Is dit nou waar??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sjalou, 4 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Idd en buiten dat, als er lang irritatie is van de slokdarm kan er zelfs een slokdarmontsteking ontstaan, dan ben je veel verder van huis. Je wilt toch niet dat je kindje pijn lijdt als dat niet hoeft...........

2. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Zal even ons verhaal uitleggen, wij zijn zelf erachter gekomen dat Thirza reflux had omdat ik dus veel hier lees :)
    Ze huilde/krijste veel en rook ontzettend zuur uit haar mondje, we zijn toen over gestapt op voeding met jbpm op aanraden van het cb en de ka daar.
    Ook hebben we alles schuin gezet en een afspraak bij de ha gemaakt daar een doorverwijzing gekregen naar een ka in het ziekenhuis.
    Daar zei zij dat het maagklepje van hele jonge baby's niet goed sluit en daardoor de reflux optrad en het zuur dus om hoog komt.
    Ik heb toen gevraagd of er niks is wat wij aan medicijnen konden geven toen zei zij, dat het niet goed was omdat de maag niet voor niets zuur is en je dit dan veranderd en er meer bacterieen in de maag kunnen als je medicijnen gebruikt omdat het dan niet meer zo zuur is.
    Ze zei dat we aan de voeding nog meer extra jbpm moesten toevoegen en Thirza na elke voeding minimaal een half uur rechtop moeten houden en op vaste tijden voeden.
    Ze wil dit aankijken en eind maart verder kijken hoe het gaat.
    Dit is ons eerste kindje dus nam aan dat zon arts weet waar ze het over heeft, maar nu ik lees dat met medicijnen het echt wel een wereld van verschil is heb ik zoiets ik wil dat gaan proberen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?Onze ha stuurt nl alleen door naar deze arts??

3. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Sorry hoor vind dit niet echt een leuke opmerking, wij laten haar niet expres pijn lijden maar zijn juist druk op zoek naar oplossingen, en we gaan ervan uit dat een arts weet waar zij mee bezig is.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bijmalle drie gold: na een week of 10 ging het veel makkelijker. Beter in ritme en goed slapen. Maar hier geen reflux of andere zaken.

5. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je zou kunnen proberen om naar de HAP te gaan. Gewoon zeggen dat de situatie onhoudbaar wordt, beetje overdrijven ook misschien.. Misschien heb je geluk en schrijft hij meteen ranetidine voor of iets anders.
    Als dat niet werkt zou ik gewoon terug gaan naar de ka of even bellen en zeggen dat het niet voldoende werkt. Misschien beter in andere volgorde... eerst ka, daarna hap.
    Heb je het idee dat het al veel beter gaat met indikken en rechtop houden alleen?
    Ik had ook al heel snel door dat zoontje verb. reflux had en indikken hielp toen een week, daarna niet meer.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Eerst je laatste zin; in principe stuurt een huisarts je door naar een ka, niet naar één specifieke ka. (Zoals bij ons ziekenhuis lopen er meerdere)
    Mocht het wel zo zijn; dit is een vreemde werkwijze van je ha. Stel dat die ka net vol zit, maar zijn/haar collega wel vrije plekjes heeft.
    EN jij bent altijd vrij voor een second opinion. Jij mag dus zelf kiezen waar je naar toe gaat. (Wij hadden in mijn vorige woonplaats 2 ziekenhuizen op ongeveer zelfde afstand. Standaard ging iedereen naar ziekenhuis 1, maar ik had daar een negatieve ervaring mee dus ging naar nr 2).
    Je kan ook eerst bellen en zeggen dat jij toch liever medicatie wil proberen?

Opzich heeft je ka wel gelijk, maagzuur heeft een reden. Echter voordat de maagklep zijn werk correct doet is je kindje al een stukje ouder. Vaak als ze zitten en lopen wordt het minder, doordat ze minder liggen.
    Tot die tijd brand de maagzuur in de slokdarm. Heb je zelf last gehad van brandend maagzuur tijdens de zwangerschap? Of als je hebt overgegeven, de pijn in je slokdarm? Die pijn heeft je dochter waarschijnlijk vrijwel continu.

En hier was het echt van een ontevreden (krijsende) baby naar een tevreden (lachende) baby, echt een wereld van verschil.

7. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Ik heb net mijn man laten meelezen en we hebben besloten morgen de ka weer te bellen dat het zo niet meer kan.
    Het indikken werkt op en af, gister en vandaag is een ramp.
    Ze ruikt weer zuur en slikt en kwijlt weer veel en natuurlijk heel veel huilen wat logisch is.

8. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goed zo mama! (En papa!)
    Jullie doen wat jullie kunnen en hebben het beste met je kindje voor, wat kan ze nog meer wensen?
    Wilde ik even zeggen ;)
    Het zal nu snel beter gaan!
    Succes morgen!

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Voor sommige kindjes werken de leefregels met evt indikken voldoende. Een kindje wat blijft huilen; die heeft meer nodig.

Wat goed dat je morgen gelijk gaat bellen. Succes en ik hoop echt dat de ka luistert. (En anders weet je nu wat de andere opties zijn ;) )

10. Minerva

Minerva Niet meer actief

:$ onze zoon had de reflux zo erg dat hij al bloed aan het spugen was... slokdarm was dus al geïrriteerd. Uiteindelijk met medicatie na ongeveer 1,5 week (duurde wat langer ivm geïrriteerde slokdarm) een heel ander kind gekregen. Mij maak je niet wijs dat medicatie niet helpt.

