Denk dat onze kleine ook de eerste weken in de kinderwagen naast ons bed slaapt of meteen in haar eigen ledikantje. De box die beneden staat gebruiken we ook als 'bedje'.Ze mag daar gewoon is slapen. Je kunt van je box ook een bedje maken met een hemeltje erboven.
Maar als het ledikantje te groot zou zijn dan kan je het ledikantje toch een beetje verkleinen door een molton op te rollen en die om je kindje heen te leggen, voor het "knussere" gevoel van het wiegje zeg maar. Of is dit nou een heel gek idee. Ik ben van plan om de beeb gewoon in het ledikantje te laten slapen, bij ons in de familie kennen we niet anders. Onze slaapkamer is dichtbij en ik vind het belangrijk dat het kindje weet dat er op de slaapkamer geslapen wordt, ach ja, we zien het wel. Sommige dingen lijken van te voren heel logisch maar blijken achteraf juist niet. We zien dus wel, haha
Wij hebben ook geen wiegje, maar de eerste paar nachten zal ze ook in de reiswieg van de kinderwagen bij ons op de kamer slapen. Omdat ik haar graag dichtbij me wil hebben. Daarna is het plan in haar ledikantje. Het mag allebei. Maar een gewoon wiegje en een kinderwagenwiegje maakt voor het kindje zelf niet uit. Dit is een optie wat onze kraamhulp heeft aangeboden. Het mag dus allebei, de vraag is meer: wat wil jij?
Een molton is juist gevaarlijk ivm risico op wiegedood. En je redenatie dat een slaapkamer is om te slapen kan ik me helemaal in vinden als je baby wat ouder is. Bij een net geboren baby is veiligheid en nabijheid belangrijk. Later komt wel dat slaapkamer om te slapen is en box om te spelen. Als je baby net geboren is, voed je iedere 3 uur. Tenminste, bij fv, bij bv soms nog vaker. Met voeden, verschonen en even knuffelen ben je zo'n uur bezig. Soms wat langer. Je baby doet dan een slaapje van max 2 uur maar soms ook maar 3 kwartier. Die dutjes vond ik fijn om mijn baby overdag lekker dichtbij te hebben. En dan is je wagenbak ideaal. Ik had voor 's nachts de wieg naast mn bed. Tot een week of 7. Toen kon ik zelf niet meer lekker slapen en is ze verhuisd naar haar ledikant in haar eigen kamertje. Nu slaapt ze overdag (inmiddels is ze 5 maanden) in haar eigen ledikantje op haar eigen slaapkamer. Ik denk echt dat je straks na je bevalling dit anders doet dan je nu van plan bent. Ach, dat maakt ook niets uit toch? En als het voor jou wel prettiger is om alle slaapjes in haar eigen ledikant te doen, is het ook prima toch? Gewoon je gevoel volgen en niet naar anderen luisteren, lol.
Tja ik vind dit wel een heel leuk onderwerp.. iedereen doet het anders of is het anders van plan.. Ik ben benieuwd hoe wij het straks gaan doen..
vind dat soort adviezen/verplichtingen van de kh altijd zo tegenstrijdig onderling. ik moet 'verplicht' een goed matrasje van minimaal 8 cm dik hebben en dan zou het kindje in de kinderwagen moeten slapen? nou, daar ligt toch echt lang zo'n goed matrasje niet in als in ons ledikantje. begrijp me niet verkeerd, het is een goed matrasje, maar die in het ledikantje is toch echt beter. wij hebben wel een wiegje waar de kleine eerst ingaat, dit is een familiewieg. als we deze niet hadden gehad was de kleine gewoon direct in het ledikantje gegaan.
