moeite met kolven.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kimr1, 14 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Hallo,
    Ik moet aan het einde van de week weer beginnen met werken. Ik geef nu nog volledig bv en dit gaat ook prima. Als ik ga werken wil ik gaan kolven.
    Voorheen ging het kolven altijd perfect. Ik kolfde altijd voldoende.
    De laatste 2 weken loopt mijn productie erg terug als ik kolf. Vaak krijg ik net 40 cc per borst gekolft. Erg weinig dus. Zefls na een hele nacht kolf ik 's morgens maar 80 cc per borst.
    Het voorraadje in mijn vriezer is dus ook niet erg groot.
    Als ik dadelijk weer ga werken moet ik minimaal 400 cc borstvoeding bij de oppas achterlaten. Ze drinkt namelijk ong. 170 cc per voeding. En er moet natuurlijk ook wat reserve mee.
    Heel verhaal, maar mijn vraag is dus, kan ik mijn dochter op dagen dat ik niet voldoende gekolfd krijg, kunstvoeding meegeven naar de oppas? Of kan ik iets anders doen om meer gekolfd te krijgen?
    Groetjes Kim

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hi Kim,

allereerst moet ik zeggen dat ik 40 cc helemaal niet weinig vind, maar ik kan me voorstellen dat het een hele opgave lijkt om 400 cc bij elkaar te moeten krijgen, terwijl je het idee hebt dat het niet lukt.
    Sommige vrouwen hebben baad bij een bepaalde routine creeren, je lijf gaat die routine herkennen en dan komt de toeschietreflex makkelijker. Wat hen vaak helpt is alles klaarzetten, kopje thee erbij, foto'tje kijken van je kindje, een leuke herinnering van je kindje in gedachten nemen en gaan kolven. Tijdens het kolven zorgen dat je het lekker warm hebt, vooral je voeten en diep in en uitademen.
    Soms kom je in een cirkeltje terecht: je moet kolven anders heb je te weinig, dat geeft zo'n stress dat je minder kolft en dan gaat het nog slechter. Op zo'n moment kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van een neusspray, die je toeschietrefelex helpt opwekken, want de melk is er echt wel, maar komt soms gewoon niet "los".
    Als laatste gaan sommige vrouwen liever 3 keer kort kolven ipv 2 keer lang. De opbrengst is dan vaak hoger, terwijl de tijd langer lijkt, maar in feite korter is (bijvoorbeeld 3 keer een kwartier ipv 2 keer een half uur.)
    Natuurlijk kun je kunstvoeding achter de hand houden,vooral als je zelf kolft, want je lijf gaat wel door met melk maken. Het achter de hand houden geeft je waarschijnlijk een rustig gevoel.

Veel succes!
    Kirsten

3. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Hoi Kirsten,
    bedankt voor je super snelle reactie.
    Ik dacht dat 40cc erg weinig is. Twee weken geleden kolfde ik per keer 60 of 70 cc per borst, daarom lijkt het dan misschien weinig nu.
    Kun je me zeggen hoe de neusspray heet? Kan ik die gewoon bij de drogist krijgen?
    Een toeschietreflex krijg ik altijd. De melk stroomt er dan ook flink uit. Maar na een paar minuutjes komt er al niets meer. Of heeft de spray dan geen effect?

Het geeft me inderdaad een fijner gevoel als ik kv achter de hand kan houden. Dan heb ik niet zo sterk het idee dat er melk moet komen met kolven en ben ik misschien wat relaxter erin.

Groetjes Kim

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hi,

neusspray heet Syntocinon en is op recept te krijgen bij de huisarts. Het kan helpen je toeschietreflex op te wekken, maar je schrijft dat die op zich wel komt.
    Veel vrouwen die weer gaan werken ervaren een dip in melkproductie, vaker kolven/ aanleggen helpt. De stress heeft best effect op je lijf, vaak komt het goed als je er weer in bent gerold.

Succes

Deel Deze Pagina