Paar dagen geleden bloed laten afnemen bij de huisarts.. Ik heb een behoorlijke blauwplek. Is dat normaal? Ik herinner mij een paar jaar terug een arts die tijdens het prikken zei "oei ik denk dat ik uw aders heb doorprikt" en toen had ik ook al zo'n blauw plek als nu. huisarts leek te weten wat ze deed maar nu twijfel ik .. of is daar geen reden voor
Kan gebeuren, heb het ook wel eens gehad na een bloedafname (ben bloeddonor) en daar hebben ze echt wel ervaring met prikken. Mijn arm is een keer helemaal blauw geweest na het prikken van een infuus in een rijdende ambulance, maar ja dat is niet zo heel gek denk ik
Flink en lang dicht drukken (zeker een paar minuten, wat amper iemand doet) werkt ook vaak na de afname.
Ik heb 6 -7 weken geleden bloed laten prikken. Blauwe plek is net weg maar bij drukken op die plek nog steeds gevoelig... Ja helaas verkeerd geprikt masr geneest vanzelf.
Heel normaal. Ik heb laatst een beetje pech gehad dat ze moest wroeten (naald zat erin en die dame bleef maar heen en weer schuiven. Ik kreeg me toch een bult! Gevalletje golfbal. Ik moest even blijven zitten en vervolgens zei ze als ik me gedurende de dag niet lekker zou gaan voelen meteen terug moest komen. Maar een beetje blauw is het altijd.
Net zo normaal als dat je een blauwe plek krijgt na en val. Het is niet wenselijk, in de hoedanigheid dat het een perfecte prik is, maar het is niet erg. Kan door het prikken komen, maar ook door slecht afdrukken erna. @ zigzag: als die dame bleef wroeten 'terwijl ze erin' zat moet ze meteen stoppen met prikken. Zeer ondeskundig! Je mag sowieso officieel nooit wroeten, dat doen alleen mensen die ernaast zitten en hem er toch proberen in te krijgen. Naald eruit en opnieuw prikken. Die dame zat er niet in!
Volgens mij is het überhaupt niet normaal om bloed te laten prikken bij de huisarts. Ik zou het gewoon in het ziekenhuis doen de volgende keer! En bij mij wordt het inderdaad ook wel eens blauw, infuus trouwens ook.
Zolang je geen "zakje" met bloed uitstorting onder aan je arm hebt hangen maar gewoon een flinke blauwe plek is er weinig aan de hand. Een ader door prikken kan gebeuren, het zijn delicate dingen. Het helpt vaak als je na het prikken het gaasje aandrukt maar je arm niet(!) buigt om af te drukken. En de huisarts prikte evengoed mis dus "wist" het net zo goed als deze prikker.
En hoezo is dat niet normaal? Is het wettelijk geregeld dat een huisarts geen bloed mag prikken ofzo? Zijn ze er volgens jou niet toe bevoegd? Hier nemen de huisartsassistentes ook wel eens bloed af. In mijn ogen heel normaal. Ze zijn er bij ons namelijk toe bevoegd, hebben er diploma's voor behaald.
Tja, of ze al dan niet bevoegd zijn heeft m.i weinig te maken met of het normaal is. Als ik bloed moet prikken word ik automatisch doorverwezen naar het ziekenhuis door de huisarts dus wanneer het normaal zou zijn om het in hun praktijk te laten doen dan hadden ze dat vast wel zelf gedaan. Ik denk niet dat het zonder reden is dat je naar het ziekenhuis wordt doorverwezen.
Dat is dan ook per plaats verschillend waarschijnlijk, want als ik hier moet bloedprikken krijg ik een lijstje met wel 10 verschillende locaties. Een daarvan is het ziekenhuis, de andere 9 zijn bejaardenhuizen, huisartsenpraktijken en zelfs een buurthuis Kwestie van meerdere locaties aanbieden zodat niet iedereen naar t ziekenhuis hoeft. Heel normaal dus.. Ik moet meerdere keren per jaar laten prikken, maar heb dat volgens mij al een jaar of 4 niet in t ziekenhuis gedaan.
Bij ons in de huisartsenpraktijk zijn tijdens bepaalde uren medewerkers van het lab aanwezig om bloed af te nemen. Is dus exact hetzelfde als dat het in het ziekenhuis zou gebeuren.