We gaan voor een 'brusje'? Hoop het toch niet!

Discussion in 'De lounge' started by Eki, Sep 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
    N.a.v. Een opmerking uit een ander topic...

Ik verbaas me erover dat er zoveel mensen zijn die het hebben over 'gaan voor een brusje'.
    Ik snap dat het makkelijker typt, maar het betekent heel wat anders dan waar het (in de meeste gevallen) voor gebruikt wordt, tenminste, dat hoop ik dan maar...

Zie deze site (en nog een hoop andere):
    GGNet - bijzonderebroerofzus

Ik dacht, ik vertel het maar even.

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Hier op het forum betekent het broertje/zusje. Niks meer niks minder. Het is gewoon forumtaal. De daadwerkelijke betekenis weegt zwaarder maar kom, laten we het voor hier gewoon luchtig houden

3. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
    Klopt, maar soms mag je ook best over dit soort dingen nadenken en is het best prettig om alle info te hebben, zodat je weet wat het ook kan betekenen.
    Hoeft niks zwaars aan te zijn hoor, doe ermee wat je wilt.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,241
    16,615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het ook geen gehoor moet ik zeggen maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen in de trant van "klussen"voor een baby.
    Echt niet om aan te horen.
    Klussen voor een kind???

5. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    neuh vind ook tis s'x hebben voor een kindje ... En het is zwanger worden van eeni broer of zusje

6. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Dat wist ik echt niet! Maar ik vind het toch al niet klinken x]

7. pregzilla

pregzilla Actief lid

Aug 30, 2013
    117
    0
    0
    where the heart is
    Bij het 'gaan voor' heb ik altijd zo'n idee van... waarheen? naar China? :D

8. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Ik ben een brusje, maar ik stoor me er echt niet aan dat het op het forum gebruikt wordt in een andere context.

En wat was er eerder, de kip of het ei?

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Jij bent een stoere vrouw!

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Ik kende de eigenlijke betekenis van het woord niet. Het woord brusje zal ik zelf niet gebruiken mochten we ooit graag nog een kindje willen. Tenenkrommend, net als klussen en ei ipv eisprong.

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nou ja wist de betekenis ook niet.... Maar zo erg is het allemaal ook weer niet denk ik dan, het woord brusje.

Klussen vindt ik ook een stom woord hahahaha....gebruik ook liever gewoon het woord s.e.x. Maar soms om makkelijk mee te praten komt ook wel eens klussen voorbij...maar ook dan is het weer iets waarvan ik denk...
    Is het niet zo erg ... Het is idd gewoon forumtaal

12. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Ik heb een hekel aan het woord en nu ik weet wat het betekent zal ik het al helemaal nooit gebruiken, ook niet uit gemakzucht. Wat is er mis met ´broertje of zusje?'

13. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Ik ben ook een brusje! Maar ik snap dat het hier makkelijker schrijft door deze term te gebruiken, typt net wat sneller ;)
    Maar aan de andere kant, ik denk idd dat veel mensen niet weten wat de echte betekenis is.

14. knap

knap Niet meer actief

Daar stoor ik mij totaal niet aan.

Laat mensen toch gewoon doen wat ze zelf leuk vinden. Zou wat zijn zeg als we allemaal de zelfde termen voor zouden gebruiken dat word pas saai.
    En bij de belgen word het altijd al klussen genoemd....

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit klopt niet helemaal hoor. Op mijn werk wordt er ook over brusjes gesproken in officiele rapportage als een client broertjes en zusjes heeft.

16. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Mijn dochter is een brusje, haar halfbroer is verstandelijk gehandicapt. Wist niet dat er een term voor was en vind het wel boeiende informatie op die site. Brusjes delfen idd gauw het onderspit en je daarvan bewust zijn is heel belangrijk. In ieder geval, ik stoor me er niet aan als het hier gebruikt word om aan te geven dat je een broertje of zusje wilt en mochten wij ooit voor nog een kindje gaan dan kan ik dus met recht zeggen dat wij voor een brusje gaan

17. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ik gebruik het woord sowieso al niet, vind het zo niet klinken als je voor een kindje gaat.

18. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Mijn jongste dochter is ook een brusje maar ik stoor me er niet aan dat dat woord hier in andere contex gebruikt wordt. Zelf vind ik het in beide gevallen een raar woord dus hier wordt het helemaal niet gebruikt. Op het forum link ik brusje ook echt niet aan een gehandicapt broertje of zusje of een broertje of zusje met een stoornis moet ik zeggen.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat het deze betekenis OOK heeft, betekent niet dat brusje niet ook gewoon betekent 'broertje of zusje'.
    Zo zijn er wel meer woorden met meerdere betekenissen hoor...

Enneh.... wat was er eerder? Ik ken brusje al jaren en jaren als benaming voor broertje of zusje, juist ook in real life... Dus lijkt mij stug dat de betekenis die jij noemt, de oorspronkelijke betekenis is.

20. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik stoor me er niet aan, en denk dat het al te 'ingeburgerd' is om het nu nog van het forum te laten verdwijnen met de betekenis broertje of zusje. Ik zou het zelf trouwens nooit gebruiken, vind het niet mooi staan.

Share This Page