is dit normaal op kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door bunchy, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duveltje82

27 mei 2011
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, op een verticale groep. Wij houden ook rekening met het ritme van het kind, en de wensen van ouders. Als wij denken dat een kindje het met 1 slaapje af kan, overleggen wij dit eerst met ouders, het is uiteindelijk hun kindje. Ik vind het raar dat ze kinderen zomaar mee nemen voor een uitstapje, daar heb je toestemming van alle ouders voor nodig. Als je kleintjes hebt die op bed gaan, kun je dus niet weg. Hebben ze op dat kdv maar 1 groep? Dat hij anders eventueel op een andere groep kan slapen?
    Ik zou nog eens in gesprek gaan met de leiding en duidelijk aangeven wat jullie willen.

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Persoonlijk zou ik er niet zo mee zitten eerlijk gezegd. Ik ga ervan uit dat de leidsters goed in kunnen schatten of mijn kind haar slaap nodig heeft op dat moment of niet. Ook is de situatie daar echt totaal anders dan thuis en denk ik zelfs dat zij het dáár misschien wel beter weten dan ik omdat ik niet kan zien wat mijn kindje aan het doen is. Mijn oudste slaapt een stuk minder goed dan thuis en soms slaapt ze zelfs de hele dag niet. Daar kunnen de leidsters niks aan doen, ze kunnen haar moeilijk in bed laten kletsen oid terwijl er andere kindjes in de kamer wél slapen. Er is gewoon zoveel leuks te doen daar, zonde om te slapen! En thuis slaapt ze iedere middag 1,5 a 2 uur en heeft ze het ook echt nodig.
    En kinderen zijn bijna altijd moe na een dagje kdv, dat is onvermijdelijk.

Wat de uitjes betreft: wij hebben bij de intake aangegeven dat ze zonder toestemming kleine uitstapjes mogen maken en voor grote uitstapjes onze toestemming moeten vragen. De speeltuin om de hoek vind ik een kleie uitstap en ik zou het juist superleuk vinden als ze dat zouden doen!

Misschien, als je het echt zo vervelend vindt, kun je beter op zoek naar een andere vorm van opvang, gastouder of familie? Je kan niet alles in de hand houden als je kindje naar een kdv gaat....

3. marilouise

marilouise Niet meer actief

Hier heb ik hetzelfde probleem, onze zoon ging voor het eerst toen hij 13 maanden oud was en sliep nog 2 keer thuis waarvan 1 keer lang en 1 keer kort, hun zeiden gelijk ow op 1 keer gaat hij het wel redden wij nee hij slaapt 2 keer heeft het nodig nou hij is daar nog nooit 2 keer op bed geweest is niet nodig dit hebben we eigenlijk maar gelaten maar 2 weken terug ging het fout hij zat zo lief te spelen dat ze hem maar helemaal niet naar bed hebben gedaan, ik zo wat ja hij hoefde niet ik zeg praat die hier al dan? nee hoezo ik zeg wie zegt er dat een kind van 1,5 niet hoeft en zeker niet als je het niet probeerd?

nou ja ze waren gepikeerd dag erna hebben ze hem op bed gelegd en na een half uur wakker gemaakt?
    waarom omdat ze naar de speeltuin gingen terwijl iik niet wil dat die mee gaat dus hij moest naar de andere slaapkamer schiet mij maar lek?

vervolgens heb ik hem de dagen erna thuis gehouden, hij was zo moe dat die 3 dagen op rij heeft geslapen van 18.00 tot 7.00 en dan van 8.00 tot 10 en van 11.30 tot 17.00

maar verder heeft die het niet nodig we zijn zo boos geworden en hebben de locatiemanager erbij eghaald nu gaat die braaf naar bed in de middag.

4. muis26

muis26 Fanatiek lid

ja lastig. ik denk dat je dan moet kiezen voor een horizontale groep!

Mijn zoontjes gaan ook vaak naar buiten, en slapen dan wat minder. Maar dat is thuis ook zo! als ik ze perse bed wil hebben hier thuis als ze moeten slapen, dan kan ik nooit meer de deur uit. aangezien mijn jongste vaak van 10 tot half 1 slaapt en mijn oudste van 1 tot 3......

ik neem ze dus altijd mee op sleeptouw. en als ze echt zo moe zijn slapen ze wel in de wagen/ auto etc. en zo niet dan niet :D

Maar iedereen is daar anders in denk ik. als jullie het zo vervelend vinden zou ik gewoon vragen of er ook een horizontale groep is.

