Hoe reageerde jouw baby op stoppen met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elo, 12 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik begin na ruim 9 maanden voorzichtig na te denken over stoppen met borstvoeding. Mijn zoontje eet inmiddels goed bijvoeding, en heeft steeds minder zin in borstvoeding. Daarnaast heb ik nu 2 keer een serieuze dip gehad tijdens een menstruatie, met alle stress die daarbij hoort. De nachtvoedingen breken me op en de vermoeidheid begint me in de weg te staan.
    Helaas weigert hij iedere fles, ook met borstvoeding, iedere kunstspeen en ieder merk kunstvoeding. Pap en yoghurt eet hij wel.
    Ik vroeg me af hoe een baby erop reageert, opeens geen borst meer, nooit meer. Hoe pak je dat aan, in 1 x niet meer geven en afbouwen met kolven? Vraagt hij er dan veel om? Is het zielig? Hoe snel wennen ze? Ik zie er enorm tegenop..:)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij twijfel niet oversteken...

Leen bij je bieb eens het boek 'Mothering your nursing toddler', daar staat de methode waar je het over hebt beschreven.

Even ter overweging: hem de borst weigeren laat hem niet doorslapen, zuivel heeft ie echt nodig, ga je die behoefte dan met pap en yoghurt dekken? Hij moet regelmatig drinken, kan hij dat wel uit een beker of fles?
    Negen maanden is nog zo ontzettend jong...

3. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de boek-tip.
    Dat hij niet gaat doorslapen van stoppen met borstvoeding snap ik, maar het rust dan iig niet meer alleen op mijn schouders, maar kan mijn vriend daar ook een rol in spelen.. Ik moet namelijk echt heel snel een nacht slapen..
    Drinken doet hij prima uit een rietjesbeker, zolang t maar geen melk is. Roosvicee, thee, water
    Ja, die zuivelbehoefte is een probleem en dat is een belangrijke reden waarom ik nog niet gestopt ben.
    Ik ben vooral benieuwd naar hoe een baby erop reageert als de borstvoedingsperiode afgesloten wordt

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar kan ik je niet bij helpen, hier kregen ze gewoon als peuter borst. Ik herinner me wel dat het rond 9 maanden erg intensief was, leek wel of ze me rond die leeftijd een paar weken echt 'claimden'. Begreep later dat dat te maken heeft met hun ontwikkeling, het is een leeftijd waarop ze zich meer bewust worden van de wereld, meer gaan zien, de wereld wordt groter. En de beste plek om dat te verwerken (het kan beangstigend voor ze zijn) is op de veiligste plek die ze kennen.
    En toen, opeens, van de ene op de andere dag, was het over, sliepen zij lekker naast me, en werd ik wakker met volle borsten.
    In die tijd hielp papa veel hoor, ik ging lekker vroeg naar bed, hij ook, keken we samen tv of lazen we een boek, en werden ze wakker, dan keek hij eerst of hij kon troosten. Voor delen met partner hoef je niet af te bouwen...

5. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik ben nog helemaal niet van plan om te stoppen, maar toch heb ik me die vraag ook al gesteld.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn dochtertje ooit zonder de borst zal kunnen ;)

Ze heeft het nodig om in slaap te vallen, om getroost te worden, enz....

6. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, precies! dat heb ik dus ook..
    Mijn zoontje drinkt niet heel vaak meer, 3 a 4 x per dag, maar met name de avond en nachtvoeding geniet hij nog enorm van. Ik vind het bijna zielig om af te pakken.En inderdaad: het ultieme troostmiddel!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het stoppen aan mijn kinderen overgelaten. Dat voelde veel beter aan.

8. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Thja en hoe stop je niet zozeer als je dreumes wel zonder borst kan maar niet zonder moedermelk? Ik wil richting 18 maanden gaan afbouwen, zeker niet eerder en neem daar alle tijd voor, maar ze is zo'n verekte slechte eter. Ze drinkt wel goed koemelk, vind ze erg lekker en thee en water, vocht zal dan ook niet het probleem worden. Maar ze eet totaal geen groente hoe ik het aanbied, ik was van de week al dolblij met 3 hapjes rijst. Ik zie er tegen op om hoe verder?? Iemand tips ?? Ik blijf aanbieden, maar heeft tot nu toe echt geen effect...

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je niet druk maken, en gewoon blijven aanbieden! Hooguit de zuivel naast de borst beperken, omdat zuivel de eetlust remt. Biedt vooral ook tussendoor stukjes groente en fruit aan, je zult verbaasd staan over hoeveel ze op die manier aan groente en fruit binnen kunnen krijgen (google eens op monkey platter).

10. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    de leeftijd van 9 maanden lijkt me niet zo'n geschikte leeftijd om te stoppen hoor. Hier ook een meisje wat rond die leeftijd het liefst IN me kroop. (afgewisseld met momenten dat ze juist weer veel te druk was met ontdekken om rustig te kunnen drinken...) Lastige periode en toen we die eenmaal doorwaren werd het veel rustiger, ook qua borstvoeding. Ze ging ineens hele nachten doorslapen, veel beter eten en ander drinken nemen en de borstvoeding werd wat minder belangrijk. Ze bouwt zelf langzaam af. Nu hebben we een ziek meisje hier (longontsteking, maar aan de beterende hand) en ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik nog borstvoeding kan geven! Ze weigerde afgelopen dagen alles, behalve de borst... Desondanks toch flink afgevallen, maar het zou zo maar kunnen dat we zonder de borstvoeding een ziekenhuis-opname hadden moeten doen.
    Nouja, on-topic: hier geen denken aan stoppen omdat mijn dochtertje er echt niet zonder kan nog. Ik wil haar dat niet afnemen, de gedachte alleen al maakt me verdrietig. Voelt echt niet goed hoewel ik het zeker regelmatig ook zwaar vind om nog te voeden. Maar de voordelen wegen op tegen de nadelen.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

9 maanden is inderdaad een heel woelige periode, die je beter niet kan gebruiken om af te bouwen. Hier is ze nu 15 maanden en na een paar woelige weken van doorkomende hoektanden, verkoudheid en spruwinfectie ben ik zo blij dat ik nog borstvoeding geef. Het was het enigste dat haar kalmeerde in de nacht. Ik ga dus ook nog lang niet stoppen, laat haar het zelf bepalen.

12. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Jammer genoeg stopte mijn zoontje zelf met 11 maanden. Hij dronk alleen met tepelhoedje en ging dat als speelgoed zien... Nog een maand gekolfd en geprobeerd, maar met een jaar we het op :( Mama vond het erger dan baby! De nachtvoedingen waren toch al over (niet dat hij doorsliep, maar bij wilde dan met drinken), dus dat was geen probleem. Achteraf jammer, maar het is heel soepel gegaan en omdat hij meteen overging op gewone melk was het misschien het beste zo.

13. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    :D:D dat is wat en stom genoeg had ik at ze,f ook wel kunnen verzinnen.. ;);) maar idd ze eet vaak in kleine beetjes, daarna is het niet interessant meer, dit gaan we eens proberen !!

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij de oudste kon ik op mijn werk overdag niet meer kolven met 9 maanden. We zijn toen in een week overdag gaan afbouwen wat door een oorontsteking nogal bemoeilijkt werd. Op zich reageerde hij er prima op. We zijn toen overgestapt op flesjes opvolgmelk (nummer 2). Volgens mij had dat achteraf niet gehoeven. Ik heb de avond en nachtvoedingen wel gedaan. Uiteindelijk dronk hij niet genoeg bij mij en kelderde mijn productie heel snel. Met 11 maanden was het op.
    Mijn zoontje vond het prima. Hij wilde alleen per se drinken als hij oorpijn had. Dat lijkt me niet heel vreemd. Verder dronk hij prima zijn flesjes. Ik heb er dus geen problemen mee ervaren. Zou ik het je aanraden? Nee. Ik vind het erg jammer dat ik toen niet genoeg informatie had om het beter vol te houden.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hebt eigenlijk geen keus, vind ik, als een baby geen kolfmelk/koemelk uit een fles kan drinken. Yoghurt en pap is niet toereikend genoeg voor een baby van 9 maanden. Teveel koemelk is ook niet goed voor de darmen.

Dus eerst dat probleem tackelen en je dan pas zorgen maken om het psychologische aspect.

Ik zou een fles met kolfmelk aanleren en dan langzaam aan steeds 1 voeding minderen zodat je met 1 jaar op koemelk over kan stappen.

16. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had min of meer besloten door te gaan maar nu het lijkt er een beetje op dat HIJ niet meer wil. Misschien een fase maar zodra ik aanleg bijt hij. Hij foet niet eens een poging. De enige momenten dat hij drinkt en niet bijt is als hij half slaapt. Het is echt een spel voor hem. Pijnlijk! Niet leuk. Kent iemand dit? Hij neemt nu max 3 voedingen per 24 uur. Ik hoop dat mijn productie dit gaat trekken.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier werd het overdag voeden rond 8 maanden al niet zoveel meer. Ik ben toen de voedingen aan de slaapjes gaan koppelen. Dat werkte hier wel goed en doen we nog steeds. Vanaf een maand of 10 weigert ze bij de gastouder flesjes melk dus daar mee gestopt en daar eet ze 150ml yoghurt. Op werkdagen drinkt ze nu 1-2x en op vrije dagen 3-4x.

18. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    En hoe gaat dat met jouw productie dan? Blijft dat op peil? Of kolf je extra?

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik doneer nog melk dus kolf nog extra. Meestal 3x daags in totaal 300-350cc meestal. 100cc gebruik ik daarvan voor een papflesje voor de nacht wat ze erg graag drinkt en daarna drinkt ze boven nog even. Als ik werk kolf ik bij thuiskomst rond 5u leeg en door t papflesje heeft ze dan wel voldoende binnen rond 7u.

Deel Deze Pagina