Ik heb even jullie ervaringen en advies nodig. We weten pas sinds een jaar dat onze jongste dochter een tekort tongriempje heeft. Ze heeft er als baby geen last van gehad, maar nu zegt de logopedist van de oudste dat het toch verstandig is om er wat aan te doen. Morgen heb ik een afspraak bij de huisarts, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen
Bij mijn zoontje was het een kwestie van knippen met een schaar maar die was wel maar 1 dag oud dus weet niet echt hoe het is bij een ouder kindje. Weet wel dat hij er geen last van heeft gehad en niet eens gehuild heeft met knippen.
Mijn zoontje had een te kort tongriempje. Deze is een jaar geleden door geknipt onder narcose. Dit is zonder problemen gegaan. Hij had nergens last van. Is de mondmotoriek dan zwak omdat de logopedist dit adviseert? Mijn zoontje kon zijn tong niet omhoog heffen en niet goed in zijn mondhoeken. kan dit nog steeds niet goed, maar dit komt door een motorische spraakstoornis. Het lag bij hem dus niet alleen aan de te korte tongriem.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, dat het bij baby's zo gedaan is, maar dat het bij oudere kinderen lastiger is. Nog meer die er ervaring mee hebben?
De mond motoriek is zeer beperkt, ze kan haar tong niet uitsteken en ook niet in de mondhoeken komen. Hoe oud was jou zoontje?
Hij was 4. Zoon kon ook zijn tong niet uit steken. Tong werd dan ook zo'n hartvorm. Nu kan hij hem beter uit steken.
Bij mij twijfelden ze of ze het moesten inknippen. Als ik nu ooit nog eens geopereerd wordt door een knoarts of kaakchirurg, vraag ik meteen of ze het alsnog kunnen doen. Ik kan mijn tong niet ver uitsteken. Daardoor last met ijsjes en lollies eten/likken. Last met zoenen en noem maar op. Nu al gezegd tegen mijn vriend, als ze bij ons twijfelen gaat de schaar er gewoon in hoor! Succes in elk geval!
Dank jullie wel voor de informatie tot nu toe. Ik ben benieuwd wat de huisarts morgen zegt en van wat ik hier zo lees is het denk ik verstandig om er toch wat aan te laten doen.
Bij mijn man is zijn tongriem ook te kort, hij heeft moeite met zijn tong uitsteken, eten kauwen gaat ook niet altijd even makkelijk, tong komt niet bij de mondhoeken en hij geeft soms weleens aan dat hij er nadelen van ervaart. Er iets aan laten doen? "nee joh, ik ben toch geen watje?" . Nee, watje! Want hij durft gewoon niet Persoonlijk zou ik er wat aan laten doen. Succes bij de huisarts!
Bij mij is het als kind ook gedaan onder narcose. Ik was ook al een jaar of 2 toen het gedaan is. Ikzelf kan me er niks meer van herinneren maar het is toen reuze meegevallen. Ik zelf kon heeeel snel praten vroeger en kon als de best praten volgens mijn moeder. Wel is bv geprobeerd en dat lukte niet. Later wisten ze dus waarom. Bij ons zoontje zag ik het meteen toen ik hem voor het eerst bij me kreeg na de ks. Zijn toch kwam wel iets naar buiten maar idd zag ik meteen dat het een hartvormig puntje was.
Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en krijg binnen nu en twee weken een oproep. Ben benieuwd wanneer ik wat hoor.
Spannend!! Hoop dat je snel wat hoort! Wat borstvoeding betreft, wat hier ook is aangegeven Mijn schoonmoeder heeft weleens verteld dat haar zoon, mijn man dus, zo gulzig was, dat hij altijd continue aan het happen was tussendoor en er lang over deed. Misschien onwetendheid, maar volgens mij dronk hij vroeger dus zo vanwege dat korte tongriempje. Zal mij niets verbazen!
dank je wel! Wij hebben juist in de baby periode niks gemerkt, ze kreeg fv dronk altijd haar flesjes leeg. We zullen zien hoe snel het gaat, ik hoop snel dan hebben we het gauw achter de rug!
Bij ons zoontje is ca 2 weken geleden het tongriempje doorgeknipt. De huisarts zag gelijk dat hij tekort was. Een dag later is hij door de kno arts in het ziekenhuis doorgeknipt zonder narcose. De kno arts vertelde mij dat ze het tot ca 1 jaar zonder narcose doen en daarna met.
Ja, dat is echt minder, maar is ook goed te doen hoor. Mijn dochter is al drie keer onder narcose geweest, waaronder vandaag (keel en neusamandel), en ik vind het uit de narcose komen vervelender. Maar wel beter dat ze het zo doen, ze ervaart het op haar leeftijd anders toch misschien iets te traumatisch.
We hebben de brief binnen, 8 juli hebben we de intake. En dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat ze geholpen wordt. Wie weet hoe het zit met napijn? Hebben ze er veel last van?
Bij ons heeft de jongste een te kort tongriempje. Op advies van de huisarts zijn we naar de KNO-arts geweest, ongeveer een jaar geleden nu. Die vond dat 't niet zo heel erg was en hij vond het voor nu niet nodig er iets aan te doen. De 'afwijking' was niet erg genoeg, het woog niet op tegen het trauma dat ze zou krijgen als 2-jarige bij zo'n ingreep. We konden beter wachten tot ze een jaar of 7 of ouder zou zijn en we het haar goed uit kunnen leggen wat het inhoudt. Wat we dan ook gaan doen tegen die tijd.
Zoon heeft geen last gehad van napijn. Ook niet van de narcose. Zat na het ontwaken relax tv te kijken in bed.
.. lastig joh. onze zoon had het ook maar het is met een week oud gewoon geknipt. Op latere leeftijd is het inderdaad een stuk lastiger. dan moeten ze onder narcose inderdaad. maar verder is het volgens mij een kleine ingreep... de narcose is volgens mij meer omdat ze anders gaan bewegen.