vraag aan verloskundige

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mccm, Sep 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mccm

mccm Lid

Mar 28, 2008
    12
    0
    0
    verzorgende ig
    hoi,

Ik heb een vraag vanuit beroepsoogpunt gezien, overal gezocht op internet en in mijn boeken gekeken , maar nergens het antwoord te vinden.
    Ik ben kraamverzorgende in opleiding en stuit daarom op de vraag:

Wat moet de tensie van de kraamvrouw direct na de partus zijn, en wat in de dagen die er na volgen? Wat doet het wegvallen van het vaatbed met de pols en tensie?
    Wat is een normaal verloop?

Ik hoop dat je m'n vraag wilt /kunt beantwoorden. In een paar gezinnen is het ter sprake gekomen en ik kon ze het juiste antwoord niet geven. ( heb ze wel doorverwezen met de vraag)

bedankt alvast,

Maaike

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi mccm,

Dit is een goede vraag die je eigenlijk op je opleiding moet bespreken of je steld de vraag op het moment dat de vraag opkomt bij het gezin en de verloskundige komt langd.

In principe wil je dat de bloeddruk van de vrouw na de bevalling weer het zelfde is als voor en tijdens de zwangerschap. DIt is per vrouw verschillen maar 120/80 is een tensie dat als normaal in de boeken word beschreven. Na een bevalling kan de bloeddruk wat hoger zijn door de intensieve inspanning maar gedurende het kraambed zal deze normaliseren.
    Ik weet niet wat je precies bedoelt met het wegvallen van het vaatbed? Maar indien een vrouw bijvoorbeeld veel bloed heeft verloren dan versneld de pols en daalt de bloeddruk.

Imke

3. mccm

mccm Lid

Mar 28, 2008
    12
    0
    0
    verzorgende ig
    bedankt voor je antwoord,

Ik heb het op school gevraagd en dit is het antwoord:

Zo uit mijn blote hoofd, denk ik dat de reden van een lage bloeddruk eerder ligt in het bloedverlies, de vermoeidheid, dus de gevolgen van het harde werken en de bevalling. Als het aan het wegvallen van het vaatbed zou liggen, zouden ook vrouwen met een hypertensie na de bevalling een verlaagde bloeddruk moeten laten zien, dat is in de praktijk meestal niet zo. Misschien kun je het eens aan een verloskundige of huisarts vragen als deze langskomt?

Dus ik denk dat je direct na de bevalling een verlaagde bloeddruk zou kunnen zien door bloedverlies, (met wegvalllen vaatbed bedoelde ik eigenlijk dat de placenta er niet meer is waar bloed heen moet)
    Maar is er weinig bloedverlies geweest, dan zou het hoger kunnen zijn.
    Bij zwangerschapsvergiftiging blijft het in eerste instantie hoog. (waarom?) In alle andere, normale gevallen moet de bloeddruk van de kraamvrouw in de kraamweek weer zijn zoals voorheen normaal voor haar was.

Vat ik het zo goed samen?

Maaike

Share This Page