Zoontje gooit uit frustratie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kitty07, 19 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ons zoontje is inmiddels 18 maanden oud en als we hem corrigeren (hij mag bv. niet tegen de ruiten slaan) wordt hij woedend en smijt hij met het eerste voorwerp wat hij tegenkomt.
    Soms is dat zelfs zijn lievelingsknuffel!
    Hoe kunnen we hem afleren dat hij niet meer steeds gooit met spullen?
    Hij doet dit overigens al een maand of drie.
    Hij smijt het weg en kijkt ons dan erg boos aan.
    Meestal zijn we ook "te laat" om te verhinderen dat hij dit doet.
    Het liefste zou ik hem even op de gang willen laten afkoelen maar aangezien er een deur van glas inzit doe ik dit liever niet.
    Een hoekje in de woonkamer werkt ook al niet want hij loopt gewoon weer direct weg of achter me aan.
    Zou hij dit eigenlijk wel al snappen met deze leeftijd?
    Wat zou in deze situatie nu het beste werken?

Hoe gaan jullie hier mee om?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Negeren. Een strafhoekje zou hij nu nog niet snappen. Oorzaak en gevolg snappen ze vaak rond de 2 jaar. Er zijn kinderen die het eerder doorhebben, maar ik denk niet dat hij er al aan toe is. Ook is frustratie uiten een heel natuurlijke gang van zaken, dat bestraffen zou ik niet doen. Je kan wel beperken waar hij mee mag gooien (geef hem een bal),maar verder is het echt een fase denk ik.

En niet teveel verbieden. Hij gooit uit frustratie, gewoon totaal negeren. Als hij doorheeft dat je er niet meer op reageert gaat voor hem de lol er snel af.

Er zijn hier bepaalde dingen die echt niet mogen omdat ze gewoon gevaarlijk zijn, maar voor de rest kan hier heel veel. Mijn dochter gaat dan ook het hele huis door en speelt met kartonnen dozen, lege waterflessen, etc.. Het is niet leuk voor hem en ook niet voor jou omde hele dag politieagent te spelen. Hij wil nu ontdekken en hoe meer je hem beknot, hoe gefrustreerder hij wordt. En consequent zijn. Iets dat echt niet mag, mag NOOIT. Direct ingrijpen en afleiden met iets anders en uit de situatie halen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Herkenbaar.. En dan met houten blokjes en volle kracht..

Als ik het benoem (zo, wat ben jij boos), en dan ga ik met hem iets zoeken waar hij wel mee mag spelen, of ik pak hem even op schoot (met wat drinken) om af te afkoelen. Meestal is het dan snel genoeg over.

Bij mijn oudste ging het over toen hij begon te praten. Ze kunnen het niet met woorden uiten, dus dan moeten ze iets anders, fysiek vaak (gooien, slaan, bijten etc).

Ik zet hem soms even tegen een muur of in een hoekje, maar dan blijft hij daar even zitten mokken en zoekt dan iets anders om te doen. Dus hij is dan in ieder geval wel uit de situatie en kan weer verder normaal doen. Alleen dat moeten we blijven herhalen, en het wordt beter. De eerst 30 keer dat hij het doet helpt het niet, maar uiteindelijk krijgen ze wel door dat het niet mag..

