per 1 sept. ga ik weer aan het werk en gaat mn kleine meid naar oma, ze moet daar dan min. 1 flesje krijgen. mijn vraag is hoeveel ml. moet ik dan kolven zodat zij een volledige voeding binnenkrijgt? ze is morgen 3mnd en weegt denk ik ongeveer 11 pond nu.
Mijn oudste heeft nooit meer dan 140-150ml per voeding gedronken en vaak minder, maar ik kolfde gewoon wat er was. Nu kolfde ik wel heel makkelijk, de eerste 10 -15 minuten stroomde de melk rijkelijk, daarna ging het druppelen en dan stopte ik.
Hier was, en is, het zoeken naar de juiste hoeveelheid. Ik kolf op een volledige werkdag ongeveer 420 tot 480ml (verschilt een beetje). In het begin kreeg hij 3x een fles van 140-150ml. Maar de kinderdagopvang gaf aan dat hij wel onrustig dronk, en in overleg heeft hij toen grotere flessen gekregen. Een paar weken had hij genoeg aan 2 flessen van 180ml. Dat werkte beter dan 3 flessen van 150, want hij sliep dan lekker rustig door. Hij kreeg dan meteen live-borstvoeding als ik hem ophaalde. Afgelopen week leek hij toch niet genoeg aan de 180 ml te hebben. Nu kolf ik per dag meer dan hij meekrijgt naar de opvang, dus ik kan ook wat proberen. Volgende week krijgt hij 2x 200ml mee in zijn fles.
Ik geef mijn dochter nu al af en toe een flesje, ze is nu tweeëneenhalve maand. Het lastige is dat ze de ene keer veel meer drinkt dan de andere keer en ook verschilt het aantal voedingen op een dag nogal dus ik kan het ook niet echt uitrekenen... Het maximale wat ze tot nu toe in een keer gedronken heeft is 160 ml. Ik vries de melk per 180 ml in dus daar moet ze wel genoeg aan hebben. Gelukkig gaat het kolven bij mij heel makkelijk dus vind ik het niet zo erg als er restjes weggegooid moeten worden. Liever dat dan dat ze straks nog honger heeft na een fles.
Ik kolf fulltime voor mijn dochter en ik geef 2 avent potjes van 240 ML mee. Vaak niet helemaal vol, maar tussen de 200 en de 220 gevuld. Meestal heeft ze nog wat over maar soms is het net genoeg. Sinds vorige week is ze meer gaan drinken en zal ik nog iets extra's mee moeten geven.
Hoeveel een baby uit een fles drinkt, verschilt nogal, zoals je aan de reacties ziet. Toen ik rond 4,5 maand weer ging werken, dronk mijn dochter bij de opvang twee flesjes van ca. 120 ml. Ze heeft max. 170 in de fles gehad, en dat vond ik al veel. Je kan de volgende rekensom gebruiken om te bedenken hoeveel melk je in een fles moet doen: Gewicht baby in kg x 150 ml. Dat moet je weer delen door het aantal voedingen per dag. Dus bijv. een baby van 5 kg x 150 = 750 ml. 750 gedeeld door bijv. 7 voedingen komt neer op ca. 107 ml per voeding.
Mijn dochter zit nu op 3x 150cc wat ze drinkt op t kdv. Maar ik kolf dit helaas niet in 3x kolven op t werk bij elkaar, dus kolf ik op niet werkdagen en s avonds na de laatste voeding nog een keertje. Zo sprokkel ik genoeg bij elkaar. Ze weegt nu 6kg. Heb je al wel geoefend met kolven en een flesje geven? Dit zou ik wel even oefenen van te voren. En natuurlijk alvast een voorraadje aanleggen in de vriezer. Succes!
Vorige week voor het eerst weer gewerkt. Ze wou eerst niet/slecht uit de fles drinken dus de eerste dag heeft ze maar 80 cc gehad, de tweede dag iets van 170cc en de derde dag, gisteren, heeft ze 260 cc opgedronken. (2x 100 en 1x60) Ik kolf op het werk 3 x en dan heb ik zo'n 250cc. Niet zo heel veel, maar wel net voldoende. Kolf voor het werk ook wel eens en 's avonds. Dan heb ik ieder geval ruim voldoende. Oudste dochter was ook een kleine drinker, die dronk ook zo'n 250-300cc bij de oppas.
IK ben sinds kort weer aan het werk en geef mijn zoon van ruim 7kg (3.5 maand) 3 flessen van 120cc mee. Ik kolf veel meer, ik kolf rond de voedingstijden op mijn werk, de rest gaat naar mijn dochter en ik doneer. Als hij meer wilt hoor ik dat vanzelf wel. Hij drinkt pas sinds kort zo goed uit de fles, een week of 2 geleden was het maar 60-80cc per fles
Hier drinkt hij 2x op het kinderdagverblijf en dan ongeveer 150-180cc per keer. Ik kolf dan ook 2x op mijn werk en heb dan ook ongeveer die hoeveelheid... Ben al wel op tijd begonnen met het opbouwen van een voorraad in de vriezer. Denk vanaf dat hij 2,5 maand is (ging met 5 mnd naar kinderdagverblijf). Ook oefenden we wekelijks met het flesje, wat nu eigenlijk pas echt goed gaat nu hij op het kinderdagverblijf zit. Eerst dronk hij daar ook maar 100cc uit de fles of zo... Bij mijn dochter liep ik er erg tegenaan dat ze veel meer dronk dan ik kolfde en dat ik geen voorraad in de vriezer had. Dus daardoor eerder moeten stoppen en combineren met KV dan ik had gewild...