nou, in Amerika hebben ze het wetenschappelijk onderzocht(een onderzoek van 17 jaar lang) wat bleek; kinderen die agressie op tv keken, ook wanneer zij dus ouder zijn dan 4 jaar oud, worden agressief en plegen meer geweld wanneer ze volwassenen zijn. meer geweld op tv; meer geweld in de toekomst, en criminaliteit. ik neem de leeftijd waarschuwingen serieus bij film/tv/theater kijken.
Of het heel schadelijk is, weet ik niet. Maar dat een vierjarige nog niet in staat is om te beoordelen of hij ergens naar kan kijken, hahahaha.... Natuurlijk moet je op die leeftijd als ouders nog een beetje in de gaten houden wat ze kijken. Hoewel ik wel moet zeggen: mijn kinderen weten wel wat mag en wat niet mag en letten daar zelf wel op. Ik vind al die tekenfilms met rare poppetjes met lichtgevende ogen enzo van Disney XD maar niks. Maar als ik het niet zou aangeven/verbieden, zouden ze zelf gewoon overal naar kijken, volgens mij. Gelukkig kiezen ze uit zichzelf nog steeds voor Nick Jr., met Dora, Bubbleguppies en Oomizoomi. En oudste kijkt graag naar Checkpoint en de BZT-show. Oh oh, wat educatief, haha. Films met geweld zijn out of the question, daar kijk ik zelf niet eens naar. En gamen doen we niet, hooguit wat spelletjes op meestermichael.nl.
Ja ik vind dit wel schadelijk, ik zie om me heen dat kinderen er ook zelf agressief van worden omdat ze, realiteit en fantasie nog niet kunnen onderscheiden, zeker nog niet op 5 jaar! Overigens kijken wij wel nieuws, want de oudste kijken op school ook het Jeugdjournaal, dat hoort erbij. Als ze jong zijn vind ik sommige dingen zeker wel heftig maar ligt ook aan je kind.
Mijn ouders hebben mij op 10-jarige leeftijd op oudejaarsavond laten kijken naar de tekenfilm "Watership Down". Ik heb er nu nog last van. Zonder gekheid: ik denk dat het nooit goed kan zijn om zo jong al blootgesteld te worden aan agressie en/of enge beelden. Maar soms is het lastig filteren. Het nieuws laat ook geen fraaie dingen zien en dat staat in veel huishoudens ook gewoon aan. Volgens mij zijn er al legio wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat er een relatie is tussen geweld op tv en in de praktijk. Doet me ook denken aan die peutermoord in Engeland jaren geleden door die twee kleine jongens.
Ja, het is schadelijk. Wetenschappelijk onderzoek: Observational learning - Wikipedia, the free encyclopedia