En hoe kom je dan aan deze info? Haring die gepekeld is, is behandeld. Een soort van gegaard in de pekel. Daarbij worden ze kort bewaard waardoor bacterieën geen kans krijgen... Hieronder een stukje van babybox gekopiëerd en als je met google zoekt op zwangerschap,zoute haring kom je nog veel meer stukjes tegen over zoute haring die je gewoon mag eten tijdens je zwangerschap... *Vis De listeriabacterie kan zich ook in vacuümverpakte rauwe vis verschuilen. In dat mootje gerookte zalm bijvoorbeeld. Omdat vissoorten in een vacuümverpakking lang bewaard worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Daarom is het verstandiger om verse vis te eten of de vis thuis te koken of bakken. Als je toch liever rauwe vis eet, kies dan voor vis met een houdbaarheidsdatum die zo ver mogelijk weg ligt, en eet haar zo snel mogelijk op. Overigens kun je wel gewoon genieten van gerookte vis, zoals paling en makreel. Door het roken worden eventuele bacteriën namelijk onschadelijk gemaakt. Ook zoute haring is veilig omdat deze zo kort bewaard wordt, dat een eventuele listeriabacterie geen kans krijgt zich te vermenigvuldigen. *
HARING IS IDD GEPEKELD! Waarom zouden ze met vlagetjesdag het 1e vaatje zoute haring veilen? Trouwens haring wordt een tijd (maanden) voor vlagetjesdag al gevangen, omdat het zo vers mogelijk moet blijven en ook houdbaar daarom wordt het gepekeld! Dus het is heeeeel goed mogelijk dat er bloed e.d in zo haring zit, de haring wordt met huid en haar gepekeld in vaatjes gedaan en bij de visboer pas schoongemaakt! Ik at 4x in de week haring en mijn zoontje mankeerd echt niks! Een tijdje geleden op het nieuws werd nog gezegt dat haring voor zwangere vrouwen juist goed was, voor de ontwikkeling van de hersentjes van de baby! Dus eet smakelijk dames!
hoi nou kan bes twa tjij zegt maa rmijn vk raa dhet dus echt af alleen haring in het zuur ingemaakt ma rgeen verse maatjes groetjes anitqa
mijn vk raad het juist aan , er schijnt laatst een heel programma (editie nl) op de buis te zijn geweest, waarin een onderzoek aan bod kwam over het eten van vette vis (zoute haring))denk eens aan al die eskimovrouwen.. de motoriek van kinderen waarvan de moeder tijdens de zwangerschap veel vis had gegeten (ja, ook zoute haring) was aanzienlijk beter dan van moeders die veel vet (van de frituur) hadden gegeten. bij voedingscentrum (kun je ook naar toe bellen) zeggen ze dat zoute haring wel mag! en zelf goed is voor zwangere vrouwen. maar goed het is net waar je gevoel ligt, heb je er geen goed gevoel over, dan moet je het natuurlijk niet doen, maar ik eet gewoon af en toe nog een harinkje 8)
als je op google zoekt onde "vis en zwangerschap"dan vind je dat onderwerp over vette vis ed... heel interesant
ja maar rauwe haring is toch rauw of zie ik het verkeerd ik bedoel de haring met verse uitjes he niet die zure
Ja die ja ja ja, die is gepekeld (gezout) Wist dit eerst ook niet maar ik ben er achter gekomen door ons eigen visboer om de hoek. Het is rauwe haring ja, maar dan gepekeld, dat wordt altijd gedaan! Dus rauwe haring met die uitjes ja, is gepekeld! Snap je nu :
Je moet gewoon eten waar je je goed bij voelt Nietje, zoals al eerder gezegd. Ik ga niet nog meer voorbeelden aandragen dat je WEL zoute haring mag eten, denk dat dat nu wel voldoende is gedaan. Je mag het gewoon eten, denk jij (of eerder je vk) van NIET, doe het dan maar niet.. Ondertussen eet de rest van de zwangeren wereld gewoon lekker een harinkie
toch nog maar een site waarin wordt vermeld dat je haring idd gewoon kan eten en ook waarom je deze gewoon kan eten... http://www.medicinfo.nl/%7B44a1c079-e1da-4674-8a6d-948687517220%7D/%7B02488114-917e-459f-955a-7ccb537f683f%7D en trouwens niet alleen over haring ook over dergelijke andere voedingsdingen staat erbij vermeld wel of niet en dan nog is het aan jou de keus om het wel of niet te eten drinken... eet ze (trouwens niet alleen is het eten van haring bij een visboer vandaan lekkerder het is wel zo dat de kans op die bacterie wel vele malen groter is wanneer je deze vacuüm verpakt koopt...) Ik ben zwanger. Mag ik vacuümverpakte gerookte zalm eten? Tijdens uw zwangerschap dient u op te passen met het eten van vacuümverpakte gerookte zalm. Hierin kan de listeriabacterie voorkomen, die gevolgen kan hebben voor uw ongeboren kind. De kans op een listeriabesmetting is vrij klein, maar omdat voorkomen beter is dan genezen, wordt het eten van deze vis afgeraden tijdens de zwangerschap. Andere gerookte vis, zoals paling en makreel, is niet rauw en vormt dus geen probleem. Haring is wel rauw, maar wordt zo kort bewaard, dat er geen gevaar is voor uitgroei van listeria. http://www.ah.nl/allerhande/vraagenantwoord/article.jsp?trg=allerhande/vraagenantwoord/article.gezondheid
Pffff, hoe vaak ik de haring de afgelopen maanden hier al voorbij heb zien komen zeg. 8) ZOUTE HARING MAG! Dit is mijn vierde kindje, en echt bij alle zwangerschappen heb ik 2 maal per week zoute haring gegeten ( ja met uitjes en niet uit zuur ). En allemaal gezonde kindertjes hoor ( en superslim natuurlijk van al die haring ) Eet gewoon waar je je goed bij voelt. Angelina