Zwangerschapscursus of niet? En hoe voorbereiden op bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Linnies2013, 15 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnies2013

Linnies2013 Actief lid

18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    Ik roep al vanaf dat ik weet dat ik zwanger ben dat ik geen zwangerschapscursus wil doen omdat ik het (waarschijnlijk onterechte!) beeld heb met teveel "getut" te maken te krijgen. Ik stel me een klasje "kippenhok" :) voor en dat de een nog vreselijkere kwaaltjes en verhalen heeft over bevallen dan de ander. En dat is helemaal niks voor mij. Hoe hebben jullie de cursus ervaren?

Mocht ik toch bij mijn besluit blijven om geen cursus te doen dan wil ik me wel graag goed voorbereiden op de bevalling. Hebben jullie tips? Bijvoorbeeld boeken die jullie hebben gelezen? Oefeningen die jullie hebben gedaan? Of is het dan toch echt het beste om naar de cursus te gaan"?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

2. lisettevers

lisettevers Actief lid

26 mrt 2013
    409
    2
    18
    breda
    Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad op de cursus "samen bevallen". Geen zweverig gedoe, geen gelach heel de avond, niet alleen maar over kwaaltjes.. Maar gewoon het eerste uur theorie.. Wat je kan verwachten van een bevalling. Wat voor fases weeen je hebt, hoe je deze het beste op kan vangen, baarhoudingen, complicaties bij de bevalling, de kraamtijd. Wat te verwachten van de kraamhulp, wat je partner kan doen tijdens de weeen/bevalling.

Het 2e uur ga je de theorie in praktijk brengen. Hoe je de weeen op kan vangen, welke houdingen, en hoe je uiteindelijk kan gaan persen (en op welke houdingen)
    Je krijgt een idee van wat je nu echt ZELF wil tijdens de bevalling. en daarop kan je dan een mooi bevalplan schrijven, gewoon omdat je zo veel informatie hebt gekregen tijdens de cursus.
    Ik voel me hierdoor echt goed voorbereid, en mijn partner heeft een hoop handvatten meegekregen om mij te kunnen helpen. Dus zij zijn ook niet helemaal onthand.

je krijgt ook een boekje mee waarin je alle informatie kunt terug lezen.
    Ja, ik ben blij dat ik gegaan ben.

maar de keuze blijft natuurlijk bij jezelf.
    Daarnaast vond ik het leuk dat je met 4 of 5 andere stellen zitten die allemaal bij je in de buurt wonen. Onze groep was erg gezellig en heb er zeker goede contacten aan over gehouden!

Succes met je keuze!

3. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Wij hebben bij de oudste ook de cursus samen bevallen gedaan. Omdat dit elke keer samen met je partner is, is het naar mijn idee wat nuchterder. Het was voor ons leerzaam en ook mijn man groeide zo wat meer naar de bevalling toe.

Ik heb veel aan de ademhalingstechnieken gehad, ook bij mn 2e bevalling en hoop er nu ook weer veel aan te hebben. Wij kregen een snelhechter mee met wat we geleerd hadden op de cursus, dus die kan ik nu nog even doornemen om alles op te frissen!

4. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Ik heb ook een zwangerschapscursus gedaaan en heb er tijdens het puffen veel aan gehad!
    En daarbij een aantal leuke vriendschappen er aan over gehouden.
    Ik zat in een hele leuke groep en het klikte met iedereen.
    Binnenkort (cursus is gisteren afgelopen) gaan we met z'n allen een workshop babymassage doen.. gewoon voor de gezelligheid

5. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik denk dat het enorm afhankelijk is van het soort cursus, en dan met name in de zin van, waar heb je behoefte aan? Sommige aanstaande moeders gaan echt naar yoga om te kletsen, andere puur om te ontspannen bijvoorbeeld.
    Ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap gewone yoga gedaan, om soepel te blijven en mijn grenzen op te zoeken, ondanks mijn zwangerschap. Dat heeft me enorm goed gedaan.
    Ik geef nu zelf zwangerschapsyoga en vind naast het leren ontspannen ook de informatieve functie heel belangrijk, er valt zooooo veel interessants te vertellen, over bijv. bevalhoudingen, badbevallingen, de bekkenbodem, kraamtijd, rol van vaders, zwangerschap en mindfullness, etc.

Ik heb zelf ervaren dat het absoluut een verschil kan maken of je je goed voorbereid op je bevalling, denken 'ik laat het maar over me heenkomen' etc. is echt zonde (hoewel dat ook goed kan gaan).
    Veel lezen of een goede cursus volgen is wel handig!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had tijdens de zwangerschap van onze zoon last van mijn rug. In het verleden heb ik goede ervaringen gehad met mensendieck, dus daar ben ik toen ook naar toe gegaan. Naast oefeningen en houdingen om de rugpijn te voorkomen / verminderen, hebben we ook wat oefeningen gedaan ter voorbereiding op de bevalling. Dat was gewoon 1 op 1. Ik vond dat wel prettig.

7. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Ik ben ook helemaal geen zwangerschapsgym type, maar ga er toch heen omdat ik dat in ieder geval mn best heb gedaan om er zoveel mogelijk op voorbereid te zijn.

En tis best oke. Beetje oefeningen doen, beetje kletsen en veel nuttige info over de bevalling. :)

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik dacht er ook even aan, maar sinds Adam en Eva zijn er 120 miljard mensen geboren.
    Dus ik maak me nergens meer zorgen over. Je lichaam weet wat het moet doen.

9. Username

Username Niet meer actief

Ik ben tóch een cursus gaan doen terwijl ik er hetzelfde in stond als jij. Achteraf kan ik alleen maar zeggen dat ik er niets gehoord heb wat ik nog niet wist (veel gelezen). Het was wel gezellig, maar vooral veel geklets over alle kwaaltjes enzo. Ik werd er niet vrolijk van en had vaak ook geen zin om te gaan. Ik ging toch maar, want anders is het weggegooid geld ;)
    My two cents: ik zou het je niet aanraden. Tenzij je lekker wilt kletsen over kwaaltjes en behoefte hebt aan babypraat.

10. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde gehad. Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en ik heb daar niets gehoord of geleerd wat andere moeders mij vertelde als het over bevallen ging.
    Ik vond de informatieavond die in het ziekenhuis gegeven werd wel nuttig.
    Maar deze zwangerschap ga ik geen cursus doen.

11. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Voorbereiding op je bevalling heeft toch wel veel toegevoegde waarde, maar het is natuurlijk wel fijn als dat dan een voorbereiding is die op jou aansluit. Er zijn veel verschillende soorten zwangerschapsgroepen, en die kunnen ook erg verschillend zijn qua aanbod en sfeer. Dus dat is vaak ook gewoon afwachten als je een cursus hebt uitgekozen.
    Zelf ben ik me aan het richten op het geven van individuele begeleiding (naast groeps/themabijeenkomsten) voor de mensen die niet iets in groepverband willen doen. Vooral wat theoretische kennis over het normale verloop van een bevalling, verschillende soorten weeen en de verschillende fases tijdens een bevalling, is toch wel fijn om mee te nemen. Zo weet je tijdens de bevalling beter wat er nou wel of niet bijhoort en dat vergroot het gevoel van vertrouwen, waardoor je ook beter kunt ontspannen, wat weer een gunstiger effect heeft op het verloop van je bevalling. Dus daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

12. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier wel een zwangerschapscursus gedaan en ben er nog steeds heel erg blij mee.
    Geen kippenhok hoor! kwaaltjes uitwisselen kon alleen voor en na de les zeg maar:p
    We hadden echt een geweldige vrouw die de cursus leide die was gewoon heel duidelijk nam geen blad voor de mond en maakte het allemaal niet romantischer dan het is.
    Inderdaad voor doen hoe je het beste weeen kan opvangen, ontspanningsoefeningen maar ook nuttige informatie over de eerste tijd met een baby en hoe je jezelf voelt.

Hierdoor stond ik zelf ook echt met mn beide benen op de grond en ben erg nuchter de bevalling in gegaan.
    Helaas was mn bevalling niet zo geweldig maar ik denk dat het nog erger was geweest als ik totaal onvoorbereid was geweest.

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Bij de eerste heb ik zwangerschapsyoga gedaan. Ik vond het heel erg fijn. Niet zozeer de informatie die je krijgt (ook wel een deel theorie over bevallen ed), maar vooral de ontspanningsoefeningen. Ik keek er elke week weer naar uit om een uurtje helemaal tot rust te komen.

En tijdens de bevalling ook veel gehad aan die oefeningen. En ook naderhand heb ik momneten gekend dat de ontspanningsoefeningen goed van pas kwamen.

Tijdens deze zwangerschap heb ik de cursus hypnobirthing gevolgd. Deze geeft heel veel informatie over bevallen en vooral hoe het op een meer ontspannen en natuurlijke wijze kan dan vaak gebeurd. De term klinkt heel zweverig, maar de cursus was verre van dat (vooral ook omdat de docente zelf niks van het zweverige moest hebben). Ik voel me nu optimaal voorbereid op de bevalling.

14. Linnies2013

Linnies2013 Actief lid

18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    Thanks allemaal voor jullie reacties, ik ga gewoon voor de boeken (duik in je weeën en bevallen en opstaan heb ik gevonden op MP) en inderdaad ook de informatie-avond in het ziekenhuis. Die hebben ze hier ook. Komt het vast helemaal goed :)

15. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik heb bij de eerste ook geen cursus gedaan, maar veel gelezen. Ik deed precies wat ik verwachtte van mezelf. Kreeg alleen op 3/4cm al persweeën en toen heb ik echt wel even hulp nodig gehad om mijn draai te vinden. Maar ik denk dat een cursus me niet had kunnen voorbereiden op 7 uur persweeën wegpuffen. Dit keer heb ik ook geen cursus gedaan. Wel belangrijk dat je straks niet in paniek gaat raken dus ademhalingsoefeningen oefenen is wel handig.

Deel Deze Pagina