Ik zou echt alles uitzetten op facebook. Dat ze je niet kunnen taggen, berichten of wat dan ook. Dat ze je alleen via een persoonlijk bericht kunnen feliciteren. Bij de privacy instellingen kun je dit doen. Ik heb dat toen ook gedaan toen ik zwanger werd en straks tegen de bevalling ga ik het ook weer uitzetten. Zodra ik zelf op facebook zet dat uk is geboren, haal ik ook alles weer weg en kunnen ze me weer taggen.
Goede tip, ik wist niet eens dat je je tijdlijn tijdelijk weg kunt halen. Ga ik vanmiddag ook doen. Mede omdat ik ook een beetje simpel word van al die goedbedoelde berichten "is je baby er nog niet, je bent toch al overtijd? Waar blijft hij?"
Nee vind ik niet raar om te vragen. Toen wij familie hadden verteld dat we in verwachting zijn heb ik ze ook gevraagd dit voor zich te houden tot wij zelf duidelijk het nieuws in het openbaar gooien. Ze hebben zich er allemaal keurig bijna 4 weken aan gehouden. Terwijl 90% van de familie voor het eerst oom/tante/opa/oma werd. Is gewoon respect hebben voor mijn keuze en als ze daar niet mee om kunnen gaan dan zijn ze bij het volgende goede nieuws de laatste die het te horen krijgt en dan misschien niet eens van mijzelf.
Ik heb mijn tijdlijn zo ingesteld dat alles waar ik in getagd wordt eerst door mij beoordeeld moet worden. Ook alles wat op mijn tijdlijn wordt gezet, komt langs mij voor het openbaar staat. Wel zo makkelijk in dit soort situaties. En vind het eigenlijk heel onbehoorlijk als andere mensen dat soort persoonlijke dingen voor jou op facebook knallen. Dat hoort m.i. gewoon niet.
Ik begrijp uberhaupt niet waarom anderen, jouw nieuws op fb zetten? Ik heb tot de dag van vandaag niets over de zwangerschap op fb geplaatst en gelukkig hebben anderen dat ook niet voor ons gedaan. Genoeg mensen in de kring voor wie zwanger worden/blijven niet vanzelfsprekend is. En dan nog, ieder zijn eigen keuze!
Gewoon zelf niks op fb zetten tot je er klaar voor bent. Alleen de meest belangrijke mensen bellen en dan direct erbij zeggen dat ze hun klep moeten houden op fb totdat ze zelf van jou zien dat je er iets over geplaatst hebt. En wat al gezegd is, alles uitzetten op fb. Ik zou trouwens echt flink van het padje zijn als mensen mij zoiets zouden flikken, ondanks een waarschuwing om het niet te doen Echt asociaal...
Maar stel je hebt gemeenschappelijke vrienden en een van je familieleden zet t op FB dan lezen die vrienden het toch alsnog via via? Alleen berichten waarin je getagd word verschijnen ook (na goedkeuring) op je eigen tijdlijn. Ik denk dat ik mensen ga omleggen als de geboorte op FB staat zonder dat we dat zelf gedaan hebben bijvoorbeeld. Ik vind het ronduit schofterig. Mijn zusje belde elke dag dat ze op FB wilde zetten dat ze tante werd. Heb de laatste x zo vreselijk staan schreeuwen dat ze rustig gewacht heeft.. ik vind het echt te bizar voor woorden dat mensen zomaar andermans prive dingen op FB gooien! #hormonenuit haha.
Ik had denk ik het geluk dat ik pas laat ben bevallen en rond 2 uur 's nachts pas tijd had om familie in te lichten. Die belden wij wakker en die dachten niet aan Facebook op dat moment Maar ik heb van te voren wel iedereen gezegd dat ze het pas mochten delen als wij het openbaar maakten en daar heeft iedereen zich netjes aan gehouden!
Sowieso snap ik dat hele "alles op Facebook" gebeuren niet van tegenwoordig Laatst kondigde iemand aan op fb dat hij en vrouw uit elkaar gingen na zoveel jaar huwelijk. Het werkte niet meer. Dan denk ik bij mijzelf: nee, goh Hier gaat bijna niks op Facebook. Foto's van mijn eerste zoontje kwamen pas na een maand op Facebook, relatie zaken gaan er niet op, als iets slecht gaat ook niet, maar als iets goed gaat net zo goed niet. En dan ben ik 26 en zie het nut er niet zo van in om alles online te melden. Maar dat zal wel aan mij liggen
Zoals eerder gezegd zou ik de optie dat andere mensen iets kunnen plaatsen op je tijdlijn uitzetten. Daarnaast zou ik ook controleren of je toestemming moet geven om berichten waarin je bent getagd op je tijdlijn te plaatsen. Als je bang bent dat iemand op zijn eigen FB iets gaat zetten waardoor wederzijdse kennissen het al eerder horen dan zou je inderdaad zo'n verzoek kunnen plaatsen op FB.
