De titel zegt het zelf al; voeren jullie je kindjes van rond de anderhalf nog of eten ze al zelf? Ik zit nu zelf 'in between'. Ze wil niet meer gevoerd worden, maar met fingerfood eet ze maar erg weinig, heeft gauw genoeg van het zelf doen en gaat dan zitten klieren. Een lepel vindt ze al helemaal teveel gedoe en een prakje hoef je haar niet voor te zetten want dat duwt ze weg. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar hoe jullie kids het doen Ben erg benieuwd!
onze dochter eet in principe al een tijdje zelf. Ze kan ook best goed met vork en lepel eten, maar heeft hier niet altijd zin in. Dus dan vervalt ze weer in het eten met haar handjes. Ook goed. En als ze dagen heeft dat haar bestek érg leuk is om mee te spelen, dan scheppen wij tussendoor af en toe even een hap naar binnen. De ene keer vind ze dat wel gemakkelijk en wordt er wat meer door ons geschept, de andere keer wordt het geweigerd. Het maakt mij allemaal niet zo veel uit, als ze maar wat eet
TS: bedoel je warm avond eten of brood? Mijn zoontje is nog geen 16 maandne hoor, maar ik vroeg me wel af wanneer dat hij dat zou "moeten" tussen dikke aanhalingstekens. Hij eet zn brood en zn fruit in stukjes met zn handen. Ook rpik ik het wel aan een vork en dat eet hij het zelf op, (maar met zn handen gaat sneller ). Avondeten krijgt hij maar weinig van binnen als hij megt zn handen eet in stukken. Geprakt (potje) gaat veel beter. Geprakt en ook yoghurt met een lepel gata ook redelijk zelf als ik hem stuur richting prak op zn lepel dan doet ie het zelf richting mond. Maar gevoerd worden vindt hij ook vaak nog makkelijk (en mamma ook...)
Kyra eet al vanaf dat we met bijvoeding begonnen zelf met haar handjes (rapley). Nu doet ze dat nog steeds, maar we leggen er nu wel vaak bestek bij. Met een lepel eten gaat vrij aardig. De vork is vooral leuk om het eten mee te pletten en het mes geven we nog niet.
Mijn dochtertje is nu 17 maanden en eet al een aantal maanden haar eten met een vork. Brood eet ze zelf met haar handjes, daar hoeven we eigenlijk niet eens bij te zitten. Avondeten, en dan vooral aardappels, vlees en groente snij ik in stukjes en dan eet ze het keurig met haar vorkje op. Wij zijn hier eigenlijk al heel vroeg mee begonnen, in het begin was het echt een slagveld rondom de tafel. Vla en appelmoes met een lepel beland nog wel in haar schoot
Mirre eet al vanaf 6 maanden al haar eten zelf - met haar handjes. Nu al een paar maanden ook met een vork. En soms krijgt ze een toetje en dat lepelt ze heel netjes naar binnen (knoeit maar heel af en toe). Toen ze ongeveer 1 jaar was, waren de prakjes even favoriet: aardappel, wortel, bloemkool met beetje boter en kaas. Dit at ze al heel snel zelf met een lepel. Maar is natuurlijk ook makkelijk: blijft lekker kleven Soms helpen we haar wel, als ze heel moe is of als ze moeilijk eten heeft: doperwten bijvoorbeeld. Ze kan dan heel geduldig doperwt voor doperwt op haar vorkje proberen te spiezen, maar is erg blij als we haar af en toe een flinke lepel geven
Mijn dochter van ruim 16 maanden eet zelf haar eten met een lepeltje. Soms nog even graaien met haar handjes, vooral als ze genoeg heeft gegeten. Dan gaat ze klieren, maar over het algemeen dus met lepel!
