Mijn oudste van bijna 3 slaapt al bijna een jaar niet meer door. Ze wordt 's nachts wakker en heeft dan dorst, krijgt haar laken niet meer goed of is haar knuffel kwijt. Dit nu dus al bijna een jaar minimaal 2x per nacht. Daarvoor sliep ze altijd gewoon door. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk Zijn er meer moeders die dit hebben en wie heeft er tips om haar weer door te laten slapen? Ze komt nooit uit zichzelf uit bed, ze blijft zitten en roept mij. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik haar anders wil gaan leren eigenlijk Alvast bedankt voor de tips!! groetjes Takhen
Mijn dochter van drie en een half doet hetzelfde. Ik maak er nooit een probleem van en meestal is dat ook het moment dat ze tussen ons in komt liggen.
Ik vind het ook geen super probleem hoor, het is wel te doen. Maar op de nachten dat de jongste ook regelmatig komt slaap ik max 4 uur en dat is dan wel erg weinig. Ik denk dat ik toch al van geluk mag spreken dat Eva (meestal) direct weer in slaap valt daarna
ja met 2 kindjes snap ik dat het een "probleem" voor jou wordt ivm weinig slaap. Op zich kan het voor je meisje geen kwaad dat ze wakker wordt, als ze ook maar weer lekker in slaap valt. Vaak hebben kindjes onrustige nachten als ze net in een sprongetje in de ontwikkeling zitten...merk je daar toevallig iets van, qua motoriek, praten oid?? Kan ze ineens iets wat ze eerder nog niet kon?? Een jaar is wel lang natuurlijk...maar kan ze al goed vertellen wat er is..vraag haar maar eens waarom ze wakker wordt..soms komen er verrassende antwoorden uit. Niet s ochtends vragen, want dan weten ze het niet meer, maar meteen als je er heen gaat s nachts.
Julia heeft dit ook een tijdje gehad....op een gegeven moment had ik er genoeg van. Ik ging dan de eerste keer alles bij langs (raam goed dicht, goed in bed leggen, te warm/koud? enz......) vertelde haar dat ik van haar hield, maar dat ik niet weer zou komen "mama is moe en gaat nu slapen, ik houd van jou, tot morgen. Ga je huilen, dan kom ik niet. Ik houd van jou!" En kwam dan idd. niet terug. Duidelijk zijn!
Hier hebben wij standaard dat soort nachten. De nachten dat wij er niet uithoeven zijn voor ons een uitzondering zeg maar. Maar de laatste maanden is het inderdaad alleen maar dat ze roept en zegt dan 'drinken'. ik geef haar wat water, knuffel en speen (moeten we ook een keer afbouwen maar goed..)en ze gaat gelijk weer slapen. Nu is dat prima te doen, maar over 8 maanden komt nummer 2 erbij en hoop van harte dat ze dan wel doorslaapt maar helaas geen tips..
Hier duurde het tot ze zindelijk was en zelfstandig naar het potje kon 's nachts. Maar... Ze heeft daarvoor dan ook echt nooit doorgeslapen dus weet niet of het een goed vergelijk is
Ze kan heel goed praten maar als ik het vraag is het antwoord: dorst, knuffel kwijt of laken zit niet goed
Dit is te proberen ja. Dit is ook hoe ik het 's avonds doe anders blijft ze roepen. Maar ik ben dan ook wel weer bang dat ze de jongste wakker roept als ik niet ga
Hiero hetzelfde probleem, ook een jochie die meerdere keren per macht wakker word voor het kwijt zijn van zn speentje, knuffel of ingestopt willen worden. Pff wel vermoeiend...maarja hij heeft hij al vanaf zn geboorte dus onderhand is het wel een btje gewoonte aan het worden. Jammergenoeg geen tips voor je.
Hier nog een. Ze slaapt van af vijf maanden al niet meer door daar voor wel. Nu ligt ze al een paar nachten naaste mij en slaapt ze iets beter. Maar moet toch zeker nog 5 a 6 keer per week minimaal een keer me bed uit om een flesje drinken te geven. Helaas ze is het gewent. Heb me er bij neer gelegd. Maar als je nog een kleintje daar onder hebt zitten lijkt me dat ook zeker pittig. Soms heb ik wel eens van die periode.s dat ik denk van ben het echt zat die nachten. Maar ja wat doe je er aan. En ik denk altijd maar deze periode gaat ooit over..
