Omgaan met omgeving

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jennifer15, 2 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Hi allen,

Voor degenen die dit herkennen: hoe gaan jullie om met de omgeving?
    We proberen nu 10 maanden zwanger te worden en ik kan steeds slechter omgaan met onze omgeving. De afgelopen 4-5 jaar krijgen we namelijk vragen van mensen (soms niet eens beste vrienden maar gewoon de buurman) over het wel of niet willen van kinderen, of dat straks de babykamer wordt, of het misschien niet eens tijd is, etc.
    Ik denk dat ik deze mentaliteit niet helemaal snap, dit is toch persoonlijk? In andere landen (bv Engeland) zouden ze dit nooit doen.

Alvast dank voor jullie ervaringen!

2. Naimaa

Naimaa Actief lid

7 aug 2013
    216
    144
    43
    Ik had daar in het begin dat we trouwde ook heel erg veel last van. Zo van nu zijn jullie getrouwd en wanneer komt de eerst en zulke vragen. Ik maakte me erg druk over tot een dag ik het gewoon langs mij heen liet gaan, ik deed net of ik niet hoorde of op merkte. Kreeg een keer aan mijn hoofd geslingerd mijn vriend/man hoeft me maar aan te kijken we zijn zwanger, kon dat mens wel wurgen. Ze worden t zelf een x beu en laten ze je met rust. Let op jezelf en laat andere voor wat t is.

3. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Naimaa, bedankt voor je reactie :)
    jouw voorbeeld klinkt ook brutaal zeg! Knap dat je dit zo naast je neer kon leggen

4. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Wel herkenbaar. Bij de eerste en nu bij de tweede weer... Wij gaan nu ronde 4 in voor de 2e en aangezien er in mijn omgeving veel zwanger zijn van de tweede krijgen wij ook veel de vraag. Echt rot als je dan net negatief hebt getest :( dus het doet mij op dit moment vooral verdriet. Terwijl het bij de eerste juist irritatie opwekte als mensen dat deden.
    Maar zoals naimaa al zegt probeer langs je heen te laten gaan. Ik denk altijd ze doen het vast niet expres.... hopelijk ben je snel zwanger. Dan krijg je mensen die aan je buik zitten en na de bevalling alle goed bedoelde adviezen waar je niet op zit te wachten :eek::p

5. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Hi Manna,

Oh dat had ik niet verwacht, dat ze bij je tweede kind ook zoveel vragen zouden stellen. Voor we aan het proberen waren vond ik het inderdaad vooral irritant, zo van: 'Gaat je niks aan en bemoei je met je eigen zaken' maar nu we aan het proberen zijn, word je er steeds mee geconfronteerd dat het nog niet is gelukt en nog niet te spreken over iedereen in je omgeving die binnen 3 maanden zwanger wordt. :(
    Wat jij zegt, ze doen het niet expres, ik ben het er deels mee eens en deels niet. Sommige mensen stellen gewoon vragen maar sommige mensen geven er al een oordeel aan mee, zo van 'Is het niet eens tijd'. Daarnaast blijft het natuurlijk gewoon persoonlijk en vind ik niet dat mensen daar zomaar vragen over moeten stellen. Als je m'n beste vriendin bent, oké, maar anders gewoon niet.
    Zaten mensen zomaar aan jouw buik? :eek:
    Dat vind ik echt erg, dat doe je toch niet? En dan ook nog goed bedoelde maar ongevraagde adviezen geven, aargh. Bedoelen ze met 'ronde' 1 maand? Ben niet zo thuis in al die afkortingen e.d.
    Ik hoop dat jij ook snel zwanger bent van je tweede en bedankt voor je bericht!
    :)

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mensen doen dat, en waarom? Geeeeeen idee. Bij ons duurde het vrij lang voor ik zwanger raakte, ruim 3.5 jaar. In die tijd zoveel mensen gehad die zelfs letterlijk naar mn buik keken rn zeien "nou zit er al wat in?

Het lag aan mn bui hoe ik reageerde. Soms lachte ik erom. Soms werd ik boos. En soms negeerde ik het. Maar net wat beter voelde. Uiteindelijk zei ik het eerlijk; dat we wel een kindje wilden maar het helaas niet voor iedereen zo makkelijk gaat. Als er dan een zo brutaal was om lullige dingen te zeggen dan brandde ik diegene wel af. Gelukkig gebeurde dat weinig.

Het is heel moelijk, maar laat nu de moed nog niet zakken hoor. Het kan zeker nog "gewoon" lukken!

7. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik begrijp je zo goed! Ik heb zo’n hekel aan al dat gevraag en bemoeizucht van anderen! Ik vind het zo onbeschoft dat men maar te pas en te onpas naar je priveleven vissen.

Het lag eraan wie het zei, van de ene kon/kan ik het beter hebben dan van de ander. Niet helemaal eerlijk, maar zo is het wel.

