Is dit raar?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lanalanalana, 4 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben de afgelopen maanden onregelmatig ongesteld geweest. Geen vriend en nu ook niet bezig met zwanger worden etc. Wel zou ik dolgraag als het mij gegeven is nog een keer moeder worden. Ik heb ook wel veel buikpijn en stolsels als ik ongesteld ben. Dat had ik vroeger nooit. Ik zou dus graag een keer naar een gynecoloog gaan om mijn cyclus en menstruatie te bespreken hoewel ik nu dus niet concreet daar iets mee kan omdat ik geen vriend heb maar het wel zo belangrijk genoeg vind omdat ik in de toekomst nog graag een kind zou willen. Ik zou me namelijk voor kunnen stellen als je bijna veertig bent zoals ik en je onregelmatig gaat menstrueren maar mooi je kinderwens al vervuld hebt dat het je niet meer zoveel boeit want de kinderen zijn er al dus tja richting overgang dan maar...

Maar is het niet raar om nu naar de huisarts te stappen met de vraag om mij door te verwijzen naar een gynecoloog om samen eens naar mijn menstruaties/cyclus te kijken hoewel ik nu niet concreet zwanger kan worden?

Ik weet nog wel dat toen ik op de middelbare school een aantal meisjes ook met hun moeder gingen terwijl ze natuurlijk nog jarenlang geen moeder zouden worden maar dat hun moeders het wel erg belangrijk vonden dat die menstruatie duidelijk zou zijn met het oog op later. Dus als ik daaraan denk dan denk ik weer dat een arts het ook weer niet heel raar zou vinden..

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik heb dit gedaan. Mijn huisarts zag geen reden om me door te sturen. Ik had een hele onregelmatige menstruatie, tussen de 28-90 dagen. Hij gaf aan dat hij doorstuurt als er een aannemelijke reden is tot zorgen (bijvoorbeeld extreme buikpijnen, endometrioseverdenkingen), geen menstruatie en geen reactie op medicatie om deze op te wekken, of bij een kinderwens.
    Zodra wij een kinderwens hadden zijn we direct doorgestuurd.

3. Lanalanalana

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ja ok, maar dan zou het in sommige gevallen al te laat kunnen zijn. Stel er is nu iets aan de hand wat nu bv nog in een stadium is wat goed te verhelpen is maar over een jaar niet meer...Het is idd niet voor niks dat op de middelbare school meisjes vaak gezien worden omdat ze onregelmatig ongesteld worden. Die worden toch ook serieus genomen ook al is er nog geen kinderwens? Ik heb niet veel verstand ervan hoor wat er mis is, maar stel er zijn verklevingen of weet ik veel wat dan is het toch het beste dit nu zo concreet mogelijk op te lossen evenals de menstruatie weer regelmatig te krijgen?

4. liesjeverliefd

27 mrt 2017
    56
    28
    18
    Op de middelbare school werd bij ons tegen de meisjes gezegd dat dat bij het puberen hoorde hoor... ik heb nog nooit gehoord dat die speciaal naar de gyn hiervoor moesten gaan.

5. Lanalanalana

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nou wat ik heb gemerkt is dat juist op de middelbare school dat nogal een ding is onregelmatig ongesteld en dat meisjes daar echt wel voor naar de huisarts gaan ook al zijn de komende twintig jaar wsch nog geen moeder. In mijn omgeving iig wel!

6. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dat dus, ik ook niet.

Maar jij blijkbaar wel en wil daar bevestiging in. Dan gewoon gaan, dan hoor je vanzelf hoe dat "in jou omgeving" gaat :) blijkbaar anders dan in die van mij en liesjeverliefd.

7. Lanalanalana

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Eh nee ik hoef daar geen bevestiging in, maar hoe weten meisjes dan al op jonge leeftijd dat ze maar een eierstok hebben of geen baarmoeder oid? Maar goed maakt ook verder niet uit, het gaat erom dat ik me afvraag of het prima is als ik naar de huisarts ga en met het ook op een hopelikj latere zwangerschap ik nu graag wil kijken hoe het met mijn cyclus zit vooral omdat ik nogal vreemde menstruaties heb de laatste tijd.

8. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.237
    17.258
    113
    Ik ken alleen meiden die naar de huisarts gingen omdat ze op vrij late leeftijd (16+) nog niet ongesteld waren, dit op advies van de schoolarts.
    Is niet zowat elke tiener onregematig?

9. Lanalanalana

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Bij mij in de klas gingen zelfs twee meiden naar een homeopaat om de boel regelmatig te krijgen weet niet of het geholpen heeft hoor. Maar moet je dan accuut bezig zijn met zwanger worden om graag een regelmatige menstruatie te hebben? Ik heb hele rare stolsels en veel pijn en weinig echt bloed. Normaal had ik altijd echt veel bloed maar nu is het meer een soort van kleurloos vocht met stolsels.

10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.237
    17.258
    113
    Maar hoe onregelmatig ben je dan? Hoe zien je cyclussen er uit?

11. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Zoals ik zei: de richtlijn geeft aan dat ze je doorverwijzen bij
    - extreme pijn
    - geen menstruatie en geen reactie op medicatie daarbij
    - kinderwens
    - andere verdenkingen voor iets acuuts.

Alleen een onregelmatige menstruatie is niet iets dat direct vraagt om behandeld te worden, behalve als het zorgt dat je geen kinderen kan krijgen. Ook bij een onregelmatige menstruatie laten ze je gewoon eerst 6-12mnd proberen voor ze ingrijpen.
    Er is geen doel om nu mee bij de gyn te komen. Alleen maar behandelen voor een regelmatige menstruatie heeft totaal geen doel. Daar gaan ze je geen therapie voor geven.
    En alleen een onregelmatige menstruatie is geen reden om meteen te denken aan iets ernstigs. Aangezien je menstrueert moet er wel een baarmoeder zijn en iets van eierstokken. Als dienniet goed lijken te functioneren, gaan ze daar toch pas wat aan doen als je daar problemen mee ondervind in de vorm van een niet-lukkende zwangerschap.

Vanuit jou redenatie dat er "iets mis kan zijn" kun je natuurlijk iedereen jaarlijks door een bodyscan halen, "voor het geval dat".

Nogmaals: je kan altijd even naar je huisarts, dat is nooit mis want die kan beoordelen of er gevaarlijke verdenkingen zijn. Maar alleen als doel een regelmatige cyclus krijgen zal je geen doorverwijzing voor de gyn opleveren.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je kunt zelf ook op natuurlijke wijze proberen om iets aan je cyclussen te doen.
    Bijvoorbeeld tarwekiemolie gebruiken of monnikspepertabletjes slikken (Monnikspeper zit ook in Etos Zwanger Worden tabletten trouwens. Helpt om je cyclus te reguleren).

Maar wat bedoel je precies met onregelmatige cyclussen dan? Schommelen je cyclussen dan zo erg?

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het heeft niet zoveel zin om naar een gyn te gaan. Stel dat er iets mis is: je hebt PCOS, een late eisprong, een te korte luteale fase, of iets dergelijks, dan is dat niet te verhelpen. En dan bedoel ik verhelpen in de zin van: Je behandelt het en het is weg.

Je kunt hormoonmedicatie nemen op het moment dat je bezig bent met zwanger worden. Door die medicijnen worden de omstandigheden om zwanger te worden zo goed mogelijk gemaakt. Je verhelpt de afwijking tijdelijk. Stop je vervolgens met de medicijnen, dan zal je afwijking weer gaan opspelen. Je kunt zoiets niet preventief behandelen, zodat je er later geen last meer van hebt. Om die reden zal een gyn je op dit moment niet kunnen helpen en behandelen. Want er is geen reden tot behandelen, omdat je niet met zwanger worden bezig bent.

Tevens is er nu ook niet te zeggen of je wel of niet zwanger kunt worden. Zwanger worden hangt af van heel veel factoren, waarbij het om de combinatie gaat tussen jou en je partner. Alles kan bij beide goed zijn, maar misschien lukt het zwanger worden toch niet. Dan is er geen match, treedt er toch geen bevruchting op. Of stel dat bij jou alles goed is en bij je partner niet, dan gaat het ook lastiger worden. Je kunt zoiets niet beoordelen als je maar één kant van het geheel hebt.

Deel Deze Pagina