Ik ga zo gelijk eens kijken hoe dat kan... je TL uitzetten! Lijkt mij ideaal... ik denk dat mensen in mijn omgeving wel wachten, maar toch! Je weet het niet... Dus vind ik het helemaal niet raar om dat te vragen / eisen van mensen hoor! Ikzelf wacht ook pas totdat de mamma en pappa ZELF eerst iets op Facebook hebben gezet... Dus gewoon erop zetten dat je het niet wilt! Vind het ergens ook gewoon aso van mensen... ik weet wel dat ze het goed bedoelen, maar toch!
Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat ik met mijn hormonen te ver aan het doordraven was maar dat is dus duidelijk niet zo De tip van m'n tijdlijn uitzetten ga ik zeker doen, evenals getagde berichten e.d. Bedankt! Chocochick: ja dat is dus ook waar ik "bang" voor ben. Familie en enkele vrienden kunnen dat natuurlijk bij elkaar zien als iemand dat op z'n eigen tl zet. Zo zag mijn nicht het dus bij mij moeder staan van m'n zwangerschap en zette mijn nicht iets op mijn tijdlijn waardoor het hele circus begon Soeza: Dus daarom kan je wel zeggen dat je om die reden geen fb hebt maar als de rest het wel heeft ben je toch de klos Maar daar ben je zelf helaas dus ook al achter Shaddixx: dat is een leuk rijmpje, ik heb em opgeslagen
De eerste die op zijn eigen tijdlijn zet dat ik ben bevallen zonder dat ik eerst zelf iets heb geplaatst op mijn eigen tijdlijn, ontvriend ik per direct. Op FB maar ook IRL. En ja dat weet men.
Ik had er eigenlijk nog niet over nagedacht, maar je berichtje heeft me aan het denken gezet. Als je idd denkt dat het gaat gebeuren dat mensen dingen van je geboorte op je tijdlijn/ hun eigen facebook gaan zetten dan zou ik ze hier zeker van te voren op aanspreken als je dat niet wilt. Ik zelf zou het denk even persoonlijk brengen, maarje kan er ook gewoon een bericht op facebook over brengen. Vind ik niet raar, het gaat erom wat jij zelf wilt. Ondanks dat ik niet verwacht dat de mensen die ik het als eerst vertel het op facebook gaan zetten (is met mijn zwangerschap ook niet gebeurd) ga ik denk wel een aantal mensen van te voren inlichten hier mee te wachten totdat ik zelf het moment hiervoor bepaal. Ik verwacht hier dan ook geen problemen mee, maar het is idd toch handig om het van te voren te zeggen aangezien niet iedereen er altijd zo goed bij nadenkt
Tsja, ik had mijn ouders, rest van familie en vrienden gevraagd om niks op Facebook te zetten. Ik wist niet of ik dat wel wilde en zo wel, dan wil ik dat toch zelf aankondigen. Mijn vader had dus een foto geplaatst van de slabber die ik hun gegeven had. Met nog de opmerking erbij: Eindelijk maar toch (terwijl wij dus nog maar net aan een kindje waren begonnen, we hadden de mazzel dat het snel raak was). Heb het voor nu maar laten gaan maar echt leuk vind ik het niet. Foto's van de kleine op fb wil ik ook niet, tenzij ik zelf een plaats (ik bepaal zelf wat voor foto en wat er wel of niet te zien is). Mijn zusje direct: ja maar ik mag toch wel een foto van mezelf en de baby erop zetten? Uhhh, ik zei toch geen foto's van de baby? Baal er zo van dat mensen met de veren van een ander lopen pronken. Zo lang ze zelf maar leuk in the picture staan. Mijn zusje zegt ook steevast tegen mensen: IK word tante (ipv mijn zus en haar man krijgen een kindje). De vraag om niks op fb te zetten en te wachten met feliciteren (wat is er trouwens mis met een leuke kaart sturen?) vind ik dus helemaal niet gek. Je kan tenslotte niet iedereen tegelijk bereiken en 's nachts ga ik mensen er niet voor bellen. Lijkt me heel zuur dat goede vrienden en familie het via fb moeten lezen.
JAAA..ik heb vorige keer op fb een berichtje geplaatst. Ik had geschreven dat ik het op prijs zou stellen als mensen weten/horen dat ik bevallen ben geen felicitaties op fb te gooien..wij willen graag ZELF de primeur zijn En iedereen heeft zich daar netjes aan gehouden.
Wat ontzettend 'attent' van diegene om het voor jullie op FB te zetten, kan mij daar echt aan irriteren (+ de extra dosis hormonen haha). Inderdaad gewoon aangeven dat jullie zelf iedereen willen vertellen dat de kleine is geboren en dus ook zelf een berichtje zullen plaatsen. Het is eigenlijk al van de zotte dat dit gevraagd moet worden maar ja...
Nee hoor dat is helemaal niet stom om te vragen! Wij hebben dat gedaan met de datum van de keizersnede. En gevraagd aan de mensen die het wel weten het voor zich te houden. Dat zijn er niet veel... En dan wou ik zo ook laten. Ook na de geboorte willen we dat het voorlopig nog even in een klein kringetje bekend blijft.