Mijn schoonfam vraagt er ook steeds naar. Terwijl er zoveel vruchtbaarheidsproblemen spelen in die fam! Ik snap echt niet hoe ze dan zo kunnen ‘zeuren’ terwijl ze weten hoe moeilijk het kan zijn!

Ik ben heel lang totaal niet toegeweest aan kinderen. Ik moest er niet aan denken haha! Toen zei ik altijd van joh hou op, ben blij dat het rustig is als ik thuis kom!
    Tegen sommigen zeg ik dat nog wel. En anders is het: joh laat ons met rust, als er wat is hoor je het vanzelf.

Probeer het langs je te laten gaan en je er niet al te erg aan te irriteren! Al is dat lastig haha

8. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.807
    1.626
    113
    Tja vragen als "willen jullie kinderen?" of "willen nog een tweede?" vond ik nooit vervelend en zelfs vrij normaal. Dat vraag ik ook nog wel eens aan mensen. Dat zie ik ook meer als gewoon interesse in iemand leven.

De opmerkingen die meer gericht waren op "schiet eens op" vond ik wel altijd heel naar. Daarbij hing het er altijd vanaf wie het was. Bij de een loog ik en zei dat we er nog niet aan toe waren en bij andere was ik gewoon eerlijk dat het allemaal niet vanzelf ging.

9. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Natuurlijk is het anders als iemand interesse toont en in een open gesprek ernaar vraagt. Maar feit is helaas dat dit soort vragen meestal niet worden gesteld in zulke gesprekken en dat men zomaar wat lijkt te roepen. Men heeft niet door wat voor emotie dit op kan roepen

Zara75, Manna en Faithful vinden dit leuk.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.813
    9.319
    113
    Gelderland
    Mijn sm zei laatst, als jullie nog een 3e willen moet je wel op gaan schieten hoor. Doelend op het leeftijdsverschil tussen de oudste en baby straks.. ik kan die baby ook wel in mijn buik kijken maar het moet ook allemaal kunnen, lukken en je moet het allebei willen :)

Inmiddels hebben we mijn rotperiode qua gezondheid achter de rug, mijn man wilt ook een 3e en gaan we ronde 4 in. (Lange cyclussen). Voordeeltje van 2 oudere kinderen is dat ik verder nooit meer de vraag krijg. Wel zeggen veel mensen in mijn omgeving met kinderen in dezelfde leeftijd er niet meer aan te moeten denken en dat ze het fijn vinden dat de kinderen groter en zelfstandiger zijn. Ik ben dan wel weer benieuwd wat voor reacties we gaan krijgen als het straks gelukt is :D

11. Faithful

Faithful Niet meer actief

Tegen de mensen die uit het niets beginnen over 'hoe staat het er voor' zeg ik: "Ik heb geen babynieuws, mocht het er ooit komen ben jij niet de eerste die het hoort." ;)

Voor wie oprecht geïnteresseerd is en het op een normale manier vraagt geef ik gewoon antwoord.

Blijft lastig soms, het komt vaak ondoordacht de 'strot' uit, maar de meeste mensen bedoelen het goed.

Als het echt verkeerd uitkomt/overkomt wil ik men op ongevraagde opmerkingen ook wel "attenderen" op wat ze nu werkelijk vragen (oh je wilt dus weten hoe het iedere maand gaat met... en als ik weer... En dan... Of wilde je een simpele Ja ik ben zwanger horen) dan zijn ze vaak stil en vragen het niet meer.

12. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Ja ronde geeft aan hoeveel keer je d'r kans hebt gehad zwanger te worden. Ik verwoord het wat ongelukkig maar voor de 1 kan dat een maand zijn en voor de ander met een langere cyclus helaas een stuk langer.
    En ja zeker word aan je buik gezeten, moet zeggen dat ik een zwangere buik ook moeilijk vind om te weerstaan. Maar ik vraag dat alleen bij familie of goede vriendinnen. Alleen sommige mensen doen het dus zonder te vragen en als ze je amper kennen. Maar dat vond ik zelf ook nog wel schattig dat mensen zich dan niet in kunnen houden haha. Ik vind die ongepaste opmerkingen of het niet eens tijd wordt veel storende

qwerty123 vindt dit leuk.
  13. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Bij mij heeft het er erg aan gelegen wie het vroeg/zei, hoe het gevraagd/gezegd werd. Schoonfamilie was daarin heel voorzichtig, en schoonmoeder hoopte stilletjes dat het snel zou lukken. Mijn eigen moeder had er jaren over gedaan om zwanger te worden, dus toen het niet meteen lukte wist zij wel de juiste woorden te gebruiken. Toen ik de 12 rondes (bij mij tevens ook 12 maanden) passeerde werd mijn humeur om zo'n vragen er niet beter op. Ik zei dan ook wel eens dat je ook het geluk moet hebben om snel zwanger te worden. Gelukkig na 15 rondes wel zwanger. D is inmiddels geboren en al 8 weekjes oud.

