Ik heb van die papieren cake vormpjes maar die zakken altijd zo in. Is er een trucje voor, behalve dat je de papiertjes in een cupcake bakblik moet doen??
de oven tussentijds niet open doen! Als je ze graag wat plat wil en niet te bol kun je het beste de tempratuur van de oven opbouwen dus niet meteen volluit zo voorkom je ook dat ze bovenop open barsten. Maar wanneer zakken ze dan precies in?
oooo ja idd bakblik maar dat is nog niet zo eenvouding om een goede maat bakblik te halen want het past niet overal in. Ik heb zelf ook 2 silicone vormen van dr oetkar {blokker} die werken ook prima en de ijzeren heb ik van xenos.
Ik heb een ijzeren cupcake blik van de Ikea, werkt prima! De cakejes blijven prachtig in vorm Na het bakken leg ik er gelijk een glazen plaat op, dan worden ze mooi plat. Ook weeg ik af hoeveel ik in elk vormpje doe, dan krijg je de mooiste. En ik heb een super recept! Bij mij mislukken ze dus echt nooit!
Hier mijn recept: Ingrediënten: ◦125 gr. boter ◦125 gr. zelfrijzend bakmeel ◦125 gr. witte basterdsuiker ◦2 eieren ◦½ zakje vanillesuiker (1 hele is ook lekker) ◦2 à 3 eetlepels melk Werkwijze: ◦Verwarm de oven voor op 180 á 200ºC ◦Doe alles behalve de melk in je keukenmachine of mixerkom ◦Laat mengen of mixen ◦Voeg tijdens het mengen/mixen de melk toe ◦Zet 12 papieren vormpjes in een standaard muffinpan ◦Verdeel het beslag over de vormpjes ◦Bak de cakejes in 15 á 20 minuten lichtbruin Ik vul de vormpjes altijd voor 2/3. Als ik het weeg is dat volgens mij zo'n 43 gram per vormpje. Na het bakken zet ik er gelijk een vuurvaste glazen plaat op, dan worden ze mooi plat. Dat is erg handig als je ze evt wil bekleden/versieren met marsepein of fondant.