slapen en voeding baby 6, 5 week

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esje13, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 6, 5 week. Hij krijgt bv. De eerste weken sliep hij overdag prima. Na de voeding was hij even wakker en viel dan weer rustig in slaap. Vaak tot aan de volgende voeding. In de nacht kreeg hij tot voor kort nog 2 voedingen, zo om de 3 uur. Vaak korter. Sinds een week is hij echter overdag een stuk onrustiger. Na de ochtendvoeding rond 6 uur, slaapt hij vaak nog maar even. Leg ik hem bij mij in bed slaapt hij vaak wat langer. In de ochtend heeft hij ook vaker last van krampjes en moet hij poepen. Hierdoor wordt hij wakker. Terug in slaap vallen lukt hem alleen niet. Hij krijgt dan rond 9 uur zijn volgende voeding en erna wil hij vaak niet meer slapen. Als ik op pad ga slaapt hij vaakk wel even in de auto ofzo. Voorheen sliep hij dan na de volgende voeding zo rknd 12 uur wel weer goed. Soms zelfs 3 uur. Maar de laatste tijd slaapt hij telkens maar heel kort. Soms 30 min, soms iets langer, soms een uur. Evht een flinke slaap doet hij niet meer. In de avond is hij de laatste dagen ook erg onrustig. Drinkt vaak en kort, huilt veel en komt niet in slaap. We doen hem meestal rond 21.30 in bad en daarna krijgt hij een voeding en valt dan in slaap. De laatste dagen wordt hij dan tussen 2 en 3 in de nacht wakker voor een voeding.

Dat hij overdag zo weinig slaapt is erg vervelend, vooral voor hem want hij wordt niet uitgerust wakker. Het lukt hem niet om terug i slaap te vallen. Ik probeer hem dan te troosten, geef hem even mijn pink, want een speen wil hij niet. Aai hem over zijn buik en hoofd, heb hem zelfs al even laten huilen om te kijken of dat het is. Maar tot nu toe slaapt hij vaak tussen 9 en 21 uur maar 3x 1 uur ongeveer. Dat is toch evht te weinig.

Wie heeft er tips voor me. Hoe kan ik hem overdag langer laten slapen? En meer rust voor hem creëren.
    Ook drinkt hij erg onrustig, verslikt zich doordat de melk te snel ennte veel komt. Daardoor boert hij onder het drinken en stopt dan. Na even pauze wil hij dan niet meer drinken. Een voeding duurt soms maar 5 min.

Kortom, hoe deden jullie dit op deze leeftijd?

2. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Voor zover je hierin gelooft: volgens mij is er een sprongetje bij een week of 6. Daar zou de onrust vandaan kunnen komen.
    Als je hem in bed legt en hem alleen maar "stille aandacht" geeft, net zolang tot hij slaapt. Misschien helpt dat. Ik heb dat uit het boek "baby in een droomritme". Hierin staat dat je je baby niet hoeft te laten huilen maar stille aandacht moet geven om hem te leren in te slapen. Dus aai op bol of speentje geven. Helpt dit niet? Dan oppakken en knuffelen en weer neerleggen. Dit consequent volhouden. Ook al moet je dit meerdere keren doen. Als het goed is merk je na enkele dagen verbetering.
    Voor wat betreft de voeding: hoeveel cc krijgt hij per keer? 5 min is idd wel kort. Wat voor speen zit erop?
    Mijn zoon wilde na het boertje ook nooit verder drinken. Het is nu nog steeds geen grote drinker. Maar het gaat langzaam beter. Met de nadruk op langzaam.
    Succes!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Rond deze periode kunnen er inderdaad regeldagen zijn.
    Je kindje is onrustig, ontevreden, en wil waarschijnlijk vaker drinken in de avonduren. Die regeldagen hebben een doel:jouw productie opschroeven. Je kindje groeit en heeft meer melk nodig. En zo regelen ze dat.

De onrust bij het drinken, en ook het korte drinken....
    Heb je een sterke tsr?Zo klinkt het wel! Best lastig voor een kindje om dan de boel weg te klokken. Op den duur kunnen ze daar wel beter mee om gaan, maar zo klein kan het toch wat moeite kosten.
    Wat je kan doen, is even afkoppelen, de ergste stroom weg laten lopen.
    En dan weer aanleggen.Zodat de ergste stroom weg is.
    Heb je ook wat last van overproductie?