Charlotte is 15 maanden en eet bijna alles zelf met een vork. Alleen het toetje geef ik haar met een lepel (yoghurt, kwark, vla oid). Ze oefent nu met een lepel leren eten maar het geeft nog erg geknoei en daar heb ik niet elke dag zin in
hier een dreumes die zelf eet, met handjes, vork of lepel. Erwtjes bijvoorbeeld vind ze geweldig om met haar handjes te pakken (valt ook niet mee met vork of lepel, stamppotten met lepel en stukjes groenten met een vork. Ze vindt het helemaal super om zelf te eten en ik vind het ook wel relaxt, kunnen we zelf gewoon dooreten. Stukjes vlees worden ook gewoon opgeprikt. Het toetje laat ze zich eerst voeren en op een gegeven moment schud ze nee en dat betekend dat ze zelf wil eten. Het gaat echt wel goed eigenlijk, alleen draait ze haar lepeltje in haar mond dan helemaal, doen meer kindjes dat??? Dus onderste boven zeg maar.
Ik doe het precies andersom.. ik voer hem het avondeten, en het toetje doet hij zelf..haha! Ik geef hem dan van die kwark die lekker aan de lepel blijft kleven. Kan hij goed oefenen. Ik schep het erop, en geef de lepel dan aan hem. Maar ik mag hier nog niet reageren, want hij is nog geen 16 maanden
Luca eet sinds 12 mnd zijn brood met een vork eerst prikte ik de stukjes erop en nu doet hij dat zelf. Avond eten kan hij ook met een vork, maar soms zijn handen gewoon even leuker. Het toetje eet hij ook zelf met een lepel, of soms drinkt hij even lekker uit zijn bakje.
Hier een mengsel van alles. Ik voer hem, hij eet met zijn handen, ik prik eten op zijn vork en hij eet het dan zelf op of hij lepelt/prikt zelf. Alleen dat laatste gaat nog niet zo heel soepel. Zijn yoghurt doen we meestal samen (ik een lepel en hij een lepel) omdat hij er wel wat yoghurt op krijgt en ook goed in zijn mond, het gaat alleen tergend langzaam. Bovendien krijgt ie het laatste beetje er niet uit. Prikken met een vork gaat in ons geval met een groot deel van het eten niet en als het wel kan, dan lukt dat ook nog lang niet altijd.
Overigens heeft mijn zoontje ook de neiging om met zijn eten te gaan spelen als ie het zelf doet Waardoor ik toch snel geneigd ben de eerste paar happen te voeren en hem daarna pas zelf te laten eten.
Zo, veel reacties al! En duurt het bij jullie dan ook heel erg lang voordat jullie kindje klaar is met eten? P.s. tussendoor voeren mag ik niet eens, dan wordt ze boos. Maar zelf eten duurt een eeuwigheid, verliest snel de interesse dus tussendoor veel gefreubel....
Haha ! Volgens mij heb je het over mijn dochter Ze wil ook alles zelf doen en als ik haar wil voeren, dan begint ze me toch een keel op te zetten... Dus ze mag nu zelf een lepeltje vasthouden en zelf scheppen en happen. Daartussendoor geef ik haar dan ook hapjes (anders duurt het helemaal een eeuwigheid). Dat vindt ze acceptabel. Maarja, met zo'n lepeltje kun je ook leuk in je eten petsen... Dan vliegen de klodders tomatensaus je dus om de oren. Als ik echter het lepeltje afpak... dan is het weer krijsen... Maaltijd duurt dan toch wel een half uurtje. Danoontjes mag ze wel zelf doen, dat gaat goed (omdat ze het lekker vindt en dus minder knoeit ). Maar goed... zit hier ook "illegaal", want ze is nog geen 16 maanden natuurlijk...
Eten duurt hier ongeveer 50 minuten Tja, is meer voor het beeld hoor, de leeftijdsgrens. Want ik heb zelf eten lang weten te rekken, aangezien het altijd zo'n eeuwigheid duurde en er niks inging. Ik heb nu dus denk ik de problemen die normaal met 14 maand komen. Vroeg me af wie die problemen nog meer had met anderhalf jaar. Zij is nu 19 maanden.
Hier ook zo. Het enige wat wij haar hebben gevoerd is vloeibaar eten (spinazie of yoghurt), maar ook dit kan ze nu wel aardig met een lepel zelf eten.