haha inderdaad een leuk onderwerp... en een onderwerp waarbij iedereen een andere mening heeft. Ik heb er ook voor gekozen om mijn dochter niet in de wandelwagen te laten slapen. De eerste 6 weken heeft ze in een wieg bij ons op de kamer geslapen en daarna lekker in haar eigen ledikant, op haar eigen slaapkamer. Overdag slaapt ze dus ook lekker in haar eigen bed. Ik vond het zelf wel fijn om haar de eerste 6 weken in een wiegje te hebben. Is toch inderdaad wat knusser. (en het ledikantje paste niet bij ons in de slaapkamer...) Succes met je beslissing Miep en Miep
Als alles volgens plan gaat, komt onze beeb het eerste halfjaar bij ons op de kamer te liggen. in eerste instantie in een geleend wiegje naast het bed en later aan de andere kant van een vals wandje. Onze slaapkamer is ruim 6x6 dus dat moet lukken. Als het kinje uit de wieg is gegroeid, gaat het in het ledikantje. Ik zit dan beneden wel met een probleem. De babykamer is beneden dus daar staat de eerste tijd het ledinkantje nog, maar als dat naar onze kamer verhuist, denk ik dat ik het kindje daar overdag ook neerleg. Anders kan ik ook altijd nog een logeerbedje kopen, dat heb ik toch nodig. Ik koop trouwens een Stokke wagen en daarvan zijn de matrasjes absoluut goed genoeg om het te gebruiken als wiegje, maar ik vind het niet zo'n knus gezicht als een wiegje...
mijn jongens hebben beiden vanaf dag 1 gewoon in hun eigen ledikntje op hun eigen kamertje geslapen. nu bij de derde wil ik dat eigenlijk ook doen maar als de bv deze keer wel lukt wleg ik het gewoon s'nachts bij mij op de kamer in de wagen. en verder gewoon in het eigen bedje
Het liefst leg ik de kleine gelijk in haar eigen ledikantje. Wij schaffen geen wiegje aan. Simpelweg omdat het zonde van het geld vind. Als het nodig is dat de kleine meid bij ons op de kamer moet, ga ik wel de kinderwagen gebruiken. Woon gelijkvloers dus kan hem zo de slaapkamer in rijden. Vind het niet echt gek. Maar als het niet nodig is doe ik het niet.
Naomi is gelijk vanaf het begin in haar ledikantje liggen slapen.. De KH. zei, dat sommigen het aanraden om in de reiswieg van de wandelwagen naast bed te hebben staan, zodat je 'instinct' je baby leert kennen, en eerder weet wat hij/ zij nodig heeft.. Echter Eigen bedje + babyfoon is ook een goede oplossing, en voor de kleine alleen maar beter dat ze gelijk aan hun 'plekje' wennen.
* Proest * precies! Voordat Isabella geboren was, waren wij ook van plan om haar in haar eigen kamertje te laten slapen. Ze slaapt inmiddels al 10 maanden bij ons op de kamer. 8) Het kwam wel eens voor ( de eerste 2 weken ) dat ze overdag in de kinderwagenbak sliep . Ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Het maakt een jonge baby niet uit waar het slaapt en het heeft het besef nog niet om zich te realiseren dat het een eigen kamertje heeft.
Tijn heeft de eerste 2 weken in de wandelwagenbak naast ons geslapen! Heerlijk knus bij ons! Daarna is hij in zijn eigenbedje gaan slapen. Ik wilde Tijn niet te lang bij ons in de slaapkamer laten slapen, dus vond het zonde om een wiegje aan te schaffen. Ik vond de wandelwagenbak een prima oplossing! 1 nadeel vond ik wel: alsik wilde wandelen moest ik steeds die bak en wagen naar beneden schouwen! maar dat was maar voor een weekje, want de eerste week gingen we toch nog niet naar buiten!
