slechte woorden afleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tord, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Mijn dochter wordt volgende maand 2. Ze praat al erg goed. Elke middag gaan we samen naar de speeltuin, waar ze met andere (oudere) kindjes speelt.
    Nu zegt ze sinds een paar dagen het woord poepchinees, bij het ontbijt. Dit heeft ze opgevangen van een jongen in de speeltuin. Ze lacht er meteen zelf om, als ze het zegt.

Tot nu toe ben ik er helemaal niet op ingegaan. Dus niet lachen, niet boos kijken of straffen, gewoon negeren.
    Hoe pakken jullie dit aan? Het vervelende is dat ze dus vrijwel dagelijks wat slechte woorden hoort in de speeltuin, dus vergeten zal ze het niet...

2. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Negeren en blijft ze het te lang doen in een gesprekje proberen uit te leggen dat je verdrietig wordt van dit woordje en dat het niet zo'n leuk woord is. Ik weet alleen niet of je dochtertje dit al op kan pikken. Dat hangt een beetje van je kindje af denk ik.

3. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wauw wat knap zeg dat ze dat al kan zeggen ! (mijn zoontje zegt amper wat) Maar ik snap dat je het niet altijd even leuk vind. Negeren werkt echt het beste. Als ze merkt dat jij er niet op reageert word het al snel minder leuk.

4. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

negeren, ik maakte de wc schoon en knoeide chloor.
    ik zei gvd.... schoot er echt uit.....

Dus mijn zoon vond het geweldig, herhaalde het, ik maar elke keer er tegenin.
    op geven moment genegeerd, naar 2 dagen heeft hij het nooit meer gezegd.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Negeren op die leeftijd. Echt het beste.

Bij Isabella is het nu zo dat ze mij corrigeert als ik iets lelijks zeg per ongeluk.

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Oke meiden, dan blijf ik gewoon volhouden :).

7. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

niet op ingaan. mijn zoontje zegt soms ook woorden die ik liever niet uit zijn mondje hoor en hij weet heeeel goed dat hij dat niet mag zeggen want als hij het heeft gezegd lacht en zegt ie mag niet zeggen he....
    mijn vriend heeft een rot gewoonte om "fuck" te zeggen al hij iets laat vallen ofzo en hij probeert erop te letten maar het gaat zo automatisch dat hij het soms ookz egt als ons zoontje erbij is..dus zo nu en dan hoor ik ook uit zijn mond f.ck! als hij iets laat vallen grrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en ook dan zegt ie..mag niet zeggen he is een stout woordje he!

laatst ging ik de luier van onze dochter verschonen want ze had gepoept, zegt hij plotseling lekker he poeppiee....wil je broodje poep? lekker poepie eten?????? pfff toen had ik echt geen idee waar dat vandaan kwam en nog steed niet trouwens. nu zegt ie ook kom we gaan puffie tandjes poetsen. i'm so confused!!!!!

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

dat poepgedoe komt van ome willem.( de reden dat die hier niet opkomt) die met de tandjes weet ik ook niet.

ik heb een fam lid wat lekker vloekt en ja hoor ook lars heeft het ontdekt. ik negeer het nu en doe net of ik het niet hoor. vreselijk vind ik het.

9. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    mijn zoon is wel wat ouder maar die komt ook weleens met scheldwoorden.
    Ik negeerde het altijd maar soms houdt hij vol en toen heb ik eens uitgelegd dat het slechte woorden zijn en dat ik die niet meer wil horen.
    De boodschap is aangekomen en nu vraagt hij soms zelf van bepaalde woorden of deze slecht zijn of niet.
    Dat is niet altijd zo maar zo wel, dan zeg ik het duidelijk en erbij dat ik ze niet meer wil horen, dat werkt goed.
    we hebben ook een tijd gezegd dat als hij een slecht woord zou zeggen, hij zeep in zijn mond zou krijgen om het vieze woord weg te wassen :)
    Als hij nu weleens iemand of straat oid een slecht woord hoort zeggen, wil hij meteen zeep gaan halen LOL

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hihi.. Poepchinees is hier een gewoon woord... Jitte is een poepchinees, zingen we altijd als ze weer eens een stink luier heeft... En Jitte zingt vrolijk mee... Het is maar net wat voor context je meegeeft aan een woord, denk ik.

Jelle heeft nu ook het schelden ontdekt, hij roept steeds "pissebed!" tegen Jitte als ze iets doet wat hij niet leuk vind. Dat vind ik dus niet goed, want hij bedoelt het dan echt als scheldwoord. Al weet hij nog niet wat scheldwoord betekend, die lading geeft hij er wel aan mee. Dan leg ik idd ook uit dat dat niet aardig is en dat je dat niet mag zeggen. Jitte roept ook vrolijk "shit" als ze iets laat vallen... Ik reageer daar dan ook niet op, bij haar komt die uitleg nog niet zo aan...

