Is dit normaal?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mirro, Jun 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    De laatste maanden heeft mijn peuter (bijna 3 jaar) allerlei vreemde acties. Onderhand ben ik me aan het afvragen of het wel helemaal goed gaat...
    Veel dingen zijn moeilijk te bespreken, omdat ze toch in een bepaalde context plaatsvinden en dus moeilijk te beoordelen zijn.
    Nu wilde ik toch het volgende aan jullie voorleggen:

Enige tijd geleden was er een circus in ons dorp. Er stond een grote tent en we zijn er een keer wezen kijken. De tent stond er een dag of 3 en in die dagen zijn we er ook een paar keer langs gereden.
    Dit is inmiddels ruim 6 weken geleden en nog ELKE keer dat we er langs rijden zegt hij: circus weg? waar is het circus gebleven?
    En we rijden er minstens 2x, soms wel 6x per dag langs!

Herkent iemand dit?
    Alvast bedankt!

P.s. ondertussen ben ik overigens ook aan het zoeken naar iemand die ons kan helpen via het consultatiebureau

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Hmm dat voorbeeld vind ik nou niet zo zorgelijk klinken op zich, kun je meer voorbeelden noemen?

3. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    ik vind dit ook helemaal niet zorgelijk.
    je kind was waarschijnlijk heel erg onder de indruk van het circus

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat geheugen! ja, dat is normaal.. en tevens volgens mij dat ze het het ene moment extreem goed gebruiken en het volgende moment weer juist niet.

Ze kan iets recht voor haar neus hebben staan, maar ze zíét het gewoon niét! Maar anderzijds heeft ze het nog steeds over de kraamverzorgende die mij hielp met de borstvoeding (4 dagen bv gegeven!) .

Verder is oma één keer verkeerd gereden naar het zwembad (4 of 5 maanden geleden) en nog steeds zegt ze bij die ene rotonde: Niet die kant op he oma? (leuk voor oma :D , die toch al niet zo goed de weg kan onthouden haha :D) We gaan iedere week zwemmen.... :p

ik ben ook benieuwd naar meer voorbeelden..

5. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Nee, ik kan me dat voorstellen. Het is ook inderdaad het hele pakket waar ik mij zorgen om maak. Maar dit was iets wat ik ook vond opvallen. Word er ook een beetje kriegelig van onderhand! Haha
    Ik vind het lastig om het hier op te schrijven. Heb net een gesprek gehad met het consultatiebureau en het is zooo vervelend om "negatief" gedrag van je eigen lieve kind te moeten opsommen. Maar ja, het is voor een goed doel, zodat we snel weten hoe we met hem om moeten gaan.
    Heel kort gaat het om: slaan/ krabbelen zichzelf en anderen. Geen reactie op straf (kan bijv gaan lachen als hij in de hoek moet zitten), totaal niet luisteren etc.
    Maar ook: heel zorgzaam voor zijn zusje en voor vriendjes op het kdv, zijn knuffel delen, kusjes en knuffels uitdelen.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,568
    3,068
    113
    mag ik vragen wat er negatief aan is dat je kindje zegt dat het circus weg is?
    ons dochter heeft het ook over dingen die meer dan een jaar geleden zijn gebeurd ofzo
    en ook bv elke keer als we langs een school komen zegt ze "dit is papa school"

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    moeilijk omdat het zo tegenstrijdig kan zijn - dat je ziet dat hij hartstikke lief is, maar ondertussen ook zo rot kan doen, naar zichzelf en anderen.

Onze dochter heeft wel -en dat doet ze af en toe nog- dat ze zichzelf slaat of met haar hoofd bonkt. Het is veel erger geweest, maar gelukkig gaat het veel beter.

Op straf reageert ze gelukkig wel - helemaal overstuur soms (buiten proportie) maar vooruit. Dat lijkt me wel érg moeilijk...

Overigens hadden wij een probleem met uit bed komen van onze dochter en hadden we afgesproken dat we telkens als ze uit bed kwam, knuffels weg zouden pakken. Nu leverde dat wel drama's op, maar uiteindelijk niet echt resultaat.

