een kindje nog maar 300cc zuivel.
    Tussen fles en fruit zit "weinig" tijd.
    Tussen fruit en brood weer een redelijk gat.
    Tsja weetje wat het is. Het is en blijft lastig. Ieder kind is anders!

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#5 MMarianne, 27 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2013
    Vind dat broodje met 2 kleine rijstwafeltjes wel een aparte combinatie op een apart tijdstip maar z'n slaapje gaat waarschijnlijk nog wel veranderen waardoor dat broodje op een normaler tijdstip gegeven kan worden maar zou daar nu wel een (rietjes)beker gewone melk bij geven ipv een fles....je zou ook iets van een cracker/cracottes kunnen proberen en neem aan dat je niet elke dag smeerkaas op brood doet?!

Hier geen papkind maar misschien de ochtendfles kleiner maken, 180 ipv 210 en misschien dan een bordje pap ipv fles.
    En als ie 14.30 al 2 rijstwafeltjes op heeft dan ipv het koekje iets van een kiwi doen om 16 uur.
    En na het avondeten nog een fles pap? Zou de pap in die fles sowieso weglaten, die fles kan ook helemaal weg maar je zou daar ook een beetje gewone warme melk kunnen geven, dat laatste deed ik toen de nutrilon op was...

Zou dus denk ik wel gaan toewerken naar een 'normaal' schema van 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes...

6. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Op zich niets mis mee toch?
    Je zou kunnen kijken om:
    Avondfles zonder pap
    Ochtendpap van een bordje
    (Koe/soya/haver/amandel)melk ipv fles tussen de middag
    Niet alles in 1 keer aan willen passen hè!

7. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Ik vind dat schema eigelijk prima!
    Cb is niet zo te spreken over mijn 'schema'
    Ik geef nutrilon 3.
    Broodbeleg geef ik vleeswaar, kaas, appelstroop, rozebotteljam of smeerkaas.
    Koekje geef ik een maria biscuitje, rijstwafeltje of soepstengel.

6.00 fles 180cc
    7.30 1 boterham
    10.00 fruit
    12.00 1 boterham en fles 150cc
    15.00 sap en koekje
    17.00 warm eten en yoghurt
    18.30 fles 180cc met rijstebloem

Moet over naar 2 flessen.Rijstebloem eraf, schijnt een kind van 1 jaar niet nodig te hebben.
    De melk mag nu uit Een bekertje. Dit gaat matig. Hij snapt het nog niet heel geweldig. En als ik help word hij boos en hoeft hij niets meer.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind dat hij veel te veel melk krijgt. 300 cc zuivel is voldoende voor een 1 jarige, daar valt alle zuivel onder, dus ook yoghurt en kaas.

Sowieso vind ik een fles pap geen fatsoenlijk ontbijt voor een 1 jarige. Gewoon een boterhammetje met een bekertje gewone melk (evt. warm gemaakt) dan zou ik tussen de middag meer brood geven, ipv 2 rijstewafeltjes erachteraan met weer een bekertje gewone melk.

Na het avondeten hoeft de fles sowieso niet meer. Een fles om de mek uit te geven is helemaal niet nodig meer. Op die leeftijd kunnen kindjes makkelijk uit een open beker of rietjesbeker drinken. Als hij zo graag iets drinkt voor het slapen zou ik een beetje water of evt wat gewone melk geven. Maar zeker geen flesvoeding meer, is helemaal niet nodig hoor.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou zelf in de ochtend de fles verkleinen naar 120 (zonder pap) en dan toch iets van brood erbij. Eventueel als tussenfase brood in de melk (laten) soppen ;) .

Verder zou ik proberen om de middagboterham naar voren te halen. Eventueel het fruit ook een half uurtje eerder.
    Zodat je brood ergens tussen 11.30 en 12.30 kunt geven. Met 120 cc drinken wederom (melk of thee/water)

pap fles lijkt me ook niet nodig - zeker niet als je kindje ook een toetje eet. Dat je nog niet van die laatste fles af kan; lekker slapen met een warm buikje - vind ik niet zo vreemd. Maar ik zou ook deze minderen naar 120 cc . En dan dus zonder pap.

Discussie fles of beker: Tja - hier duurde het ook wat langer hoor voor de flesjes verdwenen waren. Zeker in de avond. Wij werkte wel met een handzaam sapflesje ;) . Ander drinken probeerde we wel uit tuitbeker of rietjesbeker en later uit een gewone beker. (melkresten in de rietjesbeker vind ik zo'n drama met schoonmaken) .