De omgeving maakt het zwanger worden soms tot zo'n zwaar traject juist omdat ze de verkeerde dingen zeggen/vragen. Spreek dit ook eerlijk uit. Veel mensen menen het niet verkeerd, maar weten uit onmacht niet wat ze moeten zeggen en zeggen dan iets wat heel vervelend overkomt.

14. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Super knap hoe je met deze reacties om bent gegaan in die lange tijd! Wat je zegt over je bui, dat herken ik ook heel goed. Eerlijk zeggen is voor ons (nog) geen optie, we vertellen het aan mensen zodra we (lang genoeg) zwanger zijn maar dat is voor iedereen anders :)

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Zeker! Ik ken dr meer die er niet over praten dan wel. Voor mij werkte het, want mensen wisten dat we wel wilden maar het niet lukte en dat voorkwam lullige gesprekken.

Nu gaan we het ook niet meer vertellen. Ja pas bij een week of 9/10 zwangerschap als die mag komen.

Jennifer15 vindt dit leuk.
  16. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Dat herken ik ook heel erg, wie het zegt en hoe het gezegd wordt! Gefeliciteerd met D :) super fijn.
    Het klopt wat je zegt over dat mensen de verkeerde dingen zeggen/vragen en dat ze dit niet verkeerd bedoelen. Ik denk dat je het kunt vergelijken met iemand die zijn haar paars verft, reactie is dan vaak: 'Staat je heel mooi maar zou het zelf nooit durven.' Naar mijn mening kan je dan beter zeggen: 'Staat je heel mooi' en het daarbij laten. Maar misschien is dat ook een beetje een cultuur verschil. In ieder geval heb ik daar veel moeite mee momenteel haha.

17. Wolky84

Wolky84 Bekend lid

1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Super herkenbaar want wij zijn zo'n beetje de laatste in onze omgeving. Ik maakte me er meestal niet druk om. Ik snap namelijk ook best dat mensen nieuwsgierig zijn, zelf heb ik ook heel wat af-gespeculeerd met mijn man over stellen om ons heen. Maar soms zijn mensen gewoon lomp.....de lompste die ik ooit heb gehoord was: "Zeg, als het bij jullie niet lukt dan zijn daar tal van oplossingen voor hoor meid!". Ehmmmm: we zijn er nog niets eens mee bezig! :mad:

Heb ook 1 vriendin die exact om deze reden altijd heeft gezegd dat ze absoluut geen kinderen wil. Die kreeg uiteindelijk nooit meer vragen. Maar ze heeft nu wel een wolk van een zoon :cool:Vond ik best een slimme: zijn mensen gelijk stil en de mensen die echt om je geven weten toch wel hoe het zit haha.

Tja, mensen zijn gewoon nieuwsgierige wezens en niet elk wezen is even tactisch.....Probeer jezelf niet gek te laten maken; focus je op jezelf. Jij weet precies hoe het zit en dat is het enige dat telt!

18. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Helemaal mee eens, Lisa! Ik heb dat ook, wie het zegt en hoe het gezegd wordt, het maakt echt verschil.
    Helemaal raar als mensen die weten hoe lastig het is ernaar vragen. Ik heb het 'geluk' dat ik van mijn schoonfamilie niks hoor, maar mijn moeder, vader, zus, tante enz vragen er dan weer dubbel naar :s
    Goed idee om tegen mensen te zeggen dat je er niet aan toe bent, dat ga
    ik bij nieuwe mensen eens toepassen :)

Lisa280887 vindt dit leuk.
  19. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ooh Jaa, vreselijk he! Nu hebben we er eentje maar vrij snel kwam de vraag. "Wanneer komt de tweede" ook zo irritant! Geen tips helaas, gewoon lang me heen laten gaan.

Jennifer15 vindt dit leuk.
  20. Jennifer15

Jennifer15 Actief lid

2 jan 2018
    117
    38
    28
    Vrouw
    Dat is een slimme zet van je vriendin! Dat ik daar niet op was gekomen. Ik ga het gewoon toepassen bij nieuwe mensen, hahaha. Of gewoon zeggen dat we ze niet kunnen krijgen of is dat een beetje evil? :evil:
    Die opmerking is wel heel erg onbeleefd, zeg. Wel fijn dat je er niet zoveel van aantrekt, op een of andere manier vind ik dat heel erg lastig. Op het werk bijvoorbeeld trek ik me ook zoveel aan wat collega's zeggen.
    Mee eens dat je je op jezelf moet focussen :) makkelijker gezegd dan gedaan maar we gaan het proberen :thumup:

Deel Deze Pagina