curretage of medicijnen?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Sparkie, 11 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik heb afgelopen vrijdag een echo gehad. Ik zou 8 weken zwanger moeten zijn, echter bleek het vruchtje nog maar 6 weken te zijn, geen hartslag. Dit gaat dus een miskraam worden, omdat we er zeker van zijn dat het niet 6 weken kan zijn. Ook gezien de datum waarop ik voor het eerst positief heb getest. De gyn was er ook erg stellig in.

Ik moet donderdag weer naar de gyn voor een controle echo. Afgelopen vrijdag heeft de gyn mij al de opties laten weten, nl curretage of met medicijnen. Verder uitleg volgt nog.
    Ik weet niet zo goed waarvoor ik moet kiezen alleen. Ik wil liever geen narcose als het niet nodig is. Maar ik wil ook weer niet dat het zo lang gaat duren, wat met medicijnen misschien weer het geval is...
    Pfff... Wat een moeilijke keuze om te maken.
    Graag hoor ik jullie ervaringen met beide.... Misschien maakt het mijn keuze wat gemakkelijker...

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Sparkie,

Wat ontzettend verdrietig voor je!

Met een curettage ga je meestal onder narcose, maar het kan vaak ook onder plaatselijke verdoving. (Dat vind ik zelf goed te doen.) Voordeel is dat het vaak snel kan. Nadeel is dat het een opname is, en dat je man er meestal niet bij mag zijn. Ook is er een risico op ontstekingen, en zelfs op restweefsel. (Dat heb ik zelf een paar keer gehad.)

Het grootste nadeel van een curettage is dat je er verklevingen in de baarmoeder van kan krijgen: het syndroom van Asherman. Nederlandse gynaecologen menen dat dat niet vaak voorkomt, maar ik heb aan den lijve en in mijn omgeving ervaren dat het veel vaker voorkomt dan sommige artsen beweren. Op de Amerikaanse wiki wordt het risico op Asherman na een curettage op 30 procent geschat. Verklevingen gaan nooit vanzelf over en beïnvloeden je vruchtbaarheid nadelig. Vaak volgt er een maandenlang traject van operatie(s) en een spiraaltje. (Ik spreek uit ervaring.)

Misoprostol/cytotec is de andere optie. Het nadeel is dat je niet 100 procent zeker weet of je alles kwijt bent. Het slagingspercentage wordt door mijn gynaecologen op 80 procent geschat. Ook kun je best veel bloed verliezen. Soms zo veel dat je alsnog naar het ziekenhuis moet, maar dat komt gelukkig niet al te veel voor. Je krijgt ook weeën, dus het kan flink pijnlijk zijn. Zorg dat je niet alleen bent als je de pillen inbrengt en ga naar het ziekenhuis bij zeer hevig bloedverlies en als je dreigt flauw te vallen. (Komt dus niet vaak voor, maar je moet het wel weten.) Het voordeel is dat je thuis bent, dat je man erbij is, en dat je het 'zelf doet'. En de kans op verklevingen is dus zo goed als nul met deze methode.

Mocht er toch nog een curettage nodig zijn, dan is de kans op verklevingen na gebruik van misoprostol aanzienlijk kleiner, 6 procent, omdat de baarmoedermond al wat open staat en het vruchtje meestal al los zit.

Heel veel sterkte met je beslissing, en met dit hele proces. Het is emotioneel al zwaar genoeg, deze ellende krijg je er nog eens bij...

Suus

3. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Kijk, da's een duidelijk uitleg. Dank je wel. Helaas voor jou heb je deze kennis dus door eigen ervaring...
    Ik wist echt niet dat er een risico op verklevingen waren bij een curretage... Had idd gelezen dat met medicijnen het ongeveer in 80 procent van de gevallen goed gaat.
    Het lijkt me alleen zo'n raar idee om die medicijnen in te nemen (of in te brengen??). Is dan net alsof je zelf je miskraam opwekt... Is natuurlijk ook zo, maar lijkt me best moeilijk...

Hoe lang duurt het gemiddeld dan met medicijnen voor je uitgevloeid bent? Is dat een week? Twee weken?? Langer??

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, dat is ook best een rotmoment, maar je mag zelf beslissen wanneer je eraan toe bent. Ik vind het zelf altijd heel belangrijk dat ik eerst nóg een keer op echo zie dat het echt niet goed is, ook al weet je nog zo zeker dat het foute boel is. Want je verstand snapt het wel, maar je gevoel vaak nog niet. (Dat duurt wel even.)

Het bloedverlies komt normaal gesproken met een paar uur op gang, en meestal komt de miskraam dan binnen een uur of 8. Soms zijn meerdere doses pillen nodig, die breng je dan de volgende dag in.

Zodra je het vruchtje kwijt bent, stopt het ergste bloedverlies en ga je 'normaal' vloeien. vergelijkbaar met een menstruatie. Dat kan een paar dagen duren. Daarna wordt het als het goed is steeds minder. Ik ben er weleens heel snel van af geweest, maar het heeft ook wel eens een paar weken geduurd (minimaal rozeverlies, bedoel ik dan).

Lang niet alle vrouwen worden op de hoogte gebracht van het risico op verklevingen. Lang niet alle vrouwen krijgen ze ook, en als je een curettage moet, dan moet het. Maar ik vind dat je een weloverwogen beslissing moet kunnen nemen, op basis van goede informatie.

Suus

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Vind het ook zo raar, want ik voel me eigenlijk nog best wel zwanger... Ben zelfs sinds een paar dagen misselijk, terwijl ik dat niet had bij mijn zoontjes zwangerschap... Maar het zal er allemaal wel bijhoren. Als ik het donderdag weer op de echo zie, wordt het weer wat 'echter' denk ik. Want inderdaad, het voelt nog niet zo. Hoewel ik ook wel weer afscheid van deze zwangerschap heb genomen, mvm afgebeld etc. Bah... Konden we maar even een maandje fastforwarden...

Maar als ik het goed begrijp, is de ergste pijn verdwenen als het vruchtje eruit is? Hoe lang duurt het ongeveer voor je je weer een beetje goed voelt na die tijd. Dit ivm werken...(wil ik nog helemaal niet aan denken, maar moet wel)

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

ls alles zonder complicaties verloopt, voel je je binnen een paar dagen weer redelijk goed. Fysiek dan. Neem er een week voor. Het emotionele aspect is altijd zwaarder, maar ja, dat snap je zelf ook wel.

Als de vrucht eruit is, dan is de ergste pijn inderdaad weg.
    Mocht je het willen opvangen, zet dan een vergiet in je toiletpot.
    (Rare tip, maar vond hem zelf best wel nuttig, ooit.)

Suus

7. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ja, die tip van de vergiet had ik wel eens gelezen inderdaad. Het vruchtje is bij mij slechts de grootte van een rijstkorrel, dus weinig op te vangen denk ik.
    Bedankt voor je tips Suus.

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het vruchtje zal je misschien niet zien, maar de vruchtzak en het placentaatje zeker wel.

Suus

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Oja, dat is er ook nog natuurlijk.... Had ik even niet bij nagedacht...

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee, logisch. Het is niet eng of zo, hoor. Ik vond het wel mooi, op een maffe manier. Je kunt vragen of ze het vruchtje willen onderzoeken in het ziekenhuis, al hoor ik eigenlijk niet zo vaak dat daar iets uitkomt met die termijn. Maar het is dus wel een optie...

Suus

Deel Deze Pagina