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Een strafhoekje snapt hij nog niet, wij hebben in die periode geprobeerd anders te corrigeren. Dus als hij iets deed wat ik liever niet wilde (bv. op het raam slaan) ging ik bij hem staan, pakte zijn beide handjes en zei: D., mama wil liever niet dat je dat doet, dat is gevaarlijk, het raam kan kapot gaan. (Ik ben er van overtuigd dat hij niet snapte wat ik zei, maar de rustige toon zorgde er vaak voor dat hij zelf niet boos hoefde te worden) en probeerde hem af te leiden. Natuurlijk werkt dat niet altijd maar bedenk dat boos worden boosheid opwekt en dat het kind de reden voor corrigeren nog niet begrijpt. In deze fase werkt afleiden, de oorzaak wegnemen of de situatie voor zijn het beste. Ik zie veel ouders die boos worden op hun kind "Nee, nee, neeee! Afblijven! Niet aankomen!" maar bedenk eens dat jij een kindje van een cm of 80 bent, de wereld helemaal nieuw is en alles nog ontdekbaar is, natuurlijk wordt je dan boos als iets niet mag en je begrijpt nog niet waarom. Dat verandert na het 2e jaar een beetje, ik merk nu dat D. van veel dingen wel weet dat hij er niet aan mag komen of zelfs waarom. ("Mag niet aankomen, is heet, au!/ gaat kapot) maar voor nu, je kind doet de dingen meestal niet expres maar reageert op indrukken, gevoelens en instinct. Dat kun je niet bestraffen.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het lijkt wel alsof je het over Aiden hebt! Die doet precies zo. Ook uit pure frustratie als iets hem niet lukt of hij zijn zin niet krijgt.

Wij zetten hem wel even op de gang nadat we hem gezegd hebben dat hij niet mag gooien. Na even is hij trouwens ook weer gekalmeerd.

Maar hij blijft het doen, dat gooien met dingen. Laatst landde zijn tutdoek zelfs op het hoofdje van Finley die ik aan het voeden was. Wij willen daarom dat gesmijt met dingen niet toestaan of negeren, want voor hetzelfde geld was het een speelgoedautootje geweest......

Wij snappen ook niet waarom hij dit doet. Wij hebben niet vaak ruzie en zijn niet vaak boos. En als we dat al zijn, gooien we nooit met dingen. Dus van wie hij dat heeft.....

Lees dus ook even mee voor tips.

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat kalm praten wellicht een rustgevend effect heeft of wanneer je eventueel in de gaten hebt dat hij boos word (of hij doet iets wat niet mag en je weet dat hij boos word als je hem aanspreekt) hem "afleiden" door iets anders met hem te gaan doen. Ik denk inderdaad dat hij nog te jong is om e.e.a. te begrijpen en wellicht is het een fase die snel hopelijk over gaat.

Ik zie trouwens dat wel op dezelfde dag zijn bevallen :D 4 maanden 2 weken en 3 dagen geleden ;)

7. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Dat was een mooie dag!! ;):D

8. Metire

Metire Niet meer actief

Mijn zoontje gooit sinds kort ook met dingen (mijn telefoon) als hij boos wordt en na een paar keer een beetje boos worden (telefoon is toch een duur iets!) Ben ik hem maar gaan afleiden met speelgoed etc. Omdat hij als hij 'straf' kreeg alleen maar helemaal over de rooie ging.. ik dacht dat het kwam omdat mijn vriend en ik beiden driftkikkertjes waren als kinderen, maar blijkbaar hebben wel meer kindjes dat..:)

9. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn dochter heeft dat ook even gedaan, denk een soort fase.
    Ik zei er wel altijd van, dat het niet netjes was en etc.
    Op een gegeven moment vond ze het niet meer zo indrukwekkend om te doen en stopte ze ermee eigenlijk.

10. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    wel herkenbaar. Hier gooit ze haar 2 knuffels uit bed als ze iets wil of niet wil. Ik denk om ons wat duidelijk te maken ipv het
    te zeggen.

Ze gooit ook haar eten op de grond als ze iets niet lust of genoeg heeft. Is dat ook frustratie/iets duidelijk maken of gewoon een fase? Hoe kun je dit afleren?

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier is ie ook weer aan het gooien geslagen, met speelgoed...ik zeg dat ie niet mag gooien, anders gaat het stuk. Zie ik dat ie gaat gooien dan kan ik dat vaak wel voor zijn met een waarschuwing maar soms schrik ik gewoon.

Gooit ie met eten dan waarschuw ik 'm, gooit ie nog een keer dan haal ik z'n bord weg...na een korte pauze krijgt hij deze weer terug.

Deel Deze Pagina