Wat betreft de opmerking van je kinderarts (dikgedrukt): wij geven onze zoon Ranitidine, wat ervoor zorgt dat er niets verandert aan het maagzuur (als in: de zuurgraad gaat niet omlaag), maar het is een maagzuurremmer. Er wordt dus wat minder aangemaakt en dat zorgt ervoor dat hij ook minder last krijgt van oprispingen. Dat en het opvolgen van de reflux leefregels hebben ervoor gezorgd dat we een vrolijke Frans in huis hebben :)

Tegenwoordig heeft mijn zoontje er zelfs genoeg aan om ongeveer 5 minuten na de voeding omhoog gehouden te worden en daarna kan hij zelfs al weer spelen in de box! En dat terwijl we ook langzaam aan het afbouwen zijn.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de posts van Averlhach :)

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Er zijn met name 2 dingen die in het verschil maken, de darmkrampjes die meestal na een week of 6 afnemen en na 12 weken helemaal weg zijn en het feit dat met 10 tot 12 weken de meeste baby's eerder gaan slapen in plaats van de hele avond wakker te zijn.
    Dat betekent dat je weer wat tijd voor jezelf en voor elkaar hebt, dat maakt verschil.

12. Konijntje1985

Konijntje1985 Actief lid

28 feb 2013
    201
    0
    16
    NULL
    NULL
    Sorry hier niet. Ik zat ook met spanning af te wachten, wanneer het makkelijker worden ging gebeuren. Kan zeggen dat ik het hele eerste jaar moeilijk vond.

13. IngridE

IngridE Fanatiek lid

31 okt 2011
    1.214
    0
    36
    Brabant
    Ik vond het hele eerste jaar zwaar (en nog), maar de eerste 3 maanden vond ik het allerergst... Hormonen, herstel van ks, nachtvoedingen, gehuil, krampjes, niet zelf warm kunnen eten, hele avonden huilen... Het wordt echt steeds leuker gelukkig.

14. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wou even laten weten hoe het afgelopen is:
    vanochtend heb ik gelijk gebeld naar het ziekenhuis en mijn verhaal uitgelegd dat het ondanks alle maatregelen die we hebben genomen niet beter gaat met Thirza en dat het zo niet langer kan.
    Mijn kindje heeft pijn en ik sta er nu op dat ze er wat voor krijgt, de mevrouw aan de telefoon heeft alles genoteerd en we zouden terug gebeld worden.
    Net werd ik gebeld en thank god Thirza krijgt een soort poeder (naam weet ik zo ef niet) waar de reflux minder van moet worden.
    We gaan zo dus het ophalen bij de apotheek.
    Heel erg bedankt, want sommige reacties hier hebben ons extra gesterkt en zo zijn we er op gewezen dat we er doormiddel van medicijnen een waarschijnlijk vrolijker en belangrijkste pijnloze dochter aan over houden!

15. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vind ik leuk!
    Hou er wel rekening mee dat het even kan duren voor de medicatie goed begint te werken. De oprispingen gaan er ook niet van weg, maar ze zal er weinig tot geen last meer van hebben.

Fijn om te lezen hoe het is afgelopen! En hoop dat het snel beter gaat!

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Goed zo!

Sommige medicatie hebben een paar dagen nodig om in te werken. Zo had onze jongste 5 dagen nodig bij de Nexium, maar toen het eenmaal werkte... Echt super.
    Hopelijk bij jullie ook zo!

Zoals ik in mijn eerste post aangaf; geef je het langer dan 2 weken en je ziet geen verbetering? Dan is of de sterkte/hoeveelheid niet goed voor jouw dochter of deze medicatie doet bij jouw dochter zijn werk niet.
    Mijn jongste kreeg eerst ranitadine en ik bleef maar ophogen, elke keer hielp het maar even. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar Nexium (op eigen verzoek, na ervaring met de oudste) en dat doet het nog steeds goed.

17. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Wat een goede ontwikkelingen! :) Hopelijk gaat het dan nu heel snel beter met je kindje!! Laat je het ons weten?

Om nog even je vraag te beantwoorden. Volgens mij zeggen heel veel moeders in dit topic dat het 3 maanden wonder juist wel bestaat dus echt niet "tussen de oren" zit! Je vraag is denk ik meer van toepassing bij baby's zonder reflux! Ik vond het na 3 maanden wel veel makkelijker worden en volgens mij is dat bij de meeste baby's (zonder medische klachten) ook het geval. Ik hoop dat dat bij jullie nu ook zo is met de medicatie! :D

18. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou..Ik kan zeggen dat wij als ouder makkelijker werden! Maar de krampjes waren wel verdwenen, nooit geen reflux gehad gelukkig :)

Nu zijn we erg in de "Ik doe alles wat ik wil" fase..Heel fijn.

19. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Ja dat zei deze arts al dat het een aantal dagen kon gaan duren.
    Maar het belangrijkste is dat er nu eindelijk iets gebeurt, de afgelopen tijd hebben we alleen maar gedacht, was Thirza maar ouder, zodat de reflux weg is en ze niet altijd maar huilt van de pijn.
    Dus echt genieten was er niet bij, wat erg verdrietig is natuurlijk.

20. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

We beginnen met 2 keer per dag een half zakje en mocht dat nou niet goed genoeg werken dan word het 2 keer per dag een heel zakje.
    Maar hoop zo dat we geluk hebben en ons meiske geen pijn meer heeft!

Deel Deze Pagina