Lastig he, die eerste periode. Geef het nog even, als de regelperiode voorbij is, en het drinken rustiger gaat, zie je waarschijnlijk wel wat meer rust in de tent :)

4. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Dat boek heb ik bij mijn eerste gelezen en toegepast. Ik probeer dat ook op die manier, maar ol de een of andere manier lukt het bij he niet. Weet ook niet meer zo goed hoe oud mijn dochter was toen ik dit toe ging passen. Misschien was ze wel ouder en ging dat beter.
    Hij krijgt trouwens bv dus weet niet hoe veel hij drinkt.

5. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerst wil ik even zeggen dat ik altijd zo blij ben met jouw reacties. Hierdoor kan ik meestal wel weer relativeren en denken, ach het komt wel, het hoort erbij.

Ik heb denk ik een sterk toeschietreflex. Vandaag ook besproken met mijn vk. Zij raadde me aan om hem liggend op mijn rugbte voeden zodat hij tegen de zwaartekracht in drinkt. Vooral aan de linkerborst kost het hem veel moeite. Afkoppelen doe ik wel eens, en dan spuit het er links meestal ook gewoon uit. Vk zei dat ik het eerste stuk konnafkolven, maar hierover heb ik juist gelezen dat het hierdoor niet beter wordt.
    Overproductie, waar merk ik dat aan.....ik heb wel vaak last van stuwing.

6. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Hier was ook het eerste dat ik dacht een sprongetje.. En die gaan gelukkig ook weer voorbij :D

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop inderdaad dat hetveen sprong is. Ik heb hem nu ipv in zijn ledikant beneden in de reiswieg gelegd. Hij slaapt nu al een uurtje, hopelijk nog wat langer. Gisteravond sliep hij alleen op mijn vriend. Na de laatste voeding wel in zijn wiegje gelukkig.

Maar wordt het nu niet tijd dat hij evht in zijn eigen bed gaat slapen?

8. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Als je veel last van stuwing hebt, heb je idd wel wat overproductie! Gaat ook vanzelf over:D
    Ik heb heel erg veel aan deze website gehad: Tips voor na de kraamtijd, rust, regelmaat en rituelen. | [Babyblog]
    Samen met inbakeren in een puckababy heeft dit een totaal ander kind 'opgeleverd'. Hij sliep beter, dronk beter daardoor, zo zit je in een goede cirkel! Wil niet zeggen dat jij ook moet inbakeren, maar wellicht heb je wel wat aan de tips. Ik er bv achter dat ik mn zoon veel te lang ophield en zn slaapsignalen negeerde. Daardoor een oververmoeid kind in bed leggen= moeilijk in slaap komen en kort slapen! Er opuit en in de box liggen waren al teveel prikkels die ik dus zoveel mogelijk probeerde te vermijden.
    In bed slapen kun je rond deze leeftijd ook prima gaan oefenen, mijn zoon sliep met 6 weken al niet echt meer op ons, in bed ging het het beste.

9. Swiftje

Swiftje Lid

23 jan 2014
    39
    0
    0
    Omg. Apeldoorn
    herkenbaar heb het ook gehad met mijn zoontje maar die heeft de fles dus daardoor weet ik dat hij voldoende heeft gehad. Hij sliep zo'n2 weken achter elkaar niet meer overdag. Dit is gelukkig overgegaan en hij is nu 12 weken en is zo'n uur wakker na de voeding daarna slaapt hij ongeveer een uur tot 2 uurtjes en dat 3x op een dag. Snachts slaapt hij wel door.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel herkenbaar. Mijn dochter van 2 maanden slaapt overdag ook bijna niet, maar 's nachts doet ze het super (laatst van 23 tot 8 uur). Ze krijgt hier ook BV en 'tankt' zich 's avonds letterlijk vol, dan wil ze om het half uur stevig drinken. Waarschijnlijk om zich op te laden voor de nacht. Ze slaapt dan dus ook niet en is heel onrustig als ze niet bij mij of mijn man ligt. Ik zit dus van 18 tot 23 uur ongeveer met een klein mensje op mijn borst en probeer er van te genieten, want ze worden al zo snel groot.

Overdag doet ze wat korte slaapjes van 45 min a 1 uur per keer. In de draagdoek slaapt ze wel langer.

11. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarom zou hij in zijn eigen bed moeten slapen? Met 6,5 week zou ik me daar echt niet druk over maken. Slapen is naar mijn idee dan veel belangrijker dan de plek waar ze slapen. Zo denk ik er eigenlijk nog steeds over en dochter is inmiddels al 6 maanden. Ze slaapt overdag bijna nooit in haar bed, maar in de box, in de draagdoek, op schoot, in de kinderwagen, net hoe het uitkomt. Ze kan ook zelf wel in haar bed in slaap vallen, maar het gaat net wat fijner en makkelijker als ze bij mij in de buurt is.

