Is dit nou nachtblindheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door iMama, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik loop al best wel een tijdje met wat raars rond aan m'n ogen.
    Als het donker is in huis en ik naar bed ga of s nachts wakker word dan heb ik een blinde/wazige vlek. Het wisselt nog al eens welk oog het is. Gelukkig is het nooit bij twee ogen gelijk. Als ik m'n ene oog dicht heb zie ik hetzelfde stuk van de slaapkamer een stuk minder scherp dan als ik m'n goede oog open heb en m'n slechte dicht.

Met autorijden in t donker heb ik er volgens mij geen last van. Of ik merk t niet. Maar autorijden doe ik ook bij voorkeur met twee ogen open ;)

Zijn er mensen bekend met dit fenomeen en zoja moet ik daarvoor nog naar een opticien oid? Kan t bijv zijn dat je dan overdag ongemerkt mogelijk ook minder ziet?

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nee dat klinkt niet als nachtblindheid. Ik ben nachtblind en ik moet lang wennen aan het donker, als er dan bijv een auto tegemoet komt verkleint mijn pupil door de koplampen, en worden dan niet heel snel weer groot zeg maar. Daardoor zie ik niks.

3. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Heb je lenzen toevallig? Ik zie zo'n vlek als er eiwitaanslag op mijn lens zit.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    das geen nachtblind voor zover ik weet. ik heb juist weer t probleem dat ik te goed zie in het donker zeg maar. ik kan veel meer int donker zien dan gemiddeld ander mens om mij heen. was vroeger dan ook altijd de lul met Dropping met schoolkamp want we mochten geen zaklampen mee en ik was enige die wat zag. kolere wat waren die weilanden donker haha.

heb geen rijbewijs maar als ik die zou hebben dan kan ik dus niet int donker rijden want ben half blind als ik tegenligger heb met die fijne koplampen, en duurt even voor mn ogen weer hersteld zijn en ik weer wat zie :p

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bij mij helpt die gele nachtbril best goed! En alle lampjes in mn dashboard op zn zachtst scheelt ook heel veel.

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik ben nachtblind, en ik zie gewoon niks in het donker... loop met de handen vooruit om te voelen waar ik loop. Ik ben dan ook niet vaak buiten in het donker omdat ik dan vaak struikel of de tuinen in loop ;) Ik moet lang wennen aan het donker voordat ik wat zie. dit klinkt niet als nachtblindheid...

7. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Nee klink idd niet als nachtblindheid. Klinkt wel bekend, een vriendin van mij heeft er ook last van gehad. Heb je veel misschien mascara/eyeliner/oogpotlood op? Bij mijn vriendin was dat het oorzaak, ze haalde het er nooit helemaal goed vanaf, de restjes vooroorzaakte het wazige/vlekjes voor haar ogen.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Vind het ook niet als nachtblindheid klinken. Ikzelf ben nachtblind en vind auto rijden in het donker echt verschrikkelijk. De snelweg vermijd ik het liefst, vind dat helemaal een groot drama.

9. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Nachtbril? Nooit van gehoord :)

Ik zie ook echt geen moer in het donker.... Lampje aan mijn sleutelbos, anders kan ik het sleutelgat dus echt niet vinden in het donker :)

Het helpt jou dus echt? Waar heb je hem vandaan, via google zie ik het zo snel niet.... Charmante bril trouwens :D

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik ben nachtblind. Als ik autorij in het donker zie ik de wegmarkering bijvoorbeeld al niet. In de rij van de vliegende hollander loop ik met mijn handen vooruit. Dat is nachtblindheid. Dat van jou komt me niet bekend voor.

11. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hé, volgens mij heb ik dat ook. Nooit zo over nagedacht, maar ik heb hele goede ogen, ook in het donker. Als ik in het donker rij denk ik altijd dat tegenliggers groot licht aan hebben, terwijl dat niet zo is.

12. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

Dit heb ik ook, kwam vaak thuis met takken/gras in mijn haar/kleren/fiets haha ;)

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja he, en dat is mega irritant :p ik vraag regelmatig aan mn man hoe hij in hemelsnaam kan rijden met die verrekte koplampen maar ik zie die dus veller dan anderen ;)

14. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Nou dat heb ik dus ook, naar word ik er van!
    Gisteravond reed ik ook in het donker naar huis en ik heb geloof ik zelfs een keer onterecht geseind naar iemand :)
    Die felle koplampen zijn zo heftig, ik kan ze niet negeren en ik word er helemaal onzeker van. Dan pak ik het stuur met twee handen vast en concentreer ik me maar op de wegmarkering rechts, tot de auto's voorbij zijn en dan gaat het weer.
    Rijden in het donker terwijl het regent is helemaal een crime! :$

15. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    mijn moeder zweert bij die gele bril!

16. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ik heb geen lenzen.

Ook niet. Ik draag bijna nooit make up. Tenminste, ik heb t al een tijdlang niet meer gebruikt.

Over het algemeen genomen denk ik dat m'n ogen best goed zijn. Ik kan dingen van vrij grote afstand zien. En ik kan ook vrij kleine letters lezen van een afstand.

Maar goed wat t nou precies is?

Deel Deze Pagina