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hier houden ze altijd wel rekening met de kids, nu hebben wij ook maar een klein kdv met max 1 kids en 3 leidster en een stagiare. Als de grotere kindjes bijv naar de speeltuin gaan blijven de kleintjes lekker "thuis" met een leidster en de stagiaire.

6. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

7 nov 2009
    110
    0
    0
    Mijn dochter zit ook op een verticale groep. Inmiddels is ze al bijna 2 en heeft ze dus nog maar 1 slaapje nodig (zowel thuis als op het kdv). Maar toen ze jonger was hielden ze precies ons ritme aan hoor. Nooit problemen mee gehad. Toen ze nog een jonge baby was sliep ze echt heel veel en nog niet helemaal in een vast ritme. Maar zodra ze op een ritme van 2 of 3 slaapjes zat thuis, hebben ze dat ook op het kdv doorgevoerd.

7. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik vind wel dat je een beetje ruimte moet geven aan het kinderdagverblijf. Tuurlijk horen ze te kijken naar het ritme van de kleintjes maar ik ben wel van mening dat het ook in het geheel moet passen.Onze zoon zit al op een vertiicale groep vanaf een leeftijd van ruim 3 maanden en hij doet het al die tijd al prima. De ene keer gaat het slapen beter dan de andere,en ook hier komt de vermioeidheid er een dag later wel uit.Maar of dat komt door een andere ongeving(lees;drukkere omgeving met veel afleiding) of een gebrek aan een slaapje houdt ik in het midden. Ik denk dat je zoontje ook een beetje van slag is als hij wel 2 slaapjes krijgt.
    Maar zoals eerder gezegd zou ik een gesprek aanvragen om dit soort dingen alsnog te bespreken en anders is een horizontale groep nog een optie??

8. mroos

mroos Niet meer actief

Daarom ben ik dus minder 'voor' verticale groepen. Kleintjes worden vaak tekort gedaan in hun slaapjes en aandacht, terwijl ouderen vaak niet de uitdaging krijgen die ze imo nodig hebben.

Het kan goed zijn dat ze het gezelliger vinden om met alle leidsters naar de speeltuin te gaan ipv dat er 1 of 2(Wanneer ze met twee groepen gaan) achterblijven. Als jou kindje dan net degene is waarom ze eigenlijk niet wegkunnen, dan zullen ze hem sneller gewoon meenemen.
    Persoonlijk vind ik dat wanneer jij wilt dat het kindje twee keer slaapt, het kindje gewoon twee keer moet slapen. 1 keertje anders is prima, maar verder gewoon 2 keer slapen.
    Gewoon zeggen dat je dit wilt, omdat je het anders thuis aan hem merkt, en vindt dat hij het nodig heeft.

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat het op zich niet een probleem is van verticale groepen maar van hoe de leidsters er mee omgaan.
    Hier worden kids nooit uit hun slaapje gehouden, dan organiseren we met de 3 groepen een oplossing als we met de groten ergens heen gaan, en dat gebeurt vaak genoeg. De kleintjes worden alleen uiterlijk 5 uur en als we met zn 3en staan half 6 uit bed gehaald. Omdat we dan alleen overblijven en dan wil ik geen kindjes meer op bed hebben. Niet alleen ik trouwens, dat is het beleid. Maar op een horizontale groep zou dat hetzelfde zijn. Ik denk dat ze op dit kdv niet goed weten hoe ze zoiets moeten organiseren.

10. misa

misa Niet meer actief

Hier volgen we zo veel mogelijk de wensen van een ouder/kind. Ook verticale groepen. Maar soms is een kindje heel anders te pas op het kdv dan thuis. Dan kan het kindje juist wel of juist niet langer wakker blijven. Maar als een ouder duidelijk aangeeft dat ze toch iets anders willen dan dat wij doen of gedaan hebben, dan doen we dat natuurlijk.

Ik geef bij mijn zoontje ook duidelijk aan wanneer hij moet slapen, eten e.d. Nu hij ietsje groter wordt, zou ik het geen drama vinden als hij een keertje zijn ochtend slaapje mist. Maar liever niet nee. Hier gaan we alleen maar met alle kinderen weg als de groep dat toelaat en dus ook alleen bij een kleine groep. Loslopende kinderen mag je er maar 2 van mee hebben per leidster, vandaar.

Ik zou anders eens een gesprekje aan gaan en je wensen aangeven.

Deel Deze Pagina