Overigens zit het hem ook in welke lading je een woord zelf meegeeft. We reden eens in de auto en voor ons trapt iemand vreselijk hard op de rem. Mijn man moest ook vol in de remmen, hij schrok zich kapot en riep heel hard "g*tv*r!!* Meteen realiseert hij zich dat hij dat niet mag zeggen, slaat zijn hand tegen zijn mond en zegt dat dat een lelijk woord is. Gevolg: 2 kinderen op de achterbank die de laatste 10km van de rit vrolijk "g*tv*r, g*tv*r" zitten te roepen... :D (genegeerd overigens en daarna heb ik ze er nooit meer over gehoord.)

11. Bastet

Bastet Niet meer actief

Wat hier werkt is goed uitleggen waarom ze dat woordje niet mag zeggen en wanneer papa of mama dat zeggen zij ook ons mag 'corrigeren', bij ons floept er ook wel eens wat uit :)
    En wanneer zij het weer een keer zegt: 'wat zeg je daar?' op strenge toon, dan komen we weer bij de uitleg.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat verdrietig worden zou ik achterwege laten... krijgt je kind nog een schuldgevoel straks ook, want het maakt mama verdrietig.

Gewoon negeren en als dat niet helpt: uitleggen dat het niet mag.
    Gebeurt het daarna dan (bewust) toch weer, dan wel straf voor geven, want dan wordt er doelbewust een regel overtreden en dat corrigeer je niet met negeren.

13. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hier ook 1 die zegt: oh my god, shit, sukkel... 1ste 2 vind ik minder erg als de sukkel. Hier zeggen we ook nee mag niet he, of negeren...

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kan helemaal niet geloven dat kinderen als ze 1x een scheld- of vloekwoord horen dat eindeloos blijven herhalen. Dan hebben ze dat of vaker gehoord of er wordt een negatieve lading aan meegegeven. Als je tegen een peuter zegt dat hij iets niet mag zeggen, zal hij dat juist wel gaan zeggen, hoort bij de leeftijd.
    Mijn zoontje leert iedere dag nieuwe woorden bij, gaat echt razend snel nu, maar alleen woorden die een betekenis hebben, zal hij herhalen. Ik hoor ook weleens gescheld of gevloek om me heen, maar mijn zoontje praat dat echt niet na.

En ik vind poepchinees echt niet ernstig klinken.
    Mond uitspoelen met zeep of mama verdrietig maken wel.
    Hoe weet een kind het verschil tussen een nieuw "fout" woord of een nieuw goed woord?
    Hoe meer aandacht je erop vestigt, hoe meer het wordt versterkt.
    Opvoeden helemaal leuk, maar kleine kindjes moeten vooral zoveel en zoveel niet. Als jij je kind het goede voorbeeld geeft en de dinegn goed uitlegt, zal het als het wat ouder is echt wel beseffen dat gescheld en gevloek niet hoort.

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oo dat is waar ook!!! ome willem met "wil jij een broodje poep??" he..maar hier staat ome willem ook niet aan, tenminste niet als ik erbij ben, i weet niet eens waar dat komt:(

puffie tandjes..hmmm ja nog steeds een raadsel

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier staat Ome W niet aan omdat die man zo schreeuwt en menig kind op zijn schoot een trauma heeft bezorgd. Ik was al kind doodsbang voor die man!

Van de zomer werd het weer herhaald en dan sloeg mij zoontje zichzelf op zijn hoofd: "rapapa, rapapaaaa!", met die drumstokjes weet je wel?

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hahaha.. zo zie je maar weer.. Ik vond Ome Willem geweldig. Ben zelfs naar zo'n show geweest als kind.

Wij leggen uit dat sommige woorden niet mooi zijn en dat wij die niet willen horen. (en denken even heel goed na of wij degene zijn die die woorden in omloop brengen...). Daarna negeren we het. Dat werkt eigenlijk het allerbeste.
    We proberen uit te leggen dat 'schelden' niet leuk is en dat dat naar voelt. Inmiddels begint hij dat goed te snappen want als Kick zelf 'stom' genoemd wordt, vind hij dat echt niet leuk.
    Er zit voor mij trouwens een groot verschil tussen je DOET stom of je BENT stom (voor een 3 jarige niet.. dat weet ik ook wel hihi)

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Als negeren niet helpt dan uitleggen dat je deze woorden niet mag zeggen. Mijn zoon heeft net een fase GVD en tegen idereen Stomme ... Zeggen. negeren werkte niet hij ging vrolijk door... Dus uitgelegd dat het niet kan. Zijn buurjongentje van 5 jaar heeft hem omgeduwd toen mijn zoon Stomme Jij tegen hem zei en toen was het gebeurt met stomme! Mijn zoon kwam huilend thuis, ik hem troosten en hem goed uitleggen dat je geen stomme tegen andere mensen/kinderen mag zeggen en dat ze dan boos worden want het is niet lief, en toen was het gebeurd.

Deel Deze Pagina