Sinds gisteren zijn we positief gaan belonen - sticker als ze niet uit bed komt en dat heeft ze héél goed door... Na 5 stickers een kadootje (ik heb een érg leuke vloerpuzzel gezien, nu heb ik gelijk een reden om hem te geven) - en ik ga er vanuit dat ze het dan wel doorheeft gelijk en anders doen we het nog een week op die manier.
    Maar misschien werkt belonen bij jullie ook positiever dan straffen?

maar oke hopelijk heeft het gesprek wat opgeleverd waar je wat mee kan! Kan me voorstellen dat het vervelend is op dat moment..

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,568
    3,068
    113
    misschien beetje peuterpuberteit? niet luisteren is hier heel herkenbaar. Slaan niet,heeft ze wel paar x gedaan maar gelijk straf gegeven. concequent blijven in alles..

9. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Bedankt voor de reacties.

@mamavanChantal: natuurlijk is dat geen negatief gedrag! Ik vond het alleen opvallend. Het andere vind ik wel negatief gedrag en daar doelde ik op.

@Athina: goed dat je het zegt, maar wij (mijn vriend en ik) zijn juist heel positief ingesteld. We hebben dan ook echt van alles geprobeerd. We hebben zelfs een tijd niks gezegd als hij bijvoorbeeld zijn zusje duwde (alleen zusje getroost als het nodig was).
    Punt voor punt lijkt het allemaal wel logisch, maar ik voel gewoon dat het niet goed zit/gaat.
    Andere ideeen zijn welkom en ik hou jullie op de hoogte van wat er gaat gebeuren!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm op die leeftijd hebben ze nog niet echt besef van tijd ook
    gister en vorige week.. lijken verdacht veel op elkaar..

zelfs nu anne zelf de woorden "gisteren" en "vorige week" gebruikt haalt ze het in haar hoofd nogal eens door elkaar.
    dan is ze "gisteren" bij oma geweest en heeft ze iets gedaan
    terwijl dat misschien wel 1 of 2 weken ervoor is gebeurd.

het verhaal klopt.. de tijd niet.

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zie het probleem ook niet met dit genoemd voorbeeld, sorrie.
    het heeft gewoon veel indruk gemaakt, lief toch?
    mijn zoon begint altijd al 100 meter voor de tunnel te wippen in de buggie en een geluid te maken ten teken dat iets zwaar is, dat doe ik altijd gekscherend als we in de tunnel weer berg op gaan. blijkbaar vind hij die tunnel helemaal het einde. ik vind het wel schattig eigenlijk.

slaan/schoppen/bijten is ook peuterpuberteit gedrag, maar moet wel afgeleerd worden natuurlijk en niet de godganse dag duren. als het je niet lukt om dat te doorbreken is het wel wat zorgelijk en kun je inderdaad zoals je al gedaan hebt advies inroepen.

maar om op het eerste voorval terug te komen een klein kindje denkt en voelt en beleefd de dingen heel anders dan wij hé. ik denk niet direct dat hij daarin afwijkend is van andere kindjes.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Sorry, maar ik zie geen raar gedrag voor een peuter.

Isabella zegt nu nog na 1 jaar : weet je nog dat we naar Zweden reden?

Of, weet je nog toen ik twee was dat we naar de kermis waren?

Ha ha, en dat best vaak.

Verder dat andere gedrag is echt peuter gedrag. en dan wordt het gewoon echt opvoeden.

Maar goed, ik ken je kindje natuurlijk niet maar zoals je het nu opschrijft ( daar ga ik dus nu vanuit) denk ik dat er helemaal niks mis is met je kind.

13. luckey

luckey VIP lid

Feb 16, 2010
    5,129
    0
    0
    Het is moeilijk oordelen of het gedrag normaal is of niet, als je niet het hele plaatje kent.
    je schrijft dat bepaald gedrag bij bepaalde gebeurtenissen plaats vinden.... heb je geen concreet voorbeeld.

het circus vind ik geen zorgwekkend voorbeeld, het heeft gewoon veel indruk gemaakt...

hopelijk kunnen ze je bij het cb goede tips/adviezen geven.
    succes

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik reageer nu alleen op de openingspost, en ik vind dat erg normaal.
    Hier ook een zoon die élke keer verteld dat het circus weer weg is. en dat de boot van de Sint dáár aan komt.

