Hallo lieve mamas Mijn zoontje van 6 maand was met 4 maand bijna (!) te dik, volgens het cb. Nu vind iedereen in mijn omgeving van niet (en laat ik daarbij vermelden dat het cb echt iets is waar ik met lood in mn schoenen heen ga) en ik vind eigenlijk ook niet, na een moeilijke start, ziet hij er nu gewoon heerlijk uit, lekkere bolle kus wangen, en hij is zon blije baby! Qua ontwikkeling gaat hij als een trein! Maar nu met 6 maand krijgt hij dit; (De tijden zet ik er voor het gemak erbij maar vaak is het een geval van, het komt zoals t komt, vaak rond die tijd) 08:00-Onbijt, broodje met appelstroop of geraspt fruit (soms 2 broodjes) zonder korst & fles 120 water water 09:30 - 10:30 slapen 11:00 - fruithapje 12:00 - flesje 210 water 12:30/13:00 - 14:30/15:00 slapen 15:30 - 1 liga met beetje roos vicee 17:00/17:30 - groentehap&toetje (de andere liga) 18:00 - 19:00 slapen 20:00 - flesje 210 water met pap Op zich vind ik dit er persoonlijk netjes uitzien! Maar ik heb ook niet echt vergelijkings matriaal, mijn neefje, van 7 maand krijgt al sinds 4 maand 2x zoveel hij was ook 2x zo groot als mijn zoontje met 6 maand; hij was 10 pond bij de geboorte mijn zoontje net 6. Dus daar kan ik hem niet mee vergelijken! Als ik mijn zoontje hetzelfde zou geven denk ik dat hij uit elkaar ploft! Bedankt voor de hulp in ieder geval! Groetjes!
Ik zou in ieder geval geen liga met roosvicee geven als tussendoortje, zeker niet op deze leeftijd al, en ook niet een liga als toetje. Tussendoortje zou ik vervangen door een broodkorstje of soepstengel ofzo, en toetje is gewoon nog niet nodig op deze leeftijd, of je moet in plaats van een fles yoghurt gaan geven. In een ligakoek zit best veel suiker dus als hij elke dag 2 van die koeken opeet is dat behoorlijk veel.
Ik zou ook ipv liga een broodkorst of rijstewafeltje geven. Ik gaf pas tegen 1 jaar wat anders en dan ook meestal nog geen gezoete dingen. Roosvicee zou ik vervangen door water of slappe thee. Hier kreeg ze pas na 1 jaar af en toe diksap en ze drinkt nog het liefst water. Op brood gaf ik de eerste maanden alleen nog maar margarine. Zo rond 8 maanden 1 met appelstroop.
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Tevens zou ik op deze leeftijd ook nog geen pap door de avondfles doen. Of is het rijstebloem? Ik zou echt die liga skippen.
Er lijkt me niet veel mis mee maar wat ik anders zou doen... - gewoon de korsten geven. Je kan het niet vroeg genoeg leren - de flessen verkleinen naar 180/6 (met bijvoeding is dit bijna altijd meer dan genoeg) en ik zou om 12:00 ook een broodje gaan geven. - het tussendoortje zou ik vervangen door een rijstwafel / soepstengel met thee / water - warme maaltijd zou ik zelf wat later doen zodat dat 'rare' slaapje er vanaf gaat. - aansluitend een fles (180/6) ZONDER pap geven en daarna naar bedje toe
Ik zou inderdaad die liga's, rosevicee enz skippen, dat lijkt me echt te vroeg voor 6 maanden. Oh, en ben echt benieuwd wat dat ander kindje dan allemaal eet als die '2x zoveel eet met 4 maanden' (ben echt serieus nieuwsgierig, lijkt me nooit dat dit gezond kan zijn)
Ben het eens met mijn voorgangers: - Boterham mét korstjes geven en alleen wat boter erop - Flessen naar 180/6 - Nog geen sapjes geven, maar wat thee/ water etc - Geen liga's geven (zeker niet die vanaf 4mnd, kijk maar eens naar de ingrediënten...kunnen overigens ook gaan samenklonteren als je ze zo geeft), broodkorstje/ rijstwafel/ soepstengel zijn prima alternatief - Weet niet welke pap je geeft voor het slapen gaan, maar ik zou dan in ieder geval rijstebloem geven en geen granenpap Vind het persoonlijk ook veel, dat kreeg ik er bij mijn dochter niet in rond die leeftijd! Je kunt bij de fles van 12u ook langzaam aan een boterham gaan geven. Hoeveel weegt hij nu dan dat hij bij 4 maanden (bijna) te dik was?? En kan me inderdaad niet voorstellen dat een kindje van die leeftijd het dubbele eet!! Nou heb ik hier een goede eter, maar zeker geen overdadige eter (als ze iets niet wil, of vol zit dan stopt ze gewoon en zegt ze nee of klaar!)
zo de juh,.... ik vind het erg veel!! Onze zoon vind ik al dat die goed van innemen is, maar die eet het volgende: 3x fles van 180/6 + 1x fles van 120/4 kwart broodje met afwisselend beleg fruithapje c.a 100 gram warme hap c.a 200 gram (af en toe krijgt hij een beetje pap door de middagfles, alleen als hij niet zo goed zijn broodje heeft gegeten, op andere dagen helemaal geen pap omdat hij al een stevige baby is..)
Ik denk ook dat ze al met 4 mnd begonnen zijn met bijvoeden, dan lijkt het me ookal wat logischer dat er nu al zoveel gegeten wordt. Hier was het met 6 mnd alleen wat groente en bv.