10. vogeltje85

vogeltje85 Fanatiek lid

22 jan 2012
    1.811
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het te makkelijk gezegd dat een fles niet meer nodig is. Lang niet elk kindje is al zo goed met de motoriek dat het uit een open beker kan drinken. Ik heb het op het Kdv nagevraagd en er was geen een kindje van 1 jaar dat uit een open beker dronk. Mijn dochtertje smijt het meteen op de grond of over zichzelf heen.

Ts: pap kan je wel als ontbijt geven maar dan kan je proberen 180 of 150 te geven. Ik geef zelf rond kwart over 12 een boterham en 150 cc melk net als 's ochtends. Als ze er aan toe is krijgt ze een beker.
    'S avonds voor het slapen krijgt ze nog 120 cc. Deze zal er in de loop van de tijd wel afgaan maar nu geven wij hem nog.

11. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jouw schema is hetzelfde als die van ons toen hii 1 was alleen gaven wij het brood smiddags al rond 12 uur en het flesje om 2 uur. Ik zou zelf niet rommelen aan de avond fles nog, als ie er lekker op slaapt... Sochtends geven wij wel pap van een bord met een lepel. Deze zou je dan dikker kunnen maken waardoor je misschien met minder af kan, wij doen 150 ml. De middagfles is er bij ons met een maand of 14 af gegaan.
    Het cb bij mij vond overigens het schema prima!

12. tuc

tuc Niet meer actief

Het ligt er maar aan hoe snel je ermee begint en hoe je je er als ouder voor inzet.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Uit een open beker moet echt wel lukken op die leeftijd. Het lukte zelfs bij Lisa al met 8 maanden, die had een half jaar lang niets gedronken (sonde) en je zou dus denken een slechte mondmotoriek, maar het ging als snel heel goed. Met 8,5 maand had ze geen sonde meer en dronk dus alles uit een open beker. Eva dronk met 8 maanden ook al goed uit een open beker. Wij zijn er met 6 maanden mee begonnen.

Op zich vind ik het voedingsschema wel netjes en ik snap op zich wel dat je op die leeftijd 's avonds nog gezellig een fles wil geven, maar waarom pap? Gewoon een beetje melk. Als je 's ochtends dan ook melk geeft is het genoeg. 's Middags is dan echt niet meer nodig. In fruit en groente zit ook vocht, dus hij zal er niet te weinig van krijgen en als je minder melk geeft, zal hij uiteindelijk wel beter andere dingen gaan drinken. En pap 's ochtends is toch prima en gewoon een volwaardig ontbijt hoor, ik ontbijt ook meestal met pap :). Heb ik mijn zuivel en een hoop vezels mee binnen :)

14. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Mijn zoontje afgelopen week 1 geworden en heeft het volgende schema:

7.30 boterham+ 180 gewone melk
    9.30/10.00 fruit+ sap
    12.00/12.30 2 boterhamen
    14.00 uur gewone melk 180
    17.00 avond eten + zure yogurt
    19.30 fles 180/6 plus pap

Maar ik ga het veranderen. De eerste twee flessen ga ik halveren zodat die nog wel iets heeft, want hij slaapt s middags op de warme fles. En die rust.is.me echt heilig.
    Bij ons drinkt jij SAP uit één rietjes beker en melk uit een fles. Ik vind het heerlijk, het is het enige moment dat die rustig bij me zit. Heerlijk, vast pedagogisch niet goed maar ik/wij genieten. Ga er vanuit dat als die 10 jaar is gewoon uit een beker drinkt ;)
    Wel gewone beker geprobeerd, ook behoorlijk lang maar dronk niks. Huilen als die de beker zag.
    Hij drinkt ook alleen diksap, verder niks. Weken volgehouden maar meneer weigert. Die battle heeft meneer dus gewonen.
    Verder krijgt hij alleen rijstewaffel tussendoor.

Voel me één beetje aangevallen vanwege dat er gezegd wordt dat één kind dat op deze leeftijd moet kunnen. Anders ligt het aan de ouders die er te weinig tijd in hebben gestoken. Zegt wel iets, dat ik me aangevallen voel. Hihi.toch.onzeker met bepaalde dingen. Ach ja, als dit het enige is....

