Geluidsoverlast buren

Discussie in 'De lounge' gestart door Moshi, 13 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    buur op aanspreken of de woningbouwvereniging?

Woon op 3 hoog en de onder buurman op 1e etage speelt erg vaak op z'n gitaar en je hoort het door hele flat heen. Vanochtend was die bezig, vanmiddag en nu is ie weer bezig.
    Ik houd me hart vast voor als de kleine er is en met het slapen overdag.
    Weet ff niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Gelijk hem benaderen of via woningbouw...

Tips?

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hier word door de woningbouw aangeraden om eerst zelf te van praten. Desnoods met een andere buurman/vrouw die er ook last van heeft.
    Als dat niet werkt kunnen wij de woningbouw bellen en dan gaan die een gesprek met em aan.

3. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Weet niet hoe je contact nu met hem is maar zou hem eerst zelf benaderen. Mensen kunnen er pas iets aan doen als ze ook zelf weten dat ze voor overlast zorgen..misschien is hij er zich helemaal niet van bewust. Zou de woningbouwvereniging 'bewaren' voor later..

4. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zou hem eerst zelf benaderen maar er zit een hele verdieping tussen! De isolatie is ook niet geweldig dan.
    Misschien is er een kamer aan de andere kant waar hij spelen kan? Vloerbedekking zou ik al dempen maar dat kan je hem niet verplichten natuurlijk. Mogelijk helpt vloerbedekking in de kinderkamer al? Ik denk dat je kindje er wel aan went op zich.
    Ja tenzij hij zijn elektrische gitaar open trekt en helemaal los gaat. Dan zou je hem kunnen vragen akoestisch te gaan spelen?

5. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Tja, ik vind het een lastig iets. Ik vraag me wel af hoe duidelijk jouw onderburen het dan wel niet horen. Het lijkt mij wel een extreem gehorige gebouw.
    Maar je kunt natuurlijk moeilijk iemand verbieden om muziek te maken. Je kunt hem uiteraard wel vragen zich een beetje aan normale tijden te houden, dus niet 's avonds laat. Verder denk ik dat je kindje er wel aan went en er dus wel doorheen leert slapen.

6. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik zou hem ook eerst aanspreken. Misschien heeft hij niet eens door dat het zo gehorig is.

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dit dus.

Zolang het normale rijden blijven en tussen 0700 & 2200 (dacht ik) kunnen woningbouw etc toch ook nik doen?

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

#8 Rietje88, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2016
    Onze buurvrouw toen der tijd speelde piano. De oudste sliep al heel snel door terwijl de jongste er moeite heeft met doorslapen. Wie weet hielp het wel. Als het maar niet te hard is.

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Daar kan je kleine straks echt wel tegen hoor. Wij woonden naast een ziekenhuis dus tientallen ambulances per dag, hadden mijn kinderen nooit last van.

10. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Wij hebben dit gehad met muziek, uiteindelijk contact gehad met de politie maar het schijnt een nogal grijs gebied te zijn.
    Je mag geen last onder vinden, maar wat is last?
    Tussen 0800 en 2200 mag je alles doen, maar bovenstaande telt ook.

Ik zou hem persoonlijk aanspreken, en daarna pas naar de woningbouw gaan.

11. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Het is echt niet zo dat je op "overdag tijden" zomaar alles mag doen qua geluid hoor, dat zou wel heel erg zijn!
    De eerste stap is met de buurman praten hierover. Je zou je situatie kunnen uitleggen, dat je een kindje verwacht, en aan hem kunnen vragen of hij bepaalde tijden of zijn gitaar kan laten staan, of anders wellicht met een koptelefoon te spelen op bepaalde uren.
    Mocht het nou écht een onredelijke hork van een kerel zijn, die weigert om ook maar enige concessies te doen, dan kun je overwegen om in de eerste plaats de woningbouw vereniging in te schakelen. Zij zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor jouw "woongenot" in het algemeen, en dus niet alleen snachts/savonds laat.
    Aansluitend zou je zowel bij de woningbouw vereniging ofwel bij de gemeente waar je woont om een Decibel meting kunnen vragen om aan te tonen dat het geluidsniveau écht heel erg storend is voor jou, en eventueel andere buren. Ik zou wel aanraden om een dergelijke meting aan te vragen samen met je buren die er ook last van hebben. Dan kan gelijk in 1 keer in kaart worden gebracht wat de daadwerkelijke problematiek is wat betreft het geluidsniveau.
    Maar als eerste, ga gewoon eens een gesprek aan met deze gitaarvirtuoos, het zijn niet allemaal engerds ;)
    Ik zit al ruim 11jaar op een gitaristen Forum waar ik ooit terecht kwam via mijn exman, die gitarist is. En veel gitaristen die ik ken proberen altijd juist erg veel rekening te houden met de buurt, en er komen daar heel vaak discussies voorbij over isolatie en dergelijke.
    En ik heb vroeger ook een buurvrouw gehad die kwam klagen. We spraken rusttijden af, en ik ben beste maatjes geworden met haar toen.
    Succes ;)

12. vd21

vd21 Niet meer actief

Eerst met hem zelf bespreken natuurlijk!
    Ik heb in een bovenwoning gewoond en kreeg uit het niets een brief dat ik overlast veroorzaakte. Waar ik vervolgens ook nog niets aan kon veranderen want het was zo gehorig dat als ik ging stofzuigen het voor de onderburen leek alsof het plafond naar beneden kwam

13. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Uiteraard eerst bespreken en meedenken over oplossingen.
    Als het zo gehorig is, zullen andere bewoners straks ook last ervaren van jouw baby die gaat huilen, lachen, geluiden produceren.
    Hou dat in je achterhoofd als je de ander benaderd.

14. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Dit! Wij hadden een huilbaby in een appartementencomplex en ik wéet dat mijn buren daar wakker van hebben gelegen. Ze hebben er nooit over geklaagd (wel een keer gezegd toen ik vroeg of ze het hoorden dat ze het inderdaad heel goed hoorden maar het meer vervelend voor ons vonden en het ''wel zouden overleven'') Ik was er blij om dat het zo ging.

Ik zou het met hem bespreken.

15. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Je mag overdag alles doen, maar je mag geen overlast veroorzaken. Wat is overlast?
    Het is een grijs gebied!

16. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Daarom ook de Decibel meting, daarmee ruim je dat grijze gebied direct op.
    Als zijn gitaarspel bij wijze van spreken urenlang je flat doordreunt alsof er een groot vliegtuig recht over je huis langs scheert, dan is dat overduidelijk overlast, en dát is dus exact wat zo'n Decibel meting aantoont.
    Dan heb je geen grijs gebied meer, maar overduidelijk een accuraat beeld van de situatie.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ik zou het eerst bespreken met de buurman zelf voordat je verderr stappen onderneemt.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bespreken met de buurman. Probeer niet aanvallend/verwijtend over te komen. Dat werkt tegenstand in de hand.
    Krijg je nul op rekest, vraag dan hoe de overige buren het ervaren en of zij het ook eens aan willen geven. Werkt ook dat niet, dan zou ik naar de woningbouw gaan.

Overigens, in sommige gebouwen is vloerbedekking verplicht. Is dat zo en heeft hij dat niet, dan zou je daar nog een punt van kunnen maken.

19. louise88

louise88 Actief lid

19 mei 2013
    354
    13
    18
    Brabant
    Ik zou het zeker eerst met de buurman bespreken. Gewoon een rustig gesrpek aan gaan. Ik weet natuurlijk niet wat voor type man het is, maar ik zou het zelf niet zo waarderen als ik plots een brief van de woningbouw of zo zou krijgen vanwege overlast. Hij heeft misschien helemaal niet in de gaten dat hij overlast bezorgt.

20. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Klinkt als een gewone man die van muziek houdt?? Dus zou gewoon naar m toegaan misschien is hij zich van geen kwaad bewust.
    En zou bespreken of hij in de kraamperiode bijvoorbeeld niet tussen 13:00 en 15:00 wil spelen zodat jullie kunnen rusten

Enne baby's... die slapen heerlijk in de herrie :)

Deel Deze Pagina