Hoi, ik heb momenteel een miskraam (ben bijna 10 weken zwanger en heb gisteren te horen gekregen bij de echo dat het vruchtje zo net voor de 5 weken ermee gestopt is) Is het eigenlijk wel normaal dat ik pas na 5 weken een keer een spontane abortus heb? Nu verlies ik sinds 6 dagen maar heel weinig bloed en heb het idee dat het vruchtje al naar buiten is gekomen. Ik zag een soort van blaasje. Maar ik menstrueer gewoonlijk ook maar heel erg kort en pijnloos ( 2 dagen en heb maar een paar tampons nodig, heb tot dec 2005 10 jaar de pil gebruikt) is daarom mijn MK ook zo pijnloos en met weinig bloedverlies? En paranoide als ik ben momenteel ben ik dus nu bang dat er een relatie is tussen mijn Mk en mijn vreemde korte menstruatie-verloop? Te weinig hormonen voor de embryo oid? Of is dit echt onzin? (EDIT:waarschijnlijk wel, alleen heb mijn korte menstruatie altijd vreemd gevonden) Dan heb ik nog een vraagje; toen ik testte ( rond de 5 weken en dus wanneer het vruchtje er al mee gestopt was ) had ik 2 x een heel vaag streepje. Toen ik een dag voor de echo ( afgelopen dinsdag, 9 1/2 week) weer een test deed had ik gelijk een dikke vette plus. Dus meer Hgc-hormoon ... Hoe kan dit? Ik snap dat het nog aanwezig is maar het is juist meer geworden..Heb overigens nooit bloed laten prikken voor precieze waarden. En als het bloeden is gestopt moet ik vanaf die dag mijn cyclus gaan berekenen? Sorry, heel wat vragen, ik weet het....maar mijn hoofd draait echt overuren Bedankt!!
hoi Evon wat een moeilijke en verdrietige tijd voor je. Ik zal proberen op je vragen een antwoord te geven. Een cyclus van 2 dagen is aan de korte kant, maar dat kan volgens mij niet de oorzaak zijn van de miskraam. Het feit dat je eerst licht positief testte kan betekenen dat je aan de vroege kant hebt getest. Waarschijnlijk was de test, als je die een paar dagen later zou hebben gedaan, dan wel duidelijk geweest. Dat de test vlak voor de echo nog vet positief is komt omdat het vruchtje wel is overleden, maar je lichaam het nog niet had afgestoten. De placenta maakt dan nog het hCG hormoon, daardoor kun je je ook zwanger blijven voelen met alle kwaaltjes, terwijl het kindje al is overleden. Je lichaam houdt je dan als het ware een beetje voor de gek. Het gebeurt veel vaker dat je lichaam het nog niet merkt dat de zwangerschap niet goed meer gaat, en dat het dan nog weken duurt voordat er een miskraam op gang komt. Soms komt het helemaal niet vanzelf op gang. Bij jou gelukkig wel. Dat je niet heel veel bloedverlies hebt gehad kan komen doordat het vruchtje al zo snel is overleden, het was nog heel klein. Als je een blaasje hebt gezien is dat waarschijnlijk het vruchtzakje geweest. Heb je wel iets van weefsel gezien? dat zou wel moeten, iets dat op placentaweefsel lijkt. Als je daarover twijfelt en het bloedverlies is afgelopen, vraag dan nog een echo om te kijken of de baarmoeder goed schoon is. Je nieuwe cyclus kun je berekenen vanaf de eerste dag van het bloedverlies. De nieuwe cyclus duurt vaak iets langer dan je gewend bent, en de volgende menstruatie kan (hoeft niet) wel wat heftiger zijn dan je gewend was. Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord, als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust. Sterkte de komende tijd! Mirjam
Hoi Mirjam, ontzettend bedankt voor de moeite die je genomen hebt om mijn vragen te beantwoorden. Ik waardeer het enorm en er is me een hoop duidelijk geworden. Toen ik zo rond de 6 weken was had ik al een heel sterk vermoeden dat er iets niet goed was dus ergens was ik wel voorbereid. Toch komt het best hard aan. Ik voel me echt leeg Waar ik ook erg veel last van heb zijn de vele twijfels en angsten/ziektebeelden die door mijn hoofd rond spoken, ik maak mezelf echt gek. Een soort van hypochondrie... Ik dacht bijv. aan pcos omdat ik donkere haargroei heb onderaan mijn buik en achterkant bovenbenen....( niet extreem ) en een onregelmatige cyclus ( soms 3 weken, soms 6 weken ) maar ben wel vruchtbaar.. Ik weet niet of ik hier nu de huisarts voor kan bellen.. *zucht* al die twijfels zullen er wel bij horen. Er is inderdaad ook wat weefsel naar buiten gekomen maar ik bel toch maar voor de zekerheid mijn VK voor een controle-echo. Ik ga proberen opnieuw zwanger te worden zodra ik een regelmatige cyclus heb en dan maar hopen dat alles goed gaat! Groetjes, Evon
hoi Evon, bij PCOS heb je wel meer symptomen nodig voordat je die diagnose kunt stellen. Het is erg onwaarschijnlijk dat je dat hebt. Als dat in je hoofd blijft zitten, bespreek dat dan een keer met je huisarts. Het is sowieso wel goed om een keer te bespreken dat je je van alles in je hoofd haalt. Zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet, is dit niet nodig en help je jezelf daar ook niet mee. Hoe moeilijk het ook is, probeer in je lichaam wat vertrouwen te krijgen! Mirjam