Nou ja hij eet ook niet zelf, zegt nog niks, loopt nog niet, legt nog geen puzzels..... Gelukkig heeft die nog even ;)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hij krijgt erg veel zuivel en het zou goed kunnen dat dat de oorzaak is van z'n slechte eten. Dus ik zou het wel even gaan proberen, die flessen te minderen en dan normaal voedsel aan te bieden en hem gewoon te volgen. Ik zou dan wel even extra weegmomenten inlassen, zodat je z'n gewicht in de gaten kunt houden. Als dat dan heel erg zakt, zou ik eea eens met de huisarts overleggen.

Maar: onze meiden zijn ook geen geweldige eters. De oudste was echt een rampzalig slechte eter, maar groeide wonderwel wel gewoon. Zat met gewicht altijd een lijn onder de lengte, maar dat mag gewoon.
    Dus nogmaals: ik zou je angst even loslaten en toch proberen wat hij doet als je die flessen mindert. Een kind moet namelijk wel honger hebben om zin te gaan hebben in ander eten dan een fles :)

16. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Zelf zou ik de ochtendfles naar 180cc doen, de middagfles vervangen door melk/karnemelk en 1 stuk fruit ipv 2.

17. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Als ontbijt pap uit een bordje, en 's avonds voor het slapen half melk, half thee. Ook ik snap de rijstwafels niet, als je kindje niet van brood houdt, zou ik voor een cracker met beleg oid gaan. Hier ook rond het jaar geen fles meer bij de lunch, maar uit een open beker, je kan ook eerst half half doen als het drinken uit een beker nog niet heel goed gaat.

18. maliro

maliro Niet meer actief

Oei dan krijgt mijn dochter een heel onfatsoenlijk ontbijt! Maar ik ben blij dat ze dr pap wel weg krijgt want brood/crackers/etc. gooit ze na 3 hapjes aan de kant. En dan kan ik hoog en laag springen maar krijg het er niet in. En verder afdwingen ga ik niet doen omdat ze al erg klein is en haar groei niet altijd even denderend gaat. Ik krijg er van het cb en haar kinderarts trouwens geen commentaar op.
    Tussen de middag gaat het beter met haar broodcarrière al is dat ook niet denderend. Hooguit 1 plakje. Wanneer ze uitgegeten is mag ze er eventueel pap bij. Maar niet van tevoren, honger stilt ze eerst maar met brood.
    Een gewone beker.. dat zou fijn zijn, maar mijn dochter lukt dat echt nog niet. Een rietjesbeker en tuitbeker gaan nu wel heel goed. Zij heeft het liefste de fles, maar die gebruik ik alleen nog als ze echt te weinig heeft gedronken.

19. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Mijn zoon krijgt nu het volgende schema:

Ontbijt: bordje pap
    10:00: fruit
    12:30 uur 2 boterhammen met beleg
    15:30 uur fruit
    18:00 uur avondeten + yoghurt
    20:00 uur fles 180 + 6

Verder krijgt hij over de hele dag water of thee. Dit doe ik in een rietjesbeker, want uit een gewone beker drinkt hij echt niet. Die zet hij standaard onderste boven ;)

Ik denk ook dat je zoontje teveel zuivel krijgt. Vervang de middagfles door water/thee en ik zou de avondfles geen pap meer geven.

@Tuc, waarom zou pap geen goed ontbijt zijn voor een 1 jarige? Hele volksstammen ontbijten ermee. Ik zou het alleen niet meer in een fles geven, maar kiezen voor een bordje pap.

20. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Bedankt voor de vele reacties! Daar kan ik wel wat mee..
    Het grote gat tussen voedingen is idd omdat hij dan slaapt. Helaas wil meneer niets weten van iets anders dan zijn fles, heb alle bekers in huis maar hij weigert gewoon tot punt dat hij weinig plasluiers heeft en dan pak ik de fles maar weer ;) Ik ben eigenlijk heel consequent maar hij ook, fijn heeft hij dus van mij :D

Ik wil naar dit schema toewerken denk ik, misschien ;) Hoop dat mijn zoon hiermee akkoord gaat..

8.00 fles (150 water)
    9.30 fruit (1) + cracker
    11.30 boterham (appelstroop of smeerkaas) + fles (100 halfvolle melk)
    12.00 naar bed
    15.00 wakker
    15.30 fruit (1) + koekje + diksap
    17.30 warm eten met yogurt na + water
    19.00 fles pap (120 water) + tanden poetsen
    19.30 naar bed

We zullen zien!

Deel Deze Pagina