Hoi Ilse Sinds inmiddels een weekje nu denk ik loopt de borstvoeding niet zo lekker. Nu gaat het met name om de voeding in de namiddag. In eerste instantie pakt Nick meestal in 1x gewoon de borst, maar als ik hem vervolgens na een boertje of bij de wissel naar de andere borst probeer aan te leggen wordt hij boos, overstrekt hij zich, geeft gilletjes. Toch heb dan nog wel het idee dat hij honger heeft. Gister gebeurde het trouwens meteen al bij het aanleggen, al voordat hij een slok ophad. Dus daaruit concludeerde ik dat ik wel gewoon genoeg melk heb. Ik dacht misschien is het gewoon het moment van de dag was, maar vanmorgen zat hij ook even te tobben en vanmiddag ook even. Dan is het niet zo extreem als bij de avondvoeding. Ik las dat bericht al met ald onderwerp driftig aan de borst, heb meteen goed naar zijn houding gekeken; zag geen asymmetrie, liggend proberen te voeden, maar dat maakte niks uit. Nick heeft nog wel wat last van spruw, maar daar lijkt hij naar mijn idee geen last van te hebben. Heb jij een idee wat de oorzaak kan zijn? Nog een andere vraag, ik heb ook problemen met afkolven. Vorige week maandag kreeg ik mijn nieuwe kolf, de medela swing. Geprobeerd die dag en het ging als een trein. De dagen erna dus niet meer, nu heb ik volgende week zaterdag een concert waar ik erg graag heen wil, maar heb dus geen toeschietreflex! Misschien lukt het nu niet omdat ik er teveel op gefixeerd ben. Ik wilde namelijk gewoon sóchtends afkolven zodat mijn vriend s'avonds dan een voeding had voor Nick. Ik kan nu door de spruw toch beter geen voorraad opbouwen? Ik hoop dat je adviezen voor me hebt! Groetjes Chantal
Hallo Chantal, Lastig dat het drinken ineens zo moeizaam verloopt. Als ik je verhaal zo lees lijkt het steeds erger te worden...? Het is al die tijd goed gegaan dus het zal niet komen door een mindere productie. Zeker niet omdat hij eerst wel de eerste borst dronk. Is hij soms wat verkouden. Soms zie je bij kindjes die wat last van de oortjes hebben dat ze gaan rommelen met drinken. Het vasthouden van het vacuum doet dan pijn. Soms is het ineens over (als bij vliegen dat je je oren klaart zeg maar) Als je verkouden bent dan lukt dat niet en stop je) Je schrijft ook dat er sprake is van spruw. Inderdaad is het beter geen voorraadje aan te leggen. Op zich kan je wel wat bewaren maar dan moet je de melk eerst tot tegen de kook verhitten alvorens het te geven. Zie je zelf effect van de medicatie? Behandel je Nick ook? Hoe en met welk middel? Zie je bij hem verbetering? Het kan namelijk best zijn dat de srpuw wel debet is aan het onrustige drinken. aanhappen, toch maar weer loslaten, niet happen, schudden, klakken met de tong, etc. Op zich, als de medicatie aanslaat, moeten de klachten met enkele dagen veel minder zijn. Wanneer de klachten weg zijn behandel dan nog wel 7-10 dagen door. Het kolfverhaal is eigenlijk wat je zelf al schrijft. De eerste keer lukte het, daarna was je erg gefocussed. Dat maakt het nietmakkelijker. Controleer wel de slagen. Zie je de tepel heen en weer bewegen? Met andere woorden wordt er een vacuum opgebouwd? Als het kolven een probleem blijft kan je via de huisarts een neusspray syntocinon vragen. Dit is een kunstmatige vorm van het hormoon wat door je lichaam zelf gemaakt moet wordne om de melk te laten stromen. 1 spray en het TSR komt. Natuurlijk wel even de normale dingen proberen. Rustige ruimte. Evt warmte op de borsten voor het kolven. Lekker warme thee erbij. Jezelf afleiden, dat je niet de ml eruit aan het kijken bent zeg maar. Zet het vacuum zo sterk dat het net niet fijn voelt en dan 2 tikjes terug. Succes Ilse
Hey Ilse, Bedankt voor je antwoorden. Bij mij hadden we problemen met internet, vandaar dat het langer duurde. Ik ben maandag bij de HA geweest ivm zijn spruw. We mochten stoppen met de medicijnen, want het zag er goed uit. We hebben eerst 5 dagen nystatine gebruikt en daarna nog 10 dagen daktarine. Zelf smeer ik nog steeds miconazolnitraat. Meteen naar zijn oortjes laten kijken, deze waren schoon. Gister was het weer ellende met voeden, maar dit was ook op het moment dat hij onrustig en huilerig was. Zondag waren we op een verjaardag en daar ging het voeden ook moeizaam. Ik denk nu toch dat het echt met onrust te maken hebt. s'Nachts bijvoorbeeld geen probleem en ook s'ochtends niet. Dan is hij meestal nog moe en slaapt hij vaak tot de middag lekker door. Wat denk jij, nog andere suggesties? Toen ik bij de huisarts geweest was en ging kolven, kolfde ik ineens uit 1 borst 120 CC! Heb wel een spray gekregen inmiddels, dus kan ik in nood gebruiken. Ik kijk het nog even aan met het voeden, probeer na al die verjaardagen de laatste tijd even weer goed rust te creeeren. Hoop dat het daardoor weer beter gaat. Want het slapen gaat eind van de middag en begin avond ook weer moeizaam. In ieder geval weer bedankt voor het meedenken. Groetjes Chantal en Nick
Hoi Ilse, toch nog gelijk een andere vraag. Als hij zo onrustig drinkt, drink hij volgens mij ook op de verkeerde manier. Dan hoor ik hem smakken en kan ik hem zo van de tepel afhalen. Hij heeft hem dus niet vacuum, wat volgens mij daarna weer resulteert in windjes en krampjes. Heb je ook hier wellicht een tip voor? Weer bedankt! Erg blij dat je ons kan helpen via dit forum! Groetjes Chantal
Hallo Chantal, Ik denk dat de onrust in de omgeving zeker niet positief werkt. Soms is het een samenspel van dingen. Probeer inderdaad met rust in de tent weer op de rit te komen. het onrustige drinken, happen kan er zeker voor zorgen dat er veel lucht mee komt. Dat geeft weer meer krampjes etc wat ook niet fijn is. Haal hem even van de borst en probeer hem opnieuw netjes toch een grote hap te laten maken. Soms heltp het om de borst even goed droog te maken. Succes Ilse