Ten eerste, verplichten kunnen ze niets! Ik heb Sanne nog nooit in de wagenbak te slapen gelegt in huis. Vanaf het eerste moment is ze in d'r ledikant gegaan, ook ondanks mijn BV. Zo ver is het kamertje niet en je moet er toch uit! Ik ben wat dat betreft mischien een extreme miep maar ik vind dat een kind in het eigen bed hoort te slapen op de eigen kamer. Een kinderwagenbak of een box is geen permanente slaapplek! Is overgens ook helemaal niet comfortabel, zo dik zijn die matrasjes of kleden niet! Sanne slaapt heel af en toe in de wagenbak als we gaan wandelen, maar dan wordt hij gebuikt waar die voor bedoelt is. En de box is een plek om te spelen, ook is het er niet rustig, het staat toch in de woonkamer, tocht, geluiden, geur en licht is iets waar vooral een heel kleintje extra op reageerd en zijn in de box eigenlijk altijd wel aanwezig. Overgens moet ik er ook echt niet aan denken Sanne bij mij op de kamer, ik weet dat Sanne een herrie maker is in bed en tijdens het slapen, als ze op mijn kamer zou liggen doe ik helemaal geen oog meer dicht doen! Je moet doen waar je je goed bij voelt haar bovenstaande is mijn mening, wil je wel iets wat knusser is dan zou ik persoonlijk voor een wieg gaan en hij/zij niet in de kinderwagenbak leggen! Ook het wiegje zou ik niet beneden in de kamer zitten dan hou je het probleem met overprikkeling door licht, geluid, geur en mogelijk ziekte door tocht. Lekker op het kamertje laten slapen, heb je ook nog een goede reden dat als ze/hij slaapt je niet in de verleiding komt om hij/zij wakker te maken voor de kraamvisite omdat ze het zo graag willen zien!(geloof me het gebeurt!) Bij mij mochten ze om het hoekje van de kamer gluren als Sanne sliep, en als ze d'r wakker wouden zien hadden ze nu pech en kwamen ze nog maar eens terug!
bedankt allemaal voor de antwoorden.. Enne het zal straks vast allemaal goed komen.. Wiegje komt er in ieder geval niet..
Hoi, Van mijn nichtje hebben wij een wiegje geleend en ik moet zeggen, ik vind het heerlijk! Eerst hoefde het voor ons niet zo nodig, we hebben een mooie babykamer gemaakt, dus waarom bij ons in de slaapkamer? Maar ja, nu hij er is en zo lekker naast ons bed staat... En voor het voeden is het ook handig, je hoeft er bijna je bed niet voor uit en ook het laten weten dat je er bent, dat gaat ook wat makkelijker. Een kraamhulp verplicht je niets, ze zegt misschien alleen dat het handig is ofzo, maar het is je eigen keuze. groetjes Mel
Hoi, Ik zie het ook wel vaker dat ze de eerste weken nog in de wagenbak slapen bij de ouders op de kamer. Zelf hebben we alleen een ledikant, en is het afwachten hoe het allemaal qua voeding enz. Maar anders zit ook te denken aan de wagenbak. Maar hoe zit het dan met de kans op wiegendood? Ivm geen tralies (zoals bij ledikant) geen dik matras? Of maakt dat niet uit? Misty
Ik word juist vaker wakker als ze niet bij ons op de kamer slaapt. Ze slaapt nu al 3 dagen op haar eigen kamertje ( het hoesje van het wiegje moest uigewassen worden ) . ik vind het " vreselijk " Vandaag lag ik vroeg op bed en toen Joe de slaapkamer binnenkwam was het eerste dat ik vroeg " Waar is Isabella, je hebt haar toch niet in haar kamer gelegd , of wel ? " Voor ze geboren was vond ik ook dat een baby in zijn eigen kamertje hoort te slapen , maar toen vond Joe het beter als ze de eerste tijd bij ons op de kamer slaapt. Hij vond het 10 keer niks dat ik haar in haar eigen kamertje wou leggen , want stel dat ze `s nachts wakker werd en ik haar niet zou horen? Hij vind dat een jonge baby bij zijn ouders op de kamer hoort te slapen. Ik heb ook altijd gedacht dat ik zou wakker worden worden van elk geluidje , maar ik slaap juist goed als ze bij ons op de kamer ligt .
mijn zoon heeft de eerste 2 nachten ook in de reiswieg gelegen ivm met het aanleggen,maar ik kon ook alles van hem horen dus sliep ik niet meer en toen hebben we hem in het ledikantje gelegd.deze tip kreeg ik van de kraamhulp
Grappig om alle reacties te lezen! Tijdens de zwangerschap dacht ik ook: het ledikantje is om in te slapen en een box en en wandelwagen niet. Maar toen ik eenmaal bevallen was, heeft ons kindje toch de eerste dagen in de wandelwagen naast ons bed geslapen! (Ook op advies van de kh trouwens.) Na een paar dagen zijn we hem steeds vaker in zijn ledikantje gaan leggen. Nu slaapt hij al een ruim drie weken in zijn eigen ledikant.