Hoe houd ik mijn peuter in zijn bed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jillzz, 7 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Mijn bijna 3 jarige ligt sinds een maand of 2 in een groot bed. Het bed staat al zeker een half jaar in zijn kamer en het ledikantje staat er tegenaan. Bij het naar bed brengen blijft hij meestal keurig liggen, maar snachts komt hij er uit. Meerdere keren met een beetje pech en vandaag begon de dag dus al voor 5 uur. Meneer weigerde om in bed te blijven liggen en kwam er steeds uit. Eerder legde ik hem dan nog wel eens in het ledikant maar daar klimt hij nu uit. We hebben een slaaptrainer, overdag weet hij heel goed te vertellen dat hij moet wachten tot het konijn wakker wordt, maar snachts interesseert het hem dus niks. Hij kan geen reden geven waarom hij er uit komt, ook niet als we het overdag vragen. We hebben al zitten spelen met de temperatuur ed, hij doet geen middagdutje meer en inmiddels weet ik even niet meer wat te doen. Hij loopt overdag rond met wallen en is ook echt moe dus hij heeft de slaap wel nodig. Het enige wat ik nog kan bedenken is een beloningssysteem, al heb ik mijn twijfels over de werking daarvan, omdat je zelf niet in de hand hebt of je wakker wordt snachts of niet..
    Iemand herkenning of tips?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hadden dit ook een poosje en hebben de klink aan haar kant uit de deur gehaald. Ging na een paar nachten goed en sindsdien slaapt ze weer door tot acceptabele tijden.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.370
    10.319
    113
    Persoonlijk zou ik de klink niet weg halen, ik kan de gedachten wel begrijpen omdat je er doorheen kan zitten door die slechte nachten.

Snachts stug terug blijven leggen in bed, vertellen dat het tijd is om te slapen nu lekker slapen, tweede keer korter slaap lekker en daarna alleen nog terug leggen.
    Dat is de theorie nu de praktijk nog en dat is niet eenvoudig.

Als hij echt vroeg wakker is misschien een boekje en dat hij dan kan lezen. Heb je zelf wat rust.
    (Werkt bij ons niet, we hebben een gezelschaps uk)

4. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Ik zou hem s nachts terug in bed leggen zonder veel te zeggen, alleen welterusten bv. Verder geen aandacht aan besteden (vragen waarom hij er uit komt ed).
    Hoe meer aandacht je geeft, hoe interessanter hij het vindt, dus oppakken en in bed leggen, meer niet. De eerste nacht moet je dat misschien 10x doen, maar dat wordt minder.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze jongste kruipt meestal tussen in als hij dan wakker wordt ( Of koude voeten of omdat hij moet plassen ) en slaapt dan meestal nog even verder. Maar vannacht niet helaas ;) Herkenbaar dus!

6. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Klink weg halen heb ik wel aan gedacht maar gaat me toch wat ver denk ik.
    Steeds terug leggen doen we al, maar hij slaapt op zolder, zodra ik de trap af ben komt hij er alweer uit. Dat traplopen is ook echt funest voor mijn geduld en energie. Kan dus zo 10 keer heen en weer lopen en dan nog blijft hij komen.
    Bij ons in bed slaapt hij niet, nooit gedaan ook. Dan is het alleen maar keten.
    Boekje lezen heb ik aan gedacht maar eigenlijk vind ik dat zolang het lampje in slaapstand staat, hij ook gewoon moet slapen/stil blijven liggen. Want hij wordt ook wel eens om 1 uur of om 3 iur wakker en dat is geen tijd om boekjes te lezen.
    Het blijft lastig..

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Komt hij uit bed sinds hij in het grote bed slaapt? Of sinds enkele weken?
    Hier ook vroeg wakker ivm sinterklaas. 5/6u. Vandaag eindelijk weer tot 7.30u

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    dat hangt wel van de koppigheid van je kind af. Hier ook een peuter die steeds uit bed komt.

We hebben nachten gehad dat we hem tussen de 50 en 100x moesten terug leggen. 2 uur aan een stuk, en dan nog steeds eruit kwam. Dus 10x klinkt hier als zalig in de oren ;)

Wij merkten de piek met sinterklaas. Toeval of niet, sinds 2 dagen gaat wel iets beter. Hopelijk is bij ons de kentering gekomen.

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.927
    113
    Vrouw
    Hier komt zoontje gewoon tussen ons in liggen. Die periode van wakker worden gaat vanzelf weer over.

10. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Het is sinds hij in het grote bed ligt, dus sinds een maand of 2. En het is niet alleen vroeg wakker, het is ook wel eens snachts. In het begin liet hij zich nog wel terug leggen en ging dan weer slapen, maar het wordt steeds erger dat hij gewoon gelijk weer eruit komt.
    En tussenin bij ons gaat hij echt niet slapen dus dat is geen optie.

11. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    het is voor een kind best een grote overgang naar een groot bed, van een veilig nestje in je ledikant naar een bed dat 5x zo groot is als jijzelf.. kinderen reageren daar heel verschillend op, onze oudste heeft het ook een jaar geduurd voordat hij snapte dat hij echt moest blijven liggen, onze jongste is er nog nooit uit gekomen uit haarzelf..
    wat wij bijv hebben gedaan:
    indd zorgen dat hij de deur niet open kon doen( wij hadden op de andere kamers lage ramen waar hij makkelijk bij kon dus we moesten wel)
    wat boekjes, of bijv een klein autotje mee naar bed, ik heb altijd gezegd dat ik er niet aan begon, maar bij hem hielp het wel.
    ik ging niet naar beneden, ging boven achter de computer zitten of nog wat was vouwen oid tot hij sliep, anders bleef ik idd de trap op en af lopen.
    het heeft hier ook lang geduurd.. maar er is hoop.. zolang je het volhoud, als je een paar keer toegeeft, dan begin je weer van voor af aan...

12. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Ons zoontje van 3 jaar komt ook af en toe naar ons toe 's nachts en dan slaapt hij de rest van de nacht lekker tussen ons in. Hij blij, wij blij, want dan heeft iedereen een goede nachtrust. Zolang dit niet elke nacht gebeurt vind ik het prima.

Deel Deze Pagina