Als ik nu terugkijk heeft ze periodes gehad dat ze dag en nacht bijna alleen maar sliep en periodes dat ze bijna de hele dag wakker was. Soms hebben ze extra slaap nodig en soms lukt het gewoon even niet zo. Fase, sprongetje of hoe je het ook wil noemen, het ging meestal ook snel wel weer beter. In de periodes dat ze minder sliep heb ik veel met haar gewandeld, in de kinderwagen sliep ze dan namelijk nog het beste. Ik heb me nooit echt druk gemaakt over schema's of over hoeveel ze 'officieel' zou moeten slapen, daar slapen ze namelijk geen minuut extra om.

Als je het zelf fijn vindt om een schema of methode te volgen dan kan dat natuurlijk, maar voor ons werkt het heel prettig om dat niet te doen. Met slapen gaan we net zo om als met borstvoeding op verzoek: we vertrouwen er op dat ze zelf prima kan regelen hoe vaak en hoe veel ze nodig heeft.

12. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die slaapsignalen herkennen vind ik nog erg lastig. Ik weet van mijn dochter dat het evht werkt als je ze goed herkent en ze dan meteen op bed legt. Maar op de een of andere manier lukt het mij nog niet bij zoon. Ook omdat hij vaak aan de borst in slaap valt. Op het cb zeiden ze dat ik hem dan wel miest proberen wakker te maken zodat hij even wakker is. Maar ik denk dat dat te veel voor hem is. Vandaag gaat het best goed. Vanmiddag dus in de reiswieg gelegd maar daar sliep hij 1 uur, toen wakker, weer even in slaap voor 10 min. Uiteindelijk kwart over 2 wakker. Bv gegeven en daar was hij met verschonen en 2e borst 3 uur mee klaar. Zeldzaam, normaal drinkt hij veel korter. Maar ook nu viel hij haast in slaap en heb ik hem in de Puckababy gelegd en sliep hij. Na 10 min werd hij wakker, even mopperen en nu slaapt hij nog. Denk dus dat ik inderdaad goed moet gaan letten op wanneer hij moe is. Maar ik wil hem ook niet aanwennen om door de borst in slaap te vallen.
    Inbakeren hebben we bij dochter altijd gedaan en nu heb ik dat vannacht ook gepribeerd in de Puckababy en hij sliep best een lang stuk. Hij ligt nu ook hierin. Ook in zijn eigen ledikant.

13. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het deels wel metbje eens dat slapen belangrijker is dan de plek. Maar van mijn dochter weetbik dat rust tijdens het slapen nodig was. Mijn dochter sliep op een gegeven moment het beste in haar bedje. Ze raakte snel ovetprikkeld en daardoor oververmoeid. Dat wil ik nu graag voorkomen. Maar goed, mijn zoon moet denk ik eerst leren om te slapen. Nu ligt hij wel in zijn bedje en slaapt al bijna 1, 5 uur.

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.157
    113
    Hier slaapt de jongste ook heel weinig overdag (net als de andere 2 deden) en wil vaak drinken. Heb pas eens een paar dagen achter elkaar alles opgeschreven en wat bleek? Ze slaapt overdag idd stuk minder dan "moet" maar die uren die ze mist pakt ze er snachts wel bij dus op 24u slaapt ze wel zoveel uur als "moet".

15. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Dat komt vanzelf. Vergeet even de regels en regelmaat. Doe wat werkt. Draagdoek/wandelen/ bij je slapen/ in slaap voeden. Ze hebben je zo nodig als ze zo klein zijn. De ene uit zich hier sterker in dan de ander.

Ikzelf werd juist gèk van volgordes volgen. Alles lukte steeds niet (veel te kort slapen, honger en moe tegelijk, poepen terwijl hij allang had moeten slapen). Pas toen ik het slapen in bedje los liet, zl ging dragen, sliep hij veel langer en kwam er langzaam regelmaat.

Ook het zelf in slaap vallen komt vanzelf. Zonder methodes!

Mijn houvast is altijd de natuur. Een baby die in slaap valt aan de borst is volkomen natuurlijk. Er komen zelfs stofjes in jullie bloed vrij wat je slaperig maakt. Hoe kan dat nu fout zijn?

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Oh en dat je slaapsignalen niet herkent, had ik ook. Gèk werd ik er van.
    Toen kwam ik erachter dat in slaap wiegen/voeden veel beter ging na het 15e gaapje dan na de 1e/2e. Er bestaan ook baby's die niet oververmoeid raken als ze wat langer wakker zijn!

Deel Deze Pagina