Dag dames, vanmiddag was ik aan het wandelen met mijn kleintje en kwam ik langs een KDV. De kindjes waren buiten aan het spelen en toen zag en rook ik dat de leidsters daar bij aan het roken waren... Ik vond dat best wel vreemd en vroeg me af of dit mag. Weet iemand dat? Ik ben TBM, en heb verder geen kennis van zaken over de regels omtrent roken op een KDV, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Hmm geen idee of het mag, maar netjes vind ik het niet. Ik zou dan liever zien dat de leidsters zelf in hun pauzes buiten (uit het zicht van de kinderen) hun sigaretje zouden roken. Maar aan de andere kant is het wel buiten, in de frisse lucht.. en hoeveel moeders zijn er niet die roken? Mijn moeder rookt ook wel eens als ze op mn zoon past, maar dan alleen buiten. Dus als ze met de kinderwagen een rondje loopt, kan het ook zijn dat ze een sigaretje rookt. Of als hij in de tuin aan het spelen is. Toch vind ik het anders voor kdv-leidsters.. want die zijn gewoon aan het werk. Moeilijke kwestie dus.. ik zou er wel raar van staan te kijken als dit bij mn zoontje op het kdv zou gebeuren!
Ik weet natuurlijk niet wat de regels op dat dagverblijf zijn..... Ik werk zelf op een dagverblijf en wordt absoluut niet gerookt onder werktijd en al helemaal niet waar de kinderen bij zijn! Ik zou het trouwens ook zeer kwalijk vinden, als de leidsters bij mijn zoontje op het kdv, in zijn bijzijn (en andere kinderen natuurlijk) een sigaret op zouden steken . Ik kan het me niet voorstellen dat dit zou mogen!
Bij de kdv's die ik ken mogen de leidsters alleen in hun pauze buiten het zicht van de kinderen roken. Ik zou er zelf niet zo'n probleem mee hebben als mijn dochter buiten iemand ziet roken, ze ziet vast wel eens vaker rokende mensen. Maar iedereen weet dat er genoeg ouders zijn die er wel problemen mee hebben, dus ik vind het ook niet meer als normaal dat er alleen in pauze's buiten het zicht van de kindjes gerookt wordt! Dan heeft er zeker niemand last van
Volgens mij mogen ze in pauzes buiten roken. Dus niet als ze buiten zijn met de kindjes, want dan zijn ze gewoon aan het werk en niet met pauze. Opvoedkundig vind ik het ook heel verkeerd voor een voorbeeldfiguur (en dat is een leidster) om te roken in bijzijn van kinderen. Dat vind ik ook van moeders die in bijzijn van hun kind roken, maar die kun je niks verbieden.
Helemaal eensch met Bri. Dat mijn kind wel eens sigarettenrook in ademt (bv. als we achter een schoorsteen fietsen :x), of iemand ziet roken kan ik natuurlijk niet voorkomen. Maar de kdv leidsters hebben een voorbeeld functie. Bij ons op het kdv mag het alleen buiten op de straat - dan zijn ze al van het terrein af en compleet buiten het zicht. Ik ken maar 1 van de leidsters die rookt en zie haar idd wel eens in haar eentje buiten staan vlak voor ik mijn dochter kom halen.
deze dames zaten aan de rand van de speelplaats op een stoel te roken, terwijl de kindjes aan het spelen waren. Dus echt wel in het zicht. Bizar. Zou het echt niet kunnen waarderen als mijn kindje daar zat.
ik heb nog even nagedacht, het doet er helemaal niet toe wat het beleid van het kdv is daarin. De GGD keurt dit absoluut niet goed. Dit kan een fikse reprimande of sluiting van het kdv betekenen.
Bij ons op het kdv is het NIET toegestaan!!!!!! Alleen in pauzes op een andere plek dan het kdv. Dus echt uit het zicht, maar ook van het terrein. Zodat ook rook en peuken niet bij kinderen kunnen komen. Ggd keurt dit idd ook niet goed. Er zittrn veel ste veel risico's aan!!! Dus nee roken bij kinderen mag niet op het kdv!
bij ons op het kdv roken de leidsters aan de andere kant van het gebouw in een soort nis zeg maar, de kinderen kunnen hen dan niet zien of ruiken
Bij ons is dat ook van het terrein af, en dat is ons ook expliciet gezegd bij de eerste rondleiding (tot mijn grote opluchting). Je moet sowieso niet denken aan rondzwervende peuken op het speelplein (het is al erg genoeg wat ze af en toe in hun mond stoppen ).
bij ons roken ze ook van het terrein af in hun pauzes voor zover ik weet en zie (af en toe fiets ik er langs en dan staat er een of twee te roken echt buiten de hekken). Binnen mag het absoluut niet.
Wij moesten ook altijd ergens roken waar 'niemand' ons zag in de pauze. Vind ik niet meer dan normaal hoor. Raar dat ze in het bijzijn van de kinderen rookten, moet niet kunnen!
uhm niet lullig bedoeld hoor,maar vind je uitspraak een beetje raar. zie dat je zwanger bent en je rookt. niet in het zicht,maar de beeb in je buik krijgt het wel binnen. (sorry dit zijn mijn gedachten,of krijg ik nu heel rokend zwanger zp over me heen)
ik werk op een kdv en buiten waar de kinderen spelen word/ en mag ook ABSOLUUT NIET! gerookt worden.. je geeft een goed voorbeeld voor de kinderen en daar hoort roken niet bij .. in de pauze mag je natuurlijk wel roken (eigen tijd ) en daar kunnen de kinderen niet komen .. (zit een hek tussen ) als de kinderen aan de andere kant spelen kunnen ze ons soms wel zien maar dan houden we de sigaretten echt wel uit t zicht !
Ik heb op 3 basisscholen en 5 verschillende KDV gewerkt en nergens mochten leidsters roken in het zicht van de kinderen (en de eerste is al 20 jaar geleden!). Echt heel raar dat je dat geizen hebt zeg, mag inderdaad natuurlijk ook niet van de GGD.
Bij ons is het absoluut verboden. En daar ben ik het volledig mee eens..! Als een collega in haar pauze wil roken, moet ze buiten het pand om het hoekje gaan staan. Ouders en kinderen mogen het niet zien. Heftig naar rook ruiken is hier ook niet gewenst, gelukkig!