is dit slim zo?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door wieweet, 30 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wieweet

wieweet Actief lid

4 nov 2008
    351
    0
    0
    Hallo Linda en Ilse,

Onze zoon drinkt fulltime borstvoeding en dat loopt als en trein. Hij groeit als kool en poept en plast voldoende.
    Hij is na het drinken altijd tevreden en soms geeft 'ie een mondje terug als hij een boertje laat (dat interpreteer ik als: ik zit goed vol).

Echter hij drinkt vaak niet de borst leeg. Dan zit 'ie al vol. Hij weigert echt, ook na een boertje. De andere aanbieden gebeurt dan dus ook niet. Nu doe ik het zo dat ik elke voeding de andere borst bied (dus de ene voeding links, volgende voeding rechts, daarna voeding links, etc).

's Ochtends vroeg sta ik op ploffen en kolf ik beide borsten na de voeding af. Uit de borst waaruit gedronken is komt dan vaak nog zo'n 60cc, en uit de niet gedronken borst 150cc of wel meer. Ik doe dit omdat ik begrepen heb dat het goed is dat je borsten ook eens helemaal leeg zijn ivm borstontsteking etc. Bij de eerst volgende voeding na het kolven drinkt mijn zoon vaak wel uit beide borsten, soms ook de voeding daarna. Maar vervolgens is er weer zoveel melk dat hij aan 1 borst genoeg heeft, en die borst dus niet altijd leegmaakt.

Nu vraag ik mij af of het slim is hoe ik het doe. Zorgt het kolven niet voor nog meer productie? En hou ik de ploffende borsten in de ochtend hiermee niet alleen maar in stand? Anderzijds hoe maak ik ze anders leeg? De vriezer zit nu al stampvol van de maand augustus. Als ik zo door ga heb ik niet genoeg plek ben ik bang... En wat moet ik met al die afgekolfde melk... Ik ga pas weer aan het werk in januari dus voorlopig kan ik nog veel zelf voeden. Als mijn man hem een flesje geeft omdat ik even weg ben dan kan hij de de afgekolfde melk van die ochtend vaak gebruiken. Zo komt die vriezer dus niet leeg...

Een boel vragen dus... Ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden.

Alvast bedankt!
    groet,
    Wil

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Op zich denk ik dat je het prima doet zo, ik zou het je ook zo geadviseerd hebben. Misschien kun je proberen de af te kolven hoeveelheid melk wat terug te brengen 's morgens. Je stopt dan wat eerder met kolven en laat dus nog wat in de borst. Let wel op dat de borsten soepel zijn, er mogen geen harde plekken achterblijven.
    Zo kun je heel geleidelijk proberen de overproductie af te bouwen.

En ja, wat moet je met die volle vriezer: misschien kun je eens kijken op moedermelkbank.nl en is er iemand die je er blij mee kunt maken?

succes
    Linda

Deel Deze Pagina