Het is hier trouwens altijd 'vanmorgen' . Of dit nu volgende week, vorige week of over een half jaar is.

15. angel81

angel81 Bekend lid

Apr 10, 2007
    920
    0
    0
    Het lijkt mij ook best normaal gedrag. Mijn dochter onthoudt ook de meest bijzondere dingen, dingen die ik al vaak vergeten ben! Wat er wel niet allemaal opgeslagen wordt in die kleine hoofdjes! En soms als ze heel boos is en ze weet van gekkigheid niet meer hoe meer hoe ze zich moet uiten dan krabt ze haarzelf. Ik zie daar echt geen raar gedrag in, het is een soort op haarzelf gerichte driftbui-achtig iets. De ene gooit zichzelf op de grond, de andere gooit met dingen en de andere uit zich weer anders... Maar zorgen kan je altijd met het CB bespreken, het is erg knap dat je je gevoel volgt en het bespreekbaar maakt!

16. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste heeft het nog steeds over het zandkasteel theater van vorig jaar als we daar langs rijden......heeft wel indruk achter gelaten

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@stef: zo weet onze dochter ngo heel goed dat ze in oostenrijk met oma ging zwemmen.
    Toen was ze koud anderhalf jaar oud :)

(en doodsbang voor water.. maar toch heeft ze er blijkbaar hele leuke herinneringen aan)

18. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

twijfel alleen over je tekst dat hij niet reageert op "straf" ik noem het corrigeren.
    Hoe pak je dit aan bij hem als ik t vragen mag?

19. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Bedankt voor alle reacties!
    Inmiddels is er een ortho-pedagoog geweest om alles eens te observeren.
    Zoals ik al schreef vond ik het heel moeilijk om onder woorden te brengen wat het nu precies is, wat hij net even anders heeft, maar zij kon mij daar goed bij helpen.
    We zijn er nog niet helemaal uit wat het precies is, maar ze wil toch dat er iets meer naar hem gekeken word omdat straffen/ corrigeren nauwelijk indruk maakt.
    Op die manier wil ze er achter komen hoe ik hem het beste kan benaderen.
    Het was erg lastig om die stap te zetten (het hulp vragen) en dan nog iemand die regelmatig bij je thuis komt kijken. Pfff..
    Maar het is voor een goed doel geweest en tot nu toe voelt het ook goed.
    Tijdens de eerste evaluatie zei ze: hij vertoont wel gedrag dat niet normaal is.
    Nou, dat komt dan wel even binnen! Maar ik moet wel zeggen dat ze het echt super goed doet. Als ik het zo schrijf denk je misschien: dat kan ze toch niet zeggen! Maar in de context van ons gesprek klopte het wel. Maar toch balen!
    Maar het is echt niks ernstigs, alleen iets om aan te pakken, zodat het niet gaat ontsporen.

Ennu, straffen is idd een raar woord, zeker omdat we dat hier nauwelijks doen. We zetten hem voor maar 1 reden in de hoek: als hij zijn zusje een klap heeft gegeven of geduwd. Voor de rest is het vooral aanspreken op zijn gedrag en sinds kort: spullen weg leggen. Als iets doet wat niet mag: 1x waarschuwen daarna het speelgoed weg leggen en bij goed gedrag weer terug geven.

20. Lindsey1981

Lindsey1981 Actief lid

Jul 31, 2007
    102
    0
    0
    Nijmegen
    Zo zie je maar weer dat je zelf heel goed aan kunt voelen of er iets niet "klopt" aan je kind! Voor een ander kan het heel normaal klinken, maar als je zelf voelt dat het niet goed zit.....goed dat je hulp hebt ingeschakeld! Hoop dat het snel duidelijk is wat er nou precies is, en succes met alles!

Share This Page