Misschien een vreemde vraag maar herkennen jullie onderstaande al normaal gedrag, ik vind het soms wat raar namelijk. Maar dat kan ook aan mij liggen Het zit zo: mn zoontje van bijna 3 is kan soms heel precies zijn. Als we naar een indoorspeeltuin gaan en ik vraag hem een paar ballen uit de ballenbak te pakken dan pakt hij er altijd 3 en het liefst witte (ze hebben wit, rood, groen, blauw , geel en oranje). Als hij balle gaat opruimen pakt hij er ook meestal 3 maar sowieso allemaal dezelfde kleur. Als hij in de supermarkt op een schermpje een kleurplaat maakt, maakt hij de hele kleurplaat in 1 kleur. Als ik een andere kleur aantik wordt hij boos. Als hij thuis een kleurplaat maakt dan gebruikt hij 2, max 3 kleuren, maar z'n favoriet is om de hele kleur plaat met zwart vol te krassen. Ook de zwarte klei is favoriet, al werkt hij met klei wel vaak met alle kleuren, maar we hebben ook maar 4 kleuren. Voor zn blokken maakt het hem overigens niet uit welke kleuren hij mee bouwt, daar gaat alles door elkaar heen.
Hier sinds hij 1,5 is altijd een voorliefde voor blauw. Tekening zijn altijd alleen blauw en als hij iets kan kiezen en het is een optie blauw dan kiest hij dat. Ik vind het zelf niet echt raar eigenlijk.
Ik herken het wel van mijn zoon, die heeft autisme. Bij peuters is een beetje autistisch gedrag heel normaal, dus in zoverre is het wel 'normaal' gedrag. Het geeft ze houvast om dingen zo te ordenen. Zolang hij verder een 'gewone' peuter is, niets om je zorgen over te maken dus.
Mijn dochter is 4,5 en krast een kleurplaat het liefst nog steeds helemaal zwart. Als variatie gebruikt ze zwart en donkerbruin. Binnen de lijnen kleuren met vrolijke kleurtjes wil ze echt niet. Ik maak me er geen zorgen om.
Ja hoor, ik lees hier niets vreemds... Mn zoon heeft een periode gehad dat hij in de supermarkt vroeg "Mama, mag ik de flessen goed zetten?" En dan zette hij bij de lidl de flessen wc reiniger terug op kleur ( Want daar zitten 2-3 kleuren in 1 stellingdoos en dan staan ze weleens door elkaar ) ook zwart tekenen is een hrkenbare fase. Als ze op een oudere leeftijd ineens zwart gaan tekenen kan dat een belletje doen rinkelen maar zo jong is dat contrast nog heel normaal. En die digitale kleurplaat deden beiden van mij ook. Het was al zo magisch dat er 'kleur' aan hun vinger zat.
Mijn dochter krast meestal ook met een kleur een kleurplaat vol. Dus dat vind ik niet vreemd. Dochter is ook pietje precies. Ik denk dat je ook naar ander 'ongewoon' gedrag moet kijken of dat aanwezig is.
Yep, herkenbaar. Pietje precies met een voorliefde voor zwart . Dus een kleurplaat is gewoon niet meer herkenbaar als hij bezig is geweest. Soms haal ik het zwarte potlood van tevoren uit de doos, maar dat heeft ie meteen door: mama, waar is de zwahaaart!!???? Volgens een leidster op het kdv heel normaal, zwart contrasteert goed en dat vinden ze op deze leeftijd erg leuk.
Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat het volkomen normaal is. Ik heb weinig andere kinderen om ons heen, dus soms vind ik dit soort dingen lastig inschatten. Lang leve het forum.
Mijn zoon heeft een tic met vormen. Zo ordent hij met de vormenstoof altijd eerst de vierkanten, dan de driehoeken, dan de cirkels, dan de sterren en tot slot de kruisjes. Hij doet het nooit eens anders. Ik vind het wel geinig. Gaat lekker methodisch te werk, dat houdt het overzichtelijk. Als ik hem tussendoor een ander blokje geef dan gooit hij die weg. Dan klopt het dus niet meer voor hem.
Onze jongste zoon zet altijd al z'n speelgoed op een rij: autootjes, poppetjes etc. Daar is hij heel precies in. Nu ben ik zelf enigszins neurotisch (maar niet dwangmatig), dus ik let er wel een beetje op dat hij er niet in doorslaat. Niet alle peuters hebben dit soort 'tics', maar een heleboel hebben dit wel. Volgens mij vrij normaal dus.
hoort er denk ik wat bij. hier had ze een voorliefde voor geel... en elke keer kwaad dat je het niet zag op het papier... nu is ze omgeslagen op roze... maar ook pietje precies. dingen moeten recht staan enz. hoort er ook beetje bij. ze krijgen nu een controle gevoel en dat geeft ook houvast