Tsunamies aan ontlasting

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by MM1981, Jun 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MM1981

MM1981 Bekend lid

Dec 30, 2010
    668
    0
    0
    Dag!

Ik heb een vraag over de poepluiers van mijn zoon.

Mijn zoon is nu bijna 9 weken oud. Ik geef borstvoeding. Zelf heb ik een tarwe-allergie. Mijn dieet komt overeen met glutenvrij.

Toen mijn zoon 5 weken oud was heeft hij spruw gehad. Hij had een parelmoerglans op zijn lippen en ik had erg pijnlijke tepels. Hij kreeg nystatine, ik een tepelzalf.

Na het nystatine kuur zijn de parelmoerglans en mijn pijnlijke borsten verdwenen... maar sindsdien poept hij maar eens in de 2 a 3 dagen.

Soms is hij uren aan het persen, maar geen poep. (Rood hoofd, maaien met de armpjes.) Hij heeft wel flinke plasluiers en laat ook veel scheetjes. Op de dagen dat zijn persen het hevigst is, komt er ook heel veel melk terug via z´n mondje. ´t Lijkt dan alsof z´n darmen overvol zitten, maar dat hij het niet voor elkaar krijgt om de ontlasting eruit te krijgen (ondanks de winderigheid). Hij drinkt dan een stuk minder aan de borst.

We hebben hem een aantal keer rectaal getemperatuurd en dan komt ineens wel alle poep eruit: Het lijkt dan haast een tsunami aan dikke brijerige poep... het blijft maar komen... we schuiven dan luier aan luier eronder om de poep op te vangen... soms wel 5 luiers achter elkaar. Onze zoon is daarna weer ontspannen en drinkt weer de normale tijd aan de borst....

Ik kan over deze symptomen weinig vinden op het internet. Wel dat het normaal kan zijn dat een kindje ineens een aantal dagen niet poept, omdat de borstvoeding volledig wordt omgezet... maar bij hem lijkt het er niet uit te komen... het lijkt eerder op luie darmen, net als wat zijn mamma heeft door het glutenvrij dieet.

Elke keer rectaal temperaturen om zijn endeldarm te prikkelen lijkt mij ook niet ideaal... of zou het toch nog spruw kunnen zijn? Of eet ik te weinig vezels?

Wat zou het kunnen zijn? En wat kan ik er aan doen om het voor mijn zoontje gemakkelijker te maken?

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Alvast bedankt!

MM

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat vervelend voor je en voor je baby. Het is niet erg om hem een beetje te helpen met een thermometer. Blijkbaar kan hij het echt niet kwijt. Je kunt even overleggen met het cons bureau of je huisarts of je iets bij kunt geven waardoor het makkelijker voor hem wordt, zoals een beetje olijfolie. Het zou kunnen dat het door jouw dieet komt, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Het zou wel kunnen. Het is inderdaad normaal dat het aantal poepluiers afneemt, maar bij BV zie je weinig obstipatie zoals bij jouw baby.
    Succes en bij vragen hoor ik het graag weer.

Mirjam

Share This Page