Net zoals zoveel kindjes die op deze leeftijd hun eigen(wijze) willetje uitgevonden hebben, is het hier bij onze jongste dochter (net 1jr) ook flink raak.. Vooral tijdens het avond eten wil ze haar wil laten gelden door absoluut NIET van de lepel te eten. Ik bied haar altijd wel eten op n lepel aan maar maak er geen punt van wanneer ze niet wilt. Ik geef dan b.v augurk,tomaat, worst, gebakken champignons, dit snijd ik in kleine stukjes en laat haar dan zelf pakken. Dat is echt de enige manier dat ze iets eet. Jullie nog tips qua voeding wat makkelijk op deze manier te geven is? Ben even uitverzonnen... Thanks!
De meeste groente kan je gewoon uit het vuistje laten eten: van wortel tot sperzieboon, van broccoli tot aardappel. Wij hebben hier niks en nooit van een lepel gevoerd, wij legden alles voor onze zoon neer om zelluf te pakken.
Ik laat Aaron alles zelf eten. Anders blijft hij niet zitten . En om het makkelijk te maken, maak ik ipv macaroni of spaghetti vaak fusilli of penne. Die kan hij makkelijker zelf pakken. Je kunt dan bijvoorbeeld ook kip gebruiken ipv gehakt om het makkelijker te maken. Ik geef trouwens wel altijd een vork erbij en inmiddels eet hij 50% van zijn maaltijd met een vork. Ow en hou rekening met veel geknoei
@ zogelukkig, fijn je reactie! Ja sorry ik was niet echt duidelijk, alle groentes krijgt ze natuurlijk ook, vooral broccoli is favo. (alleen aardappel neemt ze niet) Ben eigenlijk op zoek naar niet de voor de hand liggende dingen die ik misschien vergeet.. Jullie gaan nu lachen... Laatst wilde ze alleen pasta eten (penne). De groente had ze geen trek in. Heb toen de doperwtjes IN de penne verstopt...hahaha...ze heeft er van zitten smullen.. Eigenlijk zoek ik dus leuke receptjes voor voeding dat uit het handje gegeten kan worden...
Boefjesmama, haha...dat geknoei ja..Hier volgend jr de muur maar weer n nieuw likje verf.. Dat ga ik ook proberen,n vork in d'r handen geven!
Ik hou er eigenlijk geen rekening mee met makkelijk grijpbare eten. Hier graaien ze ook gewoon rijst en stampot van de tafelblad (borden worden nog steeds niet geaccepteerd) Gewoon ervoor leggen en laten knoeien, zolang het geen soep is, kunnen ze het vastgrijpen met die handjes.
Taco's deed het eergisteren heel goed. Ik breek dan de schelp door midden, doe een beetje kwark en saus erop. Daarna de gehakt mix en afmaken met een beetje geraspte kaas. Niet iets om heel vaak te eten, relatief veel zout natuurlijk (ook even opletten met pittigheid) maar het in de hand hebben van zo'n schelp en zien dat papa en mama net zo vies eten, zorgde er zelfs voor dat hij geen enkele groente uit zijn eten viste.
@ Adi, maar krijgen ze dan ook echt wel genoeg naar binnen? Mijn kleine zou rijst korreltje voor korreltje gaan pakken... -Pandan rijst!! Ja dat is wel n goeie.. Taco's...mmm vind ik zelf ook erg lekker...Doet me ook denken aan wraps...dat zal misschien ook makkelijk gaan.. Okee, morgen iig wraps of taco's eten...! Creme fraice erbij...mjammie..
Doet mijn dochtertje ook , ik bied haar ook een lepeltje aan met eten erop, die pakt ze dan met de hand van de lepel af en stopt in haar mond. De laatste dagen pakt ze soms de lepel van me af en stopt die zelf in haar mond, ik moet dan een beetje meesturen. En genoeg? Als ze echt honger heeft blijft ze echt ruim een half uur eten, ik mag dan tussendoor ook iets erin stoppen. Maar vanavond wilde ze pertinent NIET eten. Dan krijgt ze van mij een boterham met kipfilet en boter voor haar neus, en de rest van de maaltijd negeer ik de aanstellerij gewoon. Met stampot en zo, zijn ze hier echt aan het laaien .
