Is dit reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sandana, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo,

onze dame is 6 weken oud en in de loop van de week zijn de volgende klachten verergert.
    - 's nachts na de fles erg onrustig, kreunen en steunen
    - slikken
    - verslikken
    - hoesten
    - gorgelen / rochelen
    - gister gaf ze 3 x wat melk op, waarvan 1 x nog 2,5 uur na de fles
    - huileriger, overdag nog maar korte slaapjes. Ze wordt wakker als ik haar weg leg en dan is het weer huilen
    - slecht kunnen boeren, soms pas na 1-2 uur
    - Vaker zoeken en op handjes sabbelen, maar de tut uitspugen. Dronk dan wel weer een beetje melk.
    - Als ik haar oppakte, dan deed ze haar hoofd meer achterover. Ze strekte haar benen ook vaak. Ook als ze op de arm lag. Is dit nu overstrekken?

Haar adem ruikt wellicht ietsjes zuur soms, maar niet opvallend.

Wat wel vreemd is en wellicht niet bij reflux passend? Nu hoor ik echt slijm als ze hoest. Ook poept ze vaker en klinken haar darmen onrustiger. Gisteravond heb ik een paracetamol gegeven en de nacht was rustig! Is na de fles van 3 uur maar eventjes onrustig geweest. Refluxklachten zakken toch niet op paracetamol? Geen koorts had ze voor de paracetamol of vandaag, 36,8 en 37,1.
    Een sprongetje lijkt mij in dit geval ook niet de oorzaak, ook al is 5 weken een sprongleeftijd.

Alvast bedankt voor het meekijken.

2. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hmm.. vind het er idd wel erg naar neigen als ik je verhaal zo lees.
    Dat slijm is te verklaren doordat melk best slijmerig is. Als dat dan omhoog komt en ze hoest?
    Zou niet minder moeten worden idd van pcm, maar misschien dat ze wel minder last had van het zuur hierdoor?
    Voel je wel eens voeding omhoog komen? Als je je hand op haar rug hebt? Soms voel je het dan gewoon stromen.
    Hoor je wel eens HIEP? Soort van naar adem snakken? Dat was toen voor mij hetgene waardoor ik het echt helemaal zeker wist. Maar als ze dat niet doet betekent niet dat ze het niet heeft.
    Is natuurlijk altijd moeilijk inschatten van een afstandje en ik heb geen niet-reflux kinderen, dus weet ook niet wat 'normaal' is, maar zou het toch in de gaten houden of een afspraak bij de HA maken.
    En de leefregels toe gaan passen, maar dat doe je misschien al.

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    mss gewoon verkouden aant worden, omdat je zegt dat ze ook wat slijm heeft.

Anders alvast t bedje schuin zetten (een boek onder de poten bij hoofdeind, of blokjes) dat helpt bij verkoudheid en evt ook bij reflux.
    Als ze verkouden zijn komt er natuurlijk vaker melk naar boven, even in de gaten houden en anders de huisarts raadplegen. Daar mag je met zo'n kleintje altijd heel snel terecht. Die kan ook even naar de longetjes luisteren dan weet je zo of ze verkouden is of toch iets anders.

4. KimK

KimK Niet meer actief

Refluxklachten zakken niet door paracetamol MAAR als haar slokdarm echt zwaar geirriteerd is (door de reflux) kan ze daar veel pijn aan hebben en tegen die pijn helpt de paracetamol natuurlijk wel! Ik kreeg dat nl ook als advies van de kinderarts, naast Omeprazol. Medicijn begint nu pas echt zijn werk te doen (na 1,5 week) terwijl de paracetamol dus de eerste dagen écht heeft geholpen.

Ps. Kan dat slijm niet nog een uitwerking zijn van het rs-virus (jouw dochter had dit toch vorige week of vergis ik me nu echt heel erg?)

5. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Off-topic
    Wat fijn om te horen dat het bij jullie eindelijk beter gaat! Doet me gewoon goed zo op deze morgen ;)

6. KimK

KimK Niet meer actief

Superlief :)! Dank je!

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Allen dank voor de antwoorden. Ik had gister al een afspraak gemaakt bij de kinderarts voor 12 uur vandaag.
    Blijkt ze een milde virusinfectie te hebben van de keel en in de darmen. Door de infectie in de darmen werd de druk daar hoger en dat veroorzaakte de reflux klachten. Maar ze heeft geen echte reflux gelukkig! Vandaag gaat het gelukkig ook weer beter, hoesten is de meest voorkomende klacht. Als het goed is moet ze over enkele dagen weer de oude zijn. :)

@ spruitemoeder
    Dat naar adem snakken heeft ze inderdaad meerdere malen gedaan.

@ KimK
    Nee, wij hadden geen rs virus hier, dat was iemand anders.

Deel Deze Pagina