Als hij flesjes van 210 nodig heeft, zou ik dat zo laten. Hier is het ook zo hoor! Elk kindje is anders. Op een gegeven moment gaan ze zelf minder drinken. Ik zou rond 12 uur/12.30 ook een broodje gaan geven, met korstjes idd. Wij geven de korstjes apart van het broodje, zodat ze daar nog even aan kan knagen. Tja..en de roosvice, aanlengen met water. Je kan inderdaad ook alleen wat water geven. Toetje zou ik vervangen door zuivel.
hm, vind t toch vreemd. De pap savonds is rijstebloem inderdaad, maar noem ik altijd pap. Het toetje is aangeraden door mijn kinderarts van het ziekenhuis zodat het het einde van de maaltijd aanduid, maar ivm koemelkallergie, mag hij geen yoghurt dan geef je toch lekker een stukje liga? zei ze. Dus vandaar dat ik liga als toetje doe. Hij eet al vast voeding van 3 maand, wij moesten daarmee beginnen ivm reflux, om te kijken of het dan beter ging en dat was inderdaad het geval. Dus misschien dat hij daarom meer hebben kan? Geen idee. De roos vicee doe ik een druppeltje verdunt met water omdat hij gewoon water niet drinkt. Toevallig had ik vandaag net rijstewafeltjes in huis gehaald en die heeft hij vandaag gehad ipv liga, eigenlijk meer voor variatie,maar kan het meer gaan geven. Geen idee hoeveel hij weegt nu hoor maar hij ziet er gezond uit, is gelukkig en als hij eten krijgt vraagt hij daar ook daadwerkelijk om. De grote flessen zijn om de tijd te overbruggen naar de volgende fles, is mn kind dan zo hongerig? Of is dat gewenning?
Mijn dochtertje is zondag 6 mnd en krijgt het volgende. We zijn net begonnen met een tweede eetmoment bij het wakker worden een flesje van 180 + 6 rond 10.00 fruit rond 13.00 fles 180 + 6 rond 15.30 groente rond 17.00 fles 180 + 6 rond 21.00 fles 210 + 7, dit drinkt ze niet allemaal op.
Die van mij hebben beide ook altijd grote flessen gehad... De jongste is nu 9 maanden en dronk zelfs 240 op! Nu begint ze steeds meer te laten staan, dus zijn we terug op 180 ml. Maar ja, dat is mijn kind....jij kent jouw kind het beste...
Ik vindt het nogal veel, ons zoontje is bijna 7 maanden en krijgt het volgende: 7.00 fles 180/6 09.15 fruithapje 11.30 fles 180/6 15.15 70 cc supersapje van nestle of fruitflesje 125 cc tussen 17.00 en 17.30 groente en hij krijgt om de dag een toetje ook die van nestle die kuipjes en om de dag supersapje 40 cc zodat het niet een gewoonte wordt dat hij elke dag een toetje krijgt want dan ben ik bang dat die groentes blijven staan haha en zo heeft hij toch wat om alles te spoelen. 19.30 pyamapapje. Maar goed, ieder kind is natuurlijk verschillend maar ons zoontje is nog niet aan broodkorstjes enz toe hoor. Hij krijgt welis een babykoekje door zijn fruithapje maar dat verkruimel ik ook altijd dan dus dan gaat het er wel in.
Mijn dochtertje is 8 maanden en weegt 7200gr. Ze eet: 08.00u ik probeer eerst vaak een broodje maar na 2 mini hapje moet ze al niet meer daarna een fles 180+6 10-11u slapen 12.00u Net als smorgens probeer ik een broodje maar ook nu wil ze die niet op 2 hapjes na. daarna een fles 180+6 13-15.30 slapen 15.45u Fruit ook die ik nog geen succes daarna eenfles van 180+6 18.00 warm eten vaak aardappeltje en groente zelf gemaakt dit gaat iets beter dan het fruit en brood. Miss eet ze 10 lepetjes... 19.00u 180+6 en een eetlepel rijstebloem deze fles drinkt ze niet altijd leeg, laat meestal 50cc staan Laatst zij het Cb tegen mij dat ze nog niet over moet op vast voedsel, dit is een fase waarin ze alleen aan de stucturen hoeft te wennen.
Oja, die liga's zijn om te verkruiimelen en niet om ze te geven... (staat ook op de verpakking....) Het cb zei tegen ons dat grotere flessen dan 180 niet goed zijn voor kindjes omdat je het maagje te veel oprekt waardoor hij/zij ook sneller honger krijgt. Succes!
Klopt, staat zeker op de verpakking en er is hier ook ooit bij een topic een hele discussie over geweest. Als je het zo geeft wordt het een kleffe bal in de mond van je kindje wat weer gevaarlijk kan zijn met doorslikken etc. De ingrediënten zijn ook wat anders dan van een 'gewone' liga... Dat verhaal van die grote flessen heb ik ook gehoord. Zo moet het maagje flink oprekken en bij gewenning kan ik me voorstellen dat ze meer moeten eten om verzadigd te raken... (grotere maag, kan en moet meer in!). Maar ieder z'n eigen ding... je kent je kindje het beste. Persoonlijk vind ik het advies om bij 3mnd te beginnen met bijvoeding ivm reflux ook beetje vreemd. Darmpjes zijn daar dan eigenlijk nog niet aan toe.. Al neem ik aan dat je alle andere opties al geprobeerd had... Maar ja, die discussie gaan we hier maar niet meer voeren (is al uitgebreid in andere topics gedaan).