Probeer eens wat grovere pasta (vlindertjes, van die gedraaide pasta), die kan ze zelf gemakkelijker pakken. Als je je aardappels in plakjes kookt (zijn ze ook sneller gaar!) en daarna heel even bakt, dan zijn ze wat steviger en kan ze ze beter vastpakken (in stukjes). Rijst is ook een leuke, kost lekker veel tijd Qua groenten: snijbonen, sperziebonen, worteltjes, courgette (in plakjes en dan in vieren), taugé (is hier favoriet). Mijn dochter eet al vanaf 7/8 maanden geen gepureerd eten meer (wilde ze niet), en eet ook vanaf toen ongeveer steeds meer zelf met haar handjes of met vork/lepel. Ik bied haar wel altijd bestek aan, en het gaat steeds beter. Ze krijgt nu ook lol in zelf prikken en dan van een vork eten. Succes!
Thanks Genltle, Tauge heb ik nog niet geprobeert, ga ik ook doen...Alleen even wokken denk ik? Mmm misschien wel wat sugersnaps en rundvleesreepjes erbij... (voor mezelf met Teriyakisaus..) komt goed.. Adi, haha... "laaien"... Ik zie dat jij 3 van die gebakjes aan tafel hebt, GEWELDIG! Zie het stamppot festijn al heel levendig voor me Neemt ze die boterham dan wel na al een half uur aan tafel gezeten te hebben? Hier is ze er dan helemaal klaar mee en eet niets meer, zelfs d'r heerlijke toetje laat ze staan (hoe geef jij die?! ) En als ze niet eet betekend dat meestal een nog slechtere nacht voor mij. Vol buikje slaapt toch beter.
Ja, daar kan je lekkere plakballen van maken! Van risottorijst ook, gewoon even wat langer laten koken, dan een beetje melk en eventueel een beschuit erdoorheen doen en balletjes draaien. Je kan ook mini-gehaktballetjes draaien. Wij maakten rond 14 maanden eenpansgerechten en dan bijv. volkorenpenne, kleine gehaktballetjes en grote stukken groente als paprika en courgette en wortel in tomatensaus met Italiaanse kruiden, dat werd er dan een voor 1 uitgevist. Gewoon niet te veel saus opscheppen (schuimspaan) of je moet van oranje muren houden!
ik had gisteren van die kleine ragoutbakjes gevuld met groenten, hij heeft in lange tijd niet zoveel (ZELLUF!) gegeten.
@ Zogelukkig, creabea jij zeg! Risotto ballen maken, ja da's n goeie.. Doe je er ook nog iets doorheen verder? Enne nuh...oranje muren doen we maar niet.. @puppy78, J is gek op alles uit en in een bakje/bekertje doen, denk dat zo'n ragoutbakje inderdaad ook een succes kan zijn. Spelenderwijs komt er dan ook eten in t mondje. (fijn topic...heb er al heel wat idee'tjes bij 8))
Hier wordt de groente, aardappelen en vlees met haar handen gegeten en gedeeltelijk met de vork want die bieden we altijd aan. Maar dingen zoals stamppot of pasta's waar saus overheen zit krijg ze gewoon gevoert van een lepel. Ze heeft het een paar keer geweigerd maar ik ben hier heel streng in, ik wil dat gesmeer aan tafel niet, ik heb namelijk geen zin in oranje muren/kleding/stoelen enz enz enz. Dus of ze eet het van het aangeboden lepeltje of ze eet maar niet. Wat hier wel een groot succes is is je rijst met kroepoek eten, Kylian gebruikt dan zijn kroepoek als lepel.
Hou wel vooral je fototoestel bij de hand als je kind voor het eerst zelf vla of iets dergelijks eet Oja nog een tip voor als je toch een keer zelf wilt voeren met een lepeltje: kind ook een lepel in de hand geven! Dat werkte hier altijd perfect. Kind prakt een beetje rond en intussen zit dat bord eten erin voordat hij (en jij) er erg in hebt