Hier hetzelfde, maar ik vind het absoluut geen probleem. Zitten ook nachten bij dat ze helemaal niet wakker wordt. Maar soms wel 2 of 3 keer. 1 keer knuf kwijt, 1 keer plassen, nog een keer knuf kwijt . Ze heeft een potje op haar kamer, maar op 1 of andere manier lukt het haar niet om zelf te gaan plassen, ze is dan te slaperig denk ik. Het is haar geloof ik 2 keer wel gelukt. Lisa is pas met 2 jaar gaan doorslapen, werd vaak wakker en wilde dan wat drinken. Tijdens een topnacht moesten we er dan 6 keer uit. Is niet altijd even leuk, maar het het nooit als een probleem gezien. Mijn man en ik gaan wel meestal om de beurt en de kinderen gaan altijd meteen weer lekker slapen. Dat scheelt.
@Snoopy: daarom gaven wij gewoon een beker water mee naar bed hoefde ik er ineens nog maar 3/4 keer per nacht uit maar ik kan me voorstellen dat je er niet bilj van word en dat je het graag opgelost ziet. natuurlijk is het niet erg om je kind 's nachts even terug te leggen in bed... maar het is ook fijn om eens een keer door te slapen. voor het eerst in 5 jaar ben ik nu weer redelijk fit dat is wel heel lang om "gewoon moe" te zijn hoor
Eva is nu al bijna 3 dus doorslapen voor ze 2 wordt lukt niet meer En helaas is 2 a 3x een normale nacht. Afgelopen nacht was dus 8x voor haar alleen. Dan ook nog 2x voor Lotte en tadaaa, een brakke mama
nouja ik moet zeggen.. na 3 jaar lang elke nacht minstens 4x eruit was ik de ene dag niet meer brakker dan de andere dag hoor en manman wat voel ik me nu fit.. nadat ik een jaar lang de meeste nachten gewoon ga slapen asl ik naar bed ga en pas wakker word van de wekker dan weet je pas ECHT hoe brak je voorheen was
Ik heb inmiddels ook een tweede en Julia's moeilijke periode was voordat Jasmijn geboren werdIk kan me idd. voorstellen dat je daarvoor bang bent. Nu is het zo dat Jasmijn Julia wel eens wakker huilt (vaker niet dan wel) ik vertel haar dat Jasmijn huilt en dat ik ervoor zorg dat het stopt.
Hier wordt D. meeste nachten ook wakker. Sinds de zwangerschap wil ze dan meestal bij ons slapen. Maken daar niet zo'n probleem van. Ze krijgt hier een flesje water mee naar bed en die is vaak al leeg als ze huilt of roept. Als ze bij ons ligt wordt ze ook wel s wakker om te drinken. Soms dat ze wakker wordt van de jongste. Jongste komt 1x per nacht, meestal pas pas om 5 uur/half 6. Ondanks niet super veel slaap ben ik niet echt brak. Hier al vanaf 6 maanden gebroken nachten dus na 2 jaar wel gewend.
Helaas dat er weinig tips zijn maar ik ben wel erg blij om te horen dat het dus best normaal is Ik hoop maar dat ze gewoon snel weer terug gaat naar maar 2x per nacht ipv 8x We hebben vandaag wel een nachtkastje gekocht en haar daar een lichtje en drinken op gegeven. Ook heeft ze haar boekjes nu bij de hand dus als ze wakker wordt kan ze zelf gaan lezen ipv mij roepen Nu hopen dat het een beetje werkt!
@beker water neerzetten, met nog geen 2 jaar lijkt me dat gewoon niet zo handig, zelfs nu nog niet (voor Lisa dan). Ze is soms nogal klungelig en in midden in de nacht een bed verschonen heb ik helemaal geen zin Ik heb vandaag weer tegen Eva gezegd dat ze 's nachts zelf kan gaan plassen. Maar dat wil ze niet. Toen vroeg ik waarom en ze zegt dus dat ze bang is. Want dan komt de beer misschien. Is iets van toen ze 2,5 jaar was, ze is toen een paar nachten heel bang geweest en heeft toen ook haast niet geslapen. Was n.a.v een dvd met een eng stukje met een knuffelbeer. Ze is het nooit vergeten Ik merk trouwens dat hoe moeier ze zijn, hoe beter ze 's nachts slapen. Lisa sliep 's nachts vaak beter als ze overdag niet had geslapen. Takhen, ik weet niet of Eva nog slaapt overdag? Wij merken nu geen verschil meer, maar wel met gaan slapen 's avonds. Overdag niet slapen = 's avonds meteen lekker gaan slapen.
Ik geef mijn zoon een tuitbeker water mee snachts. Dan heb ik geen probleem met omvallende bekers. Overdag drinkt hij uiteraard uit een gewone beker maar die paar slokken snachts lijkt mij geen probleem. Misschien een idee?