Vorige week zijn wij in ons nieuwe huisje getrokken. Voor het zover was, hebben we twee weken bij mijn ouders gelogeerd. Geen alledaagse situatie dus. Waar we nu tegenaan lopen is dat Esmae 's nachts wakker wordt en dan niet meer in haar eigen bed wil slapen. Tot nu toe hebben wij haar gewoon uit bed gehaald, niet moeilijk gedaan en tussen ons in gelegd, zodat ze weer lekker verder slaapt. En wij ook. Wat ik me afvraag is of dit iets is wat straks vanzelf weer verdwijnt, als er wat meer rust is, of moeten we al ingrijpen? Esmae is erg gevoelig voor veranderingen en haar nieuwe kamer is nog niet goed af, omdat we wachten op de aanleg van CV (oud huis met gaskachel). Hoe kunnen we dit op een goede manier wat meer eigen maken?
Ik zou het de eerste nachten lekker even laten. Even rust en veel extra papa en mama tijd. En na bv. een week weer wat strenger worden (of nog iets later als ze langer nodig heeft of juist eerder als je het idee hebt dat ze er mee gaat spelen). Wij zijn niet zo heel lang geleden ook verhuisd en hebben tussendoor een aantal maanden bij mijn ouders gelogeerd. Toen we van ons oude huis naar mijn ouders gingen, is ze 's nachts ook een aantal nachten wakker geworden en sliep dan bij ons verder. Na verloop van tijd zijn we hier mee gestopt en hebben we haar na haar geknuffeld te hebben weer terug in haar eigen bedje gelegd. Was ze het in eerste instantie niet helemaal mee eens, maar ging toch vrij goed. In het nieuwe huis heeft ze eigenlijk geen problemen gehad (ja, twee keer wakker geworden 's nachts, maar ging na even knuffelen en even naar beneden weer lekker verder slapen), maar anders had ik het net zo gedaan. We hebben haar bewust pas een aantal maanden na de verhuizing overgedaan naar een nieuw bed, zodat het bed altijd vertrouwd was. En haar knuffels natuurlijk. Verder zijn we zoveel mogelijk in het nieuwe huis geweest toen we er aan het klussen waren, zodat het voor haar ook bekender werd. En haar gewezen op de nieuwe dingen die ze leuk vond in haar nieuwe kamer (behangrand en rolgordijnen met vogels). Heeft ze veel dingen uit haar oude huis op haar kamer? Anders dat misschien alsnog doen? En een vaste, vertrouwde knuffel of speeltje? En verder misschien er overdag veel zijn en veel spelen ed.
@NiekeChris; we hebben inderdaad gewacht met het uitzoeken van een nieuw bed. Ze is er wel aan toe, maar dit is inderdaad haar oude en vertrouwde bed. Ik heb samen met haar in het oude huis spulletjes uit haar kamer ingepakt. Haar speelgoed, knuffeltjes, een koffertje met kleren. Vanuit dat punt hebben we eerst bij mijn ouders gezeten twee weken. Daar werd ze ook veel wakker. Ze is inderdaad ook in het nieuwe huis geweest en al haar vertrouwde spulletjes staan op haar kamer. We zijn hier nu een week en ze vindt het huis leuk volgens mij. Ze vindt het fijn om in de tuin te spelen, om gewoon in de huiskamer te zijn en alles. Het voelt voor ons ook niet onwennig, maar ook alsof we hier al een hele tijd zijn. Ik vind het wel lastig hoor. Gisteravond werd ze ineens wakker en had ze honger. Ik heb toen een fles gemaakt, die heeft ze leeggedronken, viel in slaap en ik kon haar weer terug leggen. Maar dan word ze evengoed 's nachts weer wakker en dan stopt ze niet met huilen en is echt heel verdrietig. Ik heb ook zelf niet het idee dat het drammen is of uitproberen. En hoewel ik het erg gezellig vind om te knuffelen met mijn kleintje in bed, mis ik ook mijn ruimte en slaap ik anders. Punt is ook dat we erg moe zijn en kiezen voor de weg van de kortste weerstand. Zou het heel erg zijn als we dit nog heel even aankijken en dan inderdaad weer telkens terug gaan leggen. Als wij ook iets meer energie hebben?
je zegt dat de kamer niet eens af is. dat zou ikzelf ook niet prettig vinden. dat voelt toch anders aan. misschien kun je als tussenoplossing haar bed op jullie kamer zetten, dan slaapt ze toch in haar eigen bed maar wel met jullie samen in de buurt. je zou er ook voor kunnen kiezen haar bed naast jou bed te planten dan hoef je enkel je arm uit te steken om te troosten en kan ze geheel in haar eigen bed blijven.mocht het troosten niet helpen kun jij even doorschuiven op haar bed en er even bij gaan liggen tot ze slaapt en dan weer terug schuiven in je eigen bed naderhand. zo ligt ze neit de hele nacht in jullie bed en heb je meer ruimte om zelf ook goed uit te rusten.als ze dan gewend is kan je de ruimte groter maken door het bed elders op jullie kamer te zetten en later als het kamertje af is en ze een paar maal erop gespeeld heeft overdag weer terug in haar eigen kamertje.