Is dit recept "zwangerproof"?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door manaolana, 16 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik had bedacht om morgen deze (
    http://www.hermandenblijker.nl/Actueel/Column/251/Herman_den_Blijker_over_citroentaart)
    citroentaart te maken. Maar ik twijfel of hij wel "zwangerproof" is.

De taart gaat niet in de oven. Maar het mengsel waar ei in zit moet je wel 3 minuten laten doorkoken. Is dat voldoende? Wat denken jullie? Ben normaal heel nuchter met eten maar m'n logisch verstand lijkt ineens verdwenen, begin gewoon te twijfelen :p.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.487
    113
    Volgens mij kan dit prima omdat je het aan de kook brengt.
    Eieren pasteuriseer je al rond de 70 graden dacht ik.

3. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Of het officieel zwangerproof ik weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik hem tijdens mijn zwangerschap zou hebben gegeten. Met gemak. De hele taart.

:D

Barbamama87, Niqi86, marb en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    3 minuten goed koken van het eiermengsel lijkt me voldoende om het veilig te maken hoor. Maar in bastognekoeken zit wel kaneel, waarmee je op schijnt te moeten passen omdat het voor bloedstolling kan zorgen. Ik vermijd zelf (met heel veel moeite) het hele sinterklaasschap uit voorzorg maar dit jaar.. En de rest van alle lekkere kaneelproducten dus...

5. Leo78

Leo78 Bekend lid

10 feb 2012
    910
    394
    63
    Kaneel, serieus?? Nooit van gehoord. Hoeveel moet je er dan wel niet van eten? Het lijkt me onzin.

nosilla vindt dit leuk.
  6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Tenzij je een hele kruiwagen vol gaat eten of die cinamonchallenge gaat doen kan je gewoon kaneel eten die in koekjes of pepernoten zitten hoor.

nosilla vindt dit leuk.
  7. manaolana

Dat is niet nodig hoor. Heb me daar in het begin ook in verdiepd en besproken met de VK. Met mate kaneel is geen enkel probleem. Het gaat er echt om dat je niet dagelijks een theelepel wegwerkt zeg maar. Je kan gewoon losgaan in het sinterklaasschap dus :p. Hier geniet ik regelmatig van zelfgemaakte kaneelbroodjes :D. En naar aanleiding van alle reacties hier morgen ook van een citroentaart :p. Voor de zekerheid verhit ik het dan gewoon 5 ipv 3 minuten. Dan is het sowieso wel goed.

8. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Snap dat het met mate kán, maar ik neem het risico toch maar niet, zeker de eerste drie maanden :oops:

9. manaolana

Dat mag ;). Ik sta daar wat soepeler in. Vooral omdat je anders heeeeel veel dingen moet gaan laten staan. Maar zeker in de eerste maanden is het belangrijkst dat je je er zelf goed bij voelt!

10. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nu heb ik dus zin in zowel citroentaart als appeltaart met kaneel. :D

Iertje81 en Pepper92 vinden dit leuk.
  11. manaolana

Sorry :D haha

12. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Oeh klinkt heerlijk!
    Ik heb op vakantie tiramisu gehad, heel slecht, maar het eten was zoo vies dat ik het niet kon weerstaan...
    De taart lijkt me wel zwangerechapsproof hoor!
    En dat van die kaneel; appeltaart met kaneel, kandijkoeken en kruidnoten kun je gerust eten hoor! Geloof dat ik eens heb gelezen dat een heel potje kaneel eten schadelijk kan zijn (werkt bloedverdunnend) maar in zulke lage dosis is het echt niet schadelijk

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Zit er geen alcohol in tiramisu?

14. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Nee dat zat in deze tiramisu niet. Wel kan er rauw ei in zitten geloof ik

15. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

18 apr 2017
    763
    298
    63
    Weer wat geleerd. Laatst nog heel pak bastogne koeken opgegeten in een craving. Niet overna gedacht dat er natuurlijk Kaneel in zit, oeps.

maansneeuw vindt dit leuk.
  16. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
  17. manaolana

Ja was lekker!! En echt niet ingewikkeld.

Kleine tip: er moeten 5 dooiers in. Betekent dat je nog 5x eiwit over houdt. Als ik niet zwanger was geweest had ik due opgeklopt met suiker (als een meringue). Over de taart gedaan en dan even afbranden ;). Nu niet gedaan omdat ik dat onvoldoende verhitting vond. Maar denk wel dat dat hem helemaal af maakt :D.

Jouw receptje ziet er ook goed uit! Ga ik ook een keertje proberen.

18. Bloempie83

19 jul 2017
    15
    4
    3
    Vrouw
    Kaneel wordt inderdaad afgeraden tijdens de zwangerschap. Het zou vooral de stof coumarine zijn die schadelijk kan zijn voor ongeboren baby’s. Toch zit in speculaas of in sommige taarten of cakejes zo weinig kaneel, dat deze hoeveelheid eigenlijk te verwaarlozen is. Ook de eieren lijken mij niet meteen een probleem als deze 3 minuten doorgekookt werden. Geniet maar met volle teugen